TEST: VW Golf R - prawie jak Porsche

Obraz
Źródło zdjęć: © Auto Świat/ autoswiat.pl
Obraz

Ze sportowymi odmianami Golfa najbardziej kojarzą się nam trzy daty: 1976 rok - debiut GTI w Golfie I (1.6/110 KM), 1989 r. - wprowadzenie w drugiej generacji wersji G60 (1.8/160 KM) z napędem Syncro, i 1992 r. - rozpoczęcie sprzedaży wersji VR6 (2.8/174 KM). Teraz przyszedł czas na najmocniejszą w historii Golfa odmianę R (2.0 TSI/270 KM) będącą kontynuacją znanej z poprzednika wersji R32.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Na pierwszy rzut oka "erka" nie różni się zbytnio od modelu GTI, ale znawcy z pewnością zauważą z przodu nowy zderzak z paskiem świateł diodowych do jazdy w dzień, reflektory ksenonowe, dwie czarne poprzeczne listwy oraz znaczek "R" na wlocie powietrza.

Z boku widoczne są czarne zaciski hamulcowe, nowy wzór felg aluminiowych (Talladega) oraz nakładka na próg. Z kolei tylną część nadwozia topowej odmiany charakteryzują przyciemniane diodowe światła, duży spoiler dachowy oraz dwie centralnie umieszczone końcówki wydechu i dyfuzor w zderzaku. W środku poza kilkoma detalami (m.in. aluminiowe nakładki na pedały, podsufitka w czarnym kolorze) największą zmianą jest ograniczona o 75 l przestrzeń bagażowa.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Pod maską sportowego Golfa pracuje teraz mocniejszy o 20 KM silnik. Ale to nie jedyna różnica w stosunku do wersji R32. Teraz większą liczbę koni mechanicznych wytwarza 2-litrowy doładowany motor (w poprzedniku o poj. 3,2 l). Nie dość, że jest mocniejszy, to w dodatku oszczędniejszy o 2 l/100 km. Niestety, "czterocylindrowcowi" brakuje rasowego gangu. Ma za to superszybką dwusprzęgłową skrzynię oraz zmodernizowany napęd na cztery koła.

Utwardzone i obniżone o 25 mm zawieszenie oraz napęd 4Motion zapewniają Golfowi R znakomitą trakcję. Przy ostrej jeździe warto skorzystać z nowego trybu ESP - Sport, który planowo reaguje z lekkim opóźnieniem. Co ciekawe, mimo sztywniejszych nastawów komfort podróżowania "erką" jest na zaskakująco dobrym poziomie. Na rynku nie brakuje mocnych kompaktów (Seat Cupra R - 265 KM, Mazda 3 MPS - 260 KM), ale żaden z nich nie ma napędu 4x4. Poza rodzimym S3 quattro konkurentem dla Golfa R może być rasowe 300-konne Subaru Impreza STI kosztujące prawie 190 tys. zł.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła