Test: Suzuki GSX-8R - sztuka uniwersalności

Wygląda jak rasowy ścigacz, ale podróżuje się na nim wygodnie i z powodzeniem może pełnić rolę jedynego, uniwersalnego motocykla. GSX-8R to jeden z najlepszych modeli w klasie – wad po prostu trudno się doszukać.

Suzuki GSX-8RSuzuki GSX-8R
Źródło zdjęć: © Suzuki | Patryk Ptak Photography
Mateusz Lubczański

Suzuki popisało się podczas premiery GSX-8S. Zupełnie nowy naked z zaprojektowanym od zera silnikiem zachwycał dosłownie po przejechaniu już kilku metrów. Lekki, zwrotny, dynamiczny – na próżno szukać w nim wad. Teraz w ofercie pojawiła się wersja 8R.

I jeśli myślicie, że R oznacza sportowe doznania, to muszę was zmartwić – R oznacza po prostu zamontowanie kierownicy typu clip-on oraz dodanie owiewki, co sprawia, że ten model jest jednym z najładniejszych na rynku. Jest odpowiednio atletyczny, ale nie agresywny.

Suzuki GSX-8R
Suzuki GSX-8R © Suzuki | Patryk Ptak Photography

Ta sportowa owiewka może wprowadzać w błąd. Pozycja jest wyprostowana, podnóżki nie sprawiają, że musimy siedzieć złożeni jak scyzoryk. Jedynym mankamentem mogą być nieco za małe lusterka. Nie widzę problemów by tym motocyklem jechać w trasę, choć trzeba sobie uświadomić, że malutka szyba nie zapewnia szczególnej ochrony od wiatru. W międzyczasie można zahaczyć o tor, wyszaleć się i wygodnie wrócić do domu. O szerokim zastosowaniu 8R niech świadczą też opcjonalne kufry o pojemności nawet 20 l każdy.

Pomimo tego, że w danych technicznych nie widać różnic w stosunku do nakeda, tutaj zaszła spora zmiana. Widelec KYB zastąpiono konstrukcją Showa z większym niż standardowo tłokiem. 8R wydaje się nieco twardsze i stabilniejsze od 8S, jakby Japończycy jednak próbowali rozróżnić te dwa modele. Różnica jest zauważalna, zauważalna jest też praca systemu kontroli trakcji (oczywiście w zależności od ustawień). 8R rewelacyjnie słucha się poleceń i daje radość z pokonywania zakrętów, nawet jeśli akcent postawiony jest na uniwersalność. Katalogowe 205 kg wydaje się przesadą - motocykl zachowuje się jakby był znacznie lżejszy.

Suzuki GSX-8R
Suzuki GSX-8R © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Największą zaletą bliźniaków jest silnik. Dwucylindrowa jednostka ma 85 KM i 78 Nm, z czego 85 proc. z nich jest już dostępnych przy 4 tys. obrotów. W praktyce oznacza to, że w mieście można wbić trójkę i zapomnieć o zmianie biegów. Motor zdecydowanie "lubi jechać środkiem", a pod sam koniec użytecznych obrotów można wyczuć lekki spadek formy. Nie zmienia to faktu, że jest to rewelacyjna jednostka, która po całym dniu upalania na torze zużyje nawet tylko 5 l benzyny na sto kilometrów.

GSX-8R wyceniane jest na 44 900 zł. Jest to cena niemal identyczna jak za Hondę CBR650R z systemem e-clutch (w olbrzymim skrócie działającym jak rozbudowany quickshifter) czy Yamahę R7, nieznacznie tańszy jest Triumph Daytona. Argumentem za Suzuki jest uniwersalny charakter – bo przecież nie każdy może pozwolić sobie na kilka różnych maszyn. Tutaj dostajemy je w jednej, bardzo dobrej i przyjaznej dla kierowcy paczce.

  • Suzuki GSX-8R
  • Suzuki GSX-8R
  • Suzuki GSX-8R
  • Suzuki GSX-8R
  • Suzuki GSX-8R
  • Suzuki GSX-8R
  • Suzuki GSX-8R
  • Suzuki GSX-8R
  • Suzuki GSX-8R
  • Suzuki GSX-8R
[1/10] Suzuki GSX-8R Źródło zdjęć: WP Autokult | Mateusz Lubczański
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy