Testy zderzeniowe: Octavia, RAV4, Auris i ZOE
EuroNCAP przedstawiło wyniki badań czterech nowych samochodów. Trzy z nich mają dużą szansę stać się rynkowymi hitami
Skoda Octavia
Najważniejsza na Starym Kontynencie instytucja zajmująca się badaniem poziomu bezpieczeństwa samochodów - Euro NCAP - przedstawiła wyniki badań czterech nowych samochodów. Trzy z nich mają dużą szansę, aby stać się rynkowymi hitami w swoich kategoriach; wszystkie otrzymały pięć gwiazdek. Diabeł, jak zwykle, tkwi jednak w szczegółach
Skoda Octavia III generacji - najnowsza propozycja naszych południowych sąsiadów - w spotkaniu z odkształcalną ścianą poradziła sobie najlepiej. W przypadku zderzenia czołowego wszystkie części ciała pasażera są dobrze chronione (kolor zielony). Kierowca na żółto (odpowiednia ochrona) ma zaś zaznaczoną jedynie prawą goleń. Dwa skrajne miejsca na kanapie wyposażono w gniazda ISOFIX. Przypinanie fotelików jest łatwe.
Ochrona dorosłych - 93 proc.
Ochrona dzieci - 86 proc.
Ochrona pieszych - 82 proc.
Systemy bezpieczeństwa - 66 proc.
Toyota Auris
Kompaktowa nowość Toyoty również otrzymała pięć gwiazdek. W szczegółach wyniki są jednak minimalnie gorsze niż w przypadku Skody. Jeśli chodzi o zderzenie czołowe, kierowca nie może liczyć na maksymalną ochronę klatki piersiowej i prawego podudzia. Jeśli chodzi o pasażera przedniego fotela, na źółto zaznaczono tylko prawe podudzie. Dziecięcego fotelika za pomocą łącza ISOFIX nie można zamontować w Aurisie na środku kanapy i na fotelu pasażera. Pozostałe miejsca zapewniają jednak łatwość instalacji
Ochrona dorosłych - 92 proc.
Ochrona dzieci - 84 proc.
Ochrona pieszych - 68 proc.
Systemy bezpieczeństwa - 66 proc.
Toyota RAV4
Japoński SUV od lat ceniony jest za niezawodność i stosunkowo oszczędne silniki. A co z bezpieczeńśtwem najnowszej odmiany RAV4? "Japonka" otrzymała pięć gwiazdek, ale spisała się nieco gorzej niż Auris. Zderzenie czołowe wystawia na szwank obydwa podudiza, klatkę piersiową i głowę kierowcy (kolor żółty). Znacznie lepiej jest w przypadku pasażera. U niego zagrożone jest tylko lewe podudzie. Tak jak w kompakcie tego samego producenta, foteliki można umieszczać na skrajnych siedzeniach kanapy. Zapięcie fotelika jest proste, za wyjątkiem BeSafe iZi Kid X3 ISOfix dla dziecka o wadze do 18 kg, w przypadku którego trzeba zachować ostrożność.
Ochrona dorosłych - 89 proc.
Ochrona dzieci - 82 proc.
Ochrona pieszych - 66 proc.
Systemy bezpieczeństwa - 66 proc.
Renault ZOE
Elektryczne auto z Francji, które wsławiło się pobiciem rekordu dystansu pokonanego w czasie jednej doby, jest już obecne na niektórych rynkach Europy, a w połowie 2013 roku trafi również do Polski. ZOE, choć jest małym i ciężkim samochodem - prawie 4,1 m i 1468 kg - otrzymał pięć gwiazdek EuroNCAP. W razie zderzenia czołowego pasażer przedniego siedzenia jest w całości dobrze chroniony; na sylwetce kierowcy tylko klatkę piersiową zaznaczono żółtym kolorem (odpowiednia ochrona). Co ciekawe, małe Renault posiada aż trzy miejsca, kóre umożliwiają wpięcie fotelików z mocowaniem ISOFIX. Znajdują się one na fotelu pasażera i skrajnych siedziskach kanapy. Ochrona dorosłych - 89 proc.
Ochrona dzieci - 80 proc.
Ochrona pieszych - 66 proc.
Systemy bezpieczeństwa - 85 proc.
Źródło: EuroNCAP
tb, moto.wp.pl