Toyota RAV4 to jeden z prekursorów samochodów rekreacyjno-terenowych. Od premiery w 1994 r. sprzedano już 1,8 mln tych pojazdów. Najnowsza generacja RAV4 ma jeszcze wyższe ambicje.
Gdy okazało się, że samochody terenowe są za toporne, za słabo wyposażone i za drogie, producenci pod koniec lat 80. zaproponowali nową koncepcję. Pozostawiono groźny wygląd pojazdu terenowego, na czym najbardziej zależało nabywcom, a konstrukcję podwozia i nadwozia wzorowano na autach osobowych. Ta efemeryda otrzymała nazwę pojazd rekreacyjno-terenowy SUV. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9784/toyota-rav4-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Co odważniejsi producenci, w tym Toyota, zrezygnowali z solidnej ramy na korzyść nadwozia samonośnego, które jest lżejsze i tańsze w produkcji. Ze względów finansowych uproszczono też układ przeniesienia napędu, rezygnując np. z reduktora przydatnego do jazdy w trudnym terenie. Niektórzy producenci, szczególnie amerykańscy poszli jeszcze dalej oferując SUV-y z napędem wyłącznie na jedną oś. Współczesny SUV wygląda jak prawdziwa terenówka, ale od bezdroży powinien się trzymać z daleka. Land Rover, BMW i Mercedes-Benz wprowadziły rozbudowane układy elektroniczne, które jeszcze bardziej oddaliły SUV-y od chaszczy i mokradeł. To jednak żaden feler, gdyż nabywcy wcale nie chcą jeździć w błocie.
Specjalnie na bulwary Baden-Baden, Genewy, Ciechocinka i Międzyzdrojów zaprojektowano nową Toyotę RAV4. Ma ona 5-drzwiowe nadwozie z możliwością chowania tylnych siedzeń w podłodze, tak jak w minivanach. Tylną kanapę można też przesuwać wzdłuż nadwozia w zakresie 16 cm. Bagażnik przy rozłożonych siedzeniach ma objętość 586 l.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
RAV4 ma stały napęd na obie osie z wielopłytkowym sprzęgłem elektromagnetycznym pełniącym rolę międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Sprzęgło to zmienia proporcje przenoszenia momentu obrotowego silnika na poszczególne osie. Może być sterowane samoczynnie lub przyciskiem, przez kierowcę. Podczas spokojnej jazdy po asfalcie napęd przenoszony jest wyłącznie na przednią oś. Gdy liczne czujniki wykryją poślizg kół, napęd jest kierowany także na oś tylną bez udziału kierowcy w proporcji do 55:45 (przód : tył). | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9784/toyota-rav4-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Nowością w konstrukcji RAV4 jest elektroniczny układ nadzorujący działanie wszystkich systemów, które do tej pory funkcjonowały oddzielnie. Toyota nazywa to systemem aktywnej kontroli jazdy. Jest on w stanie np. zmniejszyć dawkę paliwa do silnika, zahamować jedno z kół, zmienić rozdział momentu obrotowego na poszczególne osie i jeszcze zmienić siłę wspomagania układu kierowniczego, by wyprowadzić pojazd z niebezpiecznej sytuacji.
Ambicją Toyoty jest zapewnienie wysokiego komfortu jazdy po asfalcie, stąd nowoczesny układ zawieszenia – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu wahacze poprzeczne i wzdłużne.
Gdy kierowca za wszelką cenę chce wjechać w trudniejszy teren, może przyciskiem zablokować rozdział momentu obrotowego 55:45. I to wszystko – pojazd nie ma reduktora. Powyżej prędkości 40 km/h blokada rozdziału momentu napędowego zostaje wyłączona.
Po braku zapasowego koła na tylnych drzwiach można rozpoznać specjalną wersję wyposażenia – X. Ma ona m.in. opony typu Run Flat, które po przebiciu umożliwiają jazdę na dystansie 160 km z maksymalną prędkością 90 km/h. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9784/toyota-rav4-3-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Jeżeli uszkodzeniu ulegnie obręcz koła, dalsza jazda jest niemożliwa i trzeba wezwać pomoc drogową. Dlatego opony te nie są zalecane do jazdy w terenie.
Do napędu pojazdu przewidziano dwa silniki – benzynowy i wysokoprężny. Szczególnie interesujący jest diesel zasilany układem common rail, ze względu na bardzo nowoczesną konstrukcję i niski stopień sprężania. Ma on 4 zawory w każdym cylindrze, piezoelektryczne wtryskiwacze i dwa wałki wyrównoważające, zmniejszające drgania silnika. Z pojemności 2,2 l uzyskuje moc 136 KM. Ta jednostka napędowa, wyposażona też w katalizator, jest jedną z najnowocześniejszych diesli oferowanych na naszym rynku.
Dobrze wyposażony RAV4 napędzany dieslem kosztuje u nas nieco powyżej 100 tys. zł i biorąc pod uwagę konstrukcję tego pojazdu, jest on wart tej ceny. W zasadzie od nowoczesnego auta osobowego odróżnia go tylko inne nadwozie. Dla osób preferujących jazdę po asfalcie, RAV4 to idealny samochód. Nabywcy preferujący jazdę po bezdrożach, powinni szukać innego SUV-a - z ramą i reduktorem.
Typ silnika | wysokoprężny |
---|---|
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2231 |
Moc maksymalna (KM) przy obr/min | 136/3600 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 310/2000 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 10,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 5,6/8,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 440 x 182 x 169 |
Pojemność bagażnika (l) | 586 |
Cena (zł) | 109 000 |
Wybrane wyposażenie seryjne:
7 poduszek powietrznych, układ ABS, układ ESP, układ wspomagania nagłego hamowania, radio CD, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, klimatyzacja, centralny zamek
Autor: Ryszard Polit