Toyota nie podzieli się postępami nad akumulatorami solid state. Chce sama na tym zyskać

Pomimo współpracy z Mazdą i Denso nad architekturą samochodów elektrycznych, Toyota nie planuje dzielić się z partnerami własnymi postępami w badaniach nad akumulatorami opartymi na stałym, suchym elektrolicie (ang. solid state).

Suchy elektrolit będzie przełomem w produkcji akumulatorów dla motoryzacji
Źródło zdjęć: © WP.PL | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik
oprac.  Tomasz Budzik

Toyota, Mazda i Denso prowadzą wspólne przedsięwzięcie EV Common Architecture Spirit, którego celem jest opracowanie zestawu narzędzi i komponentów na użytek firm motoryzacyjnych pracujących nad własnymi pojazdami elektrycznymi.

Mimo to obecny na targach Tokyo Motor Show dyrektor Toyoty ds. technologii bezpieczeństwa Kiyotaka Ise wykluczył dzielenie się firmy postępami w pracach nad "przełomową" technologią akumulatorów solid state.

W obecnie wykorzystywanych akumulatorach litowo-jonowych stosowany jest ciekły elektrolit, jednak od 2011 roku prowadzone są prace nad opracowaniem znacznie wydajniejszych akumulatorów ze stałym, suchym elektrolitem. Tego typu konstrukcje mogą działać przy wyższej temperaturze i nie wymagają chłodzenia, co pozwala na znaczne zmniejszenie ich rozmiaru.

Toyota celuje w 50 proc. większą gęstość akumulatora przy tym samym rozmiarze, z czym wiązałoby się zwiększenie zasięgu pojazdu i skrócenie o połowę czasu ładowania w porównaniu do obecnie stosowanych technologii. Ze względu na wykorzystanie podobnych materiałów, koszt akumulatorów miałby przy tym pozostać taki sam.

Nad technologią określaną przez przedstawicieli Toyoty jako "przełomowa" pracuje ponad 200 inżynierów. Własne prace nad podobnymi rozwiązaniami prowadzą również inne firmy motoryzacyjne i technologiczne, m.in. Google.

Przewiduje się, że pierwsze samochody korzystające z akumulatorów solid state powinny wejść do użytku na początku nadchodzącej dekady. Architektura projektowana w ramach wspólnego przedsięwzięcia Toyoty, Mazdy i Denso ma być przystosowana zarówno do obecnych akumulatorów litowo-jonowych, jak i planowanych solid state.

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie