| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8436/highlanderhybrid-1.jpeg',450,300) ) |
| --- | Toyota poszerza gamę oferowanych modeli wyposażonych w napęd hybrydowy (spalinowo-elektryczny). Japoński producent przedstawił właśnie przeznaczoną na rynek amerykański Toyotę Highlander, która dysponuje rozwiązaniami technicznymi dostępnymi dotychczas w hybrydowym Lexusie RX 400h. Świadczyć to może o bardzo silnej determinacji Toyoty, by szybko wdrażać na masową skalę opracowany przez siebie napęd hybrydowy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8436/highlanderhybrid-5.jpeg',450,300) ) |
| --- | O ile Lexus RX400h jest luksusowym SUVem oferowanym w USA młodszej, spragnionej nowinek klienteli, o tyle Highlander to raczej pozbawiony aury przebojowości model popularny. Podstawowy model spalinowy Lexus RX300 kosztuje około 38 tys dolarów, zaś jego hybrydowa wersja ponad 48 tys dolarów. Benzynowa Toyota Highlander kosztuje 25 tys dolarów, a właśnie wprowadzana na rynek hybryda 33 tys dolarów. Myli się jednak, kto myśli, że wyższa cena daje jedynie oszczędności w spalaniu i „czystsze” sumienie – co do zanieczyszczania środowiska naturalnego. Otóż bowiem, zarówno silnik benzynowy jak i elektryczny mogą się zastępować, lub pracować razem, przez co podnoszą znacznie dynamikę napędzanych aut.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8436/highlanderhybrid-3.jpeg',450,300) ) |
| --- | Zarówno Lexus RX400h, jak i Toyota Highlander HEV mają dokładnie taki sam napęd – udoskonalony system Hybrid Synergy Drive znany z poprzedniej generacji Priusa. O ile w Priusie, silnik spalinowy i elektryczny wzajemnie się zastępowały zależnie od aktualnego zapotrzebowania na moc, o tyle teraz oba silniki mogą wzajemnie się uzupełniać, by w momentach największego zapotrzebowania na moc, dostarczać jej jak najwięcej. I tak, choć jednostka spalinowa V6 o pojemności 3,3 litra ma moc maksymalną 208 KM, to RX400h i Highlander dysponują mocą maksymalną 270 KM.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8436/highlanderhybrid-4.jpeg',450,300) ) |
| --- | Zarówno Lexus RX400h, jak i Toyota Highlander HEV stanowią doskonałe połączenie walorów ekologicznych i użytkowych. Kierowcy tych aut nie będą bowiem męczennikami ochrony środowiska, skoro ich auta o mocy 270 KM rozpędzać się będą od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 8 sekund. Czy oferta Toyoty okaże się jednak dosyć atrakcyjna, by podbić rynek? Czy konieczność dopłacenia 8-10 tys dolarów za szybszą i mniej paliwożerną wersję okaże się propozycją kuszącą? Dotychczas hybrydowa wersja Lexusa RX stanowi zaledwie ¼ wszystkich sprzedawanych aut tego modelu. Mniejsza różnica w cenach Highlandera może się okazać słabą zachętą, bo nabywcy Toyoty są mniej skłonni do płacenia za ultranowoczesne wynalazki. Ekspansji napędu hybrydowego Toyoty kres może położyć rozwijana przez kilka koncernów koncepcja napędu całkowicie ekologicznego, tj. energii ogniw paliwowych. Choć więc technika hybrydowa Toyoty świętuje dziś tryumfy, to jednak już jutro okazać się może niepotrzebna.