Test opon zimowych ADAC 2014/2015
Testy opon publikowane są przez wiele organizacji, a za najbardziej opiniotwórcze z nich uważa się te niemieckie. Wśród nich prym wiedzie ADAC
175/65 R14 T - opony "niedostateczne"
Nadchodzi czas sezonowej zmiany ogumienia. Jeśli nie posiadasz "zimówek", stoisz właśnie przed perspektywą zakupu nowego kompletu. Na taki sam krok powinieneś się zdecydować, jeśli twoje opony zimowe liczą sobie więcej niż 5-6 lat; po tym czasie zaczyna tracić właściwości użyta do jej produkcji mieszanka gumowa, co bezpośrednio przekłada się na nasze bezpieczeństwo. Stare opony nie nadają się do użytku również wtedy, gdy posiadają zbyt niski bieżnik. Polskie prawo przewiduje, że wartością graniczną jest w tym przypadku 1,6 mm. W rzeczywistości eksperci polecają wymianę ogumienia, gdy wysokość "klocków" spadnie poniżej 3 mm w oponach letnich, a w przypadku opon zimowych poniżej 4 mm. Powstaje jednak pytanie: jak wybrać najlepszy model?
Począwszy od listopada 2012 roku sprzedawcy ogumienia mają obowiązek opatrywania prezentowanych klientom modeli w etykiety energetyczne podobne do tych, które od lat spotkać można w sklepach AGD. Prezentuje ona dane na temat poziomu przyczepności na mokrej nawierzchni, wartości wytwarzanego podczas jazdy hałasu oraz oporów toczenia. Pierwsza i ostatnia z tych informacji przedstawiana jest w postaci litery, zawierającej się w skali od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" - najlepszy. O ile jednak na podstawie informacji z etykiety możemy zdecydować o zakupie opon letnich przy niewielkim ryzyku założenia na felgi bubla, to z zimowymi nie jest już tak łatwo. Etykiety nie powiedzą nam, jak opona zachowuje się na śniegu. Co więc pozostaje? Możemy pójść za radą wulkanizatora lub zapoznać się z testami opon. Te ostatnie publikowane są przez wiele organizacji, a za najbardziej opiniotwórcze z nich uważa się te niemieckie. Wśród nich prym wiedzie ADAC, które opublikowało właśnie testy opon zimowych
na felgi o średnicy 14 i 15 cali, a także piętnastocalowych opon całorocznych.
Po uwagę brane są właściwości danego modelu opony w jeździe na suchym i mokrym asfalcie, na śniegu, a także na lodzie. Dodatkowo oceniany jest hałas generowany przez opony, opory toczenia i nośność. Noty uzyskane w poszczególnych kategoriach tworzą ocenę łączną - im jest ona niższa, tym lepiej.
W gronie testowanych przez ADAC "zimówek" o rozmiarze 175/65 R14 T znalazło się 14 modeli. Najsłabiej w tej stawce wypadły modele Cooper WM-SA2 (Weather Master) oraz Star Performer SPTS (Winter AS). Otrzymały one najniższą możliwą ocenę - niedostateczną.
175/65 R14 T - opony "zadowalające"
Taką właśnie łączną ocenę otrzymała najliczniejsza grupa opon testowanych w tym rozmiarze. Pomiędzy ósemką przedstawicieli różnych marek są jednak różnice. Oto modele od najlepszego do najgorszego spośród "zadowalających".
Esa+ Tecar Super Grip 7+ - łączna nota: 2,6
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,6
Śnieg: 2,4
Lód: 2,5
Hałas: 3,5
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 2,0
*Fulda Kristal Montero 3 *- łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 2,0
Lód: 2,5
Hałas: 3,8
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,5
Vredestein Snowtrac 3 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 2,3
Lód: 2,4
Hałas: 4,2
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,0
Pirelli Snowcontrol Serie 3 (Winter 190) - łączna nota: 2,8
Suchy asfalt: 2,8
Mokry asfalt: 2,2
Śnieg: 2,1
Lód: 2,4
Hałas: 4,0
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 2,5
Sava Eskimo S3+ - łączna nota: 2,9
Suchy asfalt: 2,9
Mokry asfalt: 2,9
Śnieg: 2,0
Lód: 2,6
Hałas: 3,8
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 2,5
Hankook Winter i*cept RS (W442) - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 3,0
Śnieg: 2,8
Lód: 2,6
Hałas: 4,0
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,0
Toyo Snowprox S943 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 1,9
Mokry asfalt: 3,0
Śnieg: 2,4
Lód: 2,5
Hałas: 3,5
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,5
GT Radial Champiro Winterpro - łączna nota: 3,3
Suchy asfalt: 2,6
Mokry asfalt: 3,3
Śnieg: 3,3
Lód: 3,1
Hałas: 3,8
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 2,3
175/65 R14 T - opony "dobre"
Żadnej z testowanych opon nie udało się otrzymać od ekspertów ADAC najwyższej noty. Cztery uzyskały natomiast werdykt "dobre". Oto one począwszy od najlepszej
Continental ContiWinterContact TS850 - łączna nota: 2,0
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 1,9
Śnieg: 2,2
Lód: 2,2
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 1,0
Dunlop SP Winter Response 2 - łączna nota: 2,1
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,1
Śnieg: 2,0
Lód: 2,4
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 1,6
Nośność: 2,3
Michelin Alpin A4 - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 2,2
Lód: 2,3
Hałas: 3,8
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 0,5
Firestone Winterhawk 3 - łączna nota: 2,3
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,4
Śnieg: 2,3
Lód: 2,2
Hałas: 3,4
Zużycie paliwa: 1,7
Nośność: 2,5
195/65 R15 T - opony "niedostateczne" i "wystarczające"
Specjaliści z niemieckiego automobilklubu ADAC przetestowali 14 zimowych opon w rozmiarze charakterystycznym dla samochodów kompaktowych. Dwie z nich - Infiniti Winter Hero INF 049 oraz Achilles Winter 101 - otrzymały najniższą możliwą notę w pięciostopniowej skali. Nieco lepiej spisały się opony Matador MP92 Sibir Snow:
Łączna nota: 3,7
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 3,7
Śnieg: 2,5
Lód: 2,8
Hałas: 3,5
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 2,5
195/65 R15 T - opony "zadowalające"
Siedem opon zasłużyło, zdaniem ADAC, na środkową ocenę w skali. Oto one, zaczynając od najlepszej.
Uniroyal MS plus 77 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,6
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 2,6
Lód: 2,7
Hałas: 4,2
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 2,5
Yokohama W.drive V905 - łączna nota: 2,8
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,8
Śnieg: 2,4
Lód: 2,4
Hałas: 3,6
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 2,5
Michelin Alpin 5 - łączna nota: 2,9
Suchy asfalt: 2,9
Mokry asfalt: 2,3
Śnieg: 2,0
Lód: 2,2
Hałas: 3,8
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,5
Hankook Winter i*cept RS (W442) - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,0
Mokry asfalt: 3,0
Śnieg: 3,0
Lód: 2,5
Hałas: 3,8
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,0
Pirelli Snowcontrol Serie 3 (Winter 190) - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 2,6
Śnieg: 2,2
Lód: 2,2
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,5
Kumho WinterCraft WP51 - łączna nota: 3,4
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 3,4
Śnieg: 2,7
Lód: 2,4
Hałas: 3,3
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 3,0
Kleber Krisalp HP2 - łączna nota: 3,5
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 3,5
Śnieg: 2,7
Lód: 2,5
Hałas: 4,3
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 1,5
195/65 R15 T - opony "dobre"
Do samochodów kompaktowych na zimę specjaliści ADAC polecają cztery modele opon. Oto one.
Continental ContiWinterContact TS850 - łączna nota: 2,1
Suchy asfalt: 2,0
Mokry asfalt: 2,2
Śnieg: 2,0
Lód: 2,2
Hałas: 3,5
Zużycie paliwa: 1,6
Nośność: 1,5
Bridgestone Blizzak - LM 001 - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 1,9
Śnieg: 2,4
Lód: 2,4
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,5
Dunlop SP Winter Sport 4D - łączna nota: 2,4
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 2,3
Śnieg: 2,3
Lód: 2,5
Hałas: 3,5
Zużycie paliwa: 1,7
Nośność: 2,5
Semperit Speed-Grip 2 - łączna nota: 2,4
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 2,2
Lód: 2,3
Hałas: 3,3
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,5
195/65 R15 H - opony całoroczne
Opony całoroczne zyskują coraz większą rzeszę użytkowników w miastach. Poruszający się po arteriach aglomeracji kierowcy rzadko muszą konfrontować swoje umiejętności jazdy z kopnym śniegiem czy lodem, o co - mniej lub bardziej skutecznie - dbają służby porządkowe. Jeśli dodatkowo jeździ się niewiele, posiadanie dwóch kompletów ogumienia może skutkować tym, że po 5-6 latach będziemy zmuszeni do ich wymiany na nowe nie ze względu na starty bieżnik, a z powodu upływu czasu i wiążącej się z nim utraty właściwości mieszanki, z której je wykonano. Te argumenty trafiają do niejednego zmotoryzowanego. Niestety posiadacz opon całorocznych może jedynie pomarzyć o parametrach, jakie mają zapewnione właściciele ogumienia sezonowego.
Specjaliści z ADAC przetestowali cztery modele opon całorocznych. Dwie z nich otrzymały notę "wystarczające", a dwie inne "niedostateczne", co w skali pięciostopniowej odpowiada dwóm najgorszym ocenom. Oto one, począwszy od najlepszej.
Falken EuroAll Season AS200 - łączna nota: 3,7
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 2,6
Śnieg: 3,7
Lód: 2,8
Hałas: 3,5
Zużycie paliwa: 2,7
Nośność: 3,0
Vredestein Quatrac Lite - łączna nota: 4,0
Suchy asfalt: 4,0
Mokry asfalt: 3,2
Śnieg: 3,6
Lód: 2,4
Hałas: 3,4
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,5
Kumho Solus HA31 - łączna nota: 4,8
Suchy asfalt: 4,8
Mokry asfalt: 3,2
Śnieg: 3,2
Lód: 2,4
Hałas: 3,5
Zużycie paliwa: 2,6
Nośność: 2,5
Uniroyal AllSeasonExpert - łączna nota: 4,8
Suchy asfalt: 4,8
Mokry asfalt: 2,8
Śnieg: 2,3
Lód: 2,2
Hałas: 3,5
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 3,0
tb/sj/tb, moto.wp.pl