Tiry na tory? Co zrobić, by było bezpieczniej?

Obraz

Jak dowiadujemy się z „Dziennika”, ciężkie auta mogłyby być przewożone koleją, ale nie ma na to pieniędzy. Kierowcy ciężarówek spowodowali w ubiegłym roku 2864 wypadki w których zginęło 341 osób. Co zrobić z tirami? Usunąć z dróg?

Obraz
© (fot. PAP/Maciej Kuroń)

Przykładów nie trzeba szukać daleko. W środę, 29 lipca płonący tir sparaliżował ruch w stronę Wrocławia na autostradzie A4. Około 7 rano rozpędzony tir, przewożący 4 tony ładunku najechał na stojąca na poboczu ciężarówkę. Tir stanął w płomieniach, a przewożone przez niego maszyny wypadły na jezdnię. Wypadek stał się przyczyną gigantycznego korka.

Podobnych historii jest mnóstwo. Każdego dnia dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń z udziałem ciężarówek. Czy to wina ich kierowców? Nie zawsze. Zazwyczaj są to ludzie z dużym doświadczeniem, którzy jeżdżą rozsądnie. Wypadki z udziałem tirów w większości przypadków prowokują kierowcy samochodów osobowych, nie uwzględniając np., że ciężarówka potrzebuje o wiele dłuższej niż ich auto drogi hamowania.

* ZOBACZ SKUTKI ZDERZENIA TRZECH SAMOCHODÓW Z CIĘŻARÓWKĄ * Tiry są niewątpliwie utrapieniem drogowców, którzy nie nadążają za naprawą pokrytych koleinami dróg. Czy to wina kierowców ciężarówek? Tylko tych, którzy nie przestrzegają zakazu ruchu ciężkich pojazdów w gorące dni i jeżdżą przeładowanymi składami. Z drugiej strony wytrzymałość asfaltu na naszych drogach pozostawia wiele do życzenia, podobnie jak cała infrastruktura drogowa. Na ciasnych, dziurawych drogach bez poboczy ciężarówki stanowią spore zagrożenie dla samochodów osobowych i pieszych.

Obraz
© (fot. Volvo)

Ciężarówki niewątpliwie są głównym źródłem dużego hałasu na drogach, przebiegających przez małe miejscowości i miasta. Wielu kierowców pamięta z pewnością kampanię „Tiry na tory”, której celem miało być nakłonienie przewoźników do transportowania ciężarówek na duże odległości koleją. Podobne rozwiązanie stosuje się w Szwajcarii i Austrii. Trzeba jednak przyznać, że kwestionuje ono sens wożenia ładunków dużymi ciężarówkami. U nas nic z tego nie wyszło, bo koszt wprowadzenia pomysłu w życie oszacowano na miliard złotych. Konieczne byłoby zbudowanie specjalnych terminali przeładunkowych i zakup wagonów do przewożenia dużych ciężarówek. To nierealne. Zwłaszcza w dobie kryzysu.

Nie widać również szans na szybką poprawę jakości infrastruktury drogowej. Wszystko wskazuje na to, że ciężarówki nie znikną z naszych dróg i nadal będzie dochodziło do poważnych wypadków. Skoro w najbliższym czasie problemu nie da się kompleksowo rozwiązać, pozostaje zdać się na rozsądek kierowców samochodów osobowych. Odrobina wyrozumiałości dla pracy kierujących dużymi składami i mniej brawury przy ich wyprzedzaniu może przyczynić się do zmniejszenia ilości wypadków na naszych drogach. Niestety, nawet jeśli by się tak stało - uciążliwości związane z obecnością tirów na naszych drogach pozostaną.

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie