Test: Honda CL500 - bez dodatków ani rusz

Honda CL500 to ukłon w stronę motocyklistów, którzy cenią sobie prostotę konstrukcji i off-roadowy wygląd motocykla. Choć niezbyt sprawdzi się on poza asfaltem, jest idealnym pierwszym jednośladem.

Honda CL500Honda CL500
Źródło zdjęć: © WP Moto | Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

Sukces modelu CMX500 Rebel (przez ostatnie dwa lata był numerem jeden w swojej klasie w Europie) rozbudził wyobraźnię inżynierów Hondy. Dlatego też w ofercie pojawił się CL500, który jest swego rodzaju street scramblerem wykorzystującym znaną już ramę i całą resztę dodatków.

Nawet inżynierowie Hondy mówią tutaj o wykorzystaniu w zaledwie lekkim terenie. Podniesiony wydech może wzbudzić ekscytację, lecz prześwit wynoszący 155 mm czy opony Dunlop Mixtour mogą szybko ostudzić nasze zapędy. Do tego nie mamy możliwości wyłączenia ABS-u. Elektronika jest ograniczona do minimum.

Honda CL500
Honda CL500 © WP Moto | Mateusz Lubczański

Standardowo siedzisko znajduje się na wysokości 790 mm, czyli 10 cm wyżej niż w Rebelu. Mając 180 cm wzrostu bez problemu dotykałem stopami ziemi, dlatego też opcjonalnie oferowane jest wyższe siedzenie.

Dwucylindrowa jednostka generuje 47 KM i 43 Nm. Najlepiej czuje się w średnim zakresie obrotów, a przed przyspieszaniem lepiej zredukować bieg. Wibracje przenoszone na podnóżki są minimalne. Biorąc pod uwagę, że CL500 waży 192 kg, moc okazuje się wystarczająca. W porównaniu do cruisera mamy jeden ząb więcej przy tylnej zębatce, przekonstruowano też airbox, przez który powietrze wpada do silnika. Liniowe dozowanie mocy sprawia, że jest to motocykl bardzo przyjazny dla początkujących.

Honda CL500
Honda CL500 © WP Moto | Mateusz Lubczański

Na pewno warto też wspomnieć, że zejście poza miastem poniżej 3 l/100 km nie stanowi problemu. Sam bak pomieści 12 l bezołowiowej.

CL500 to połączenie znanych elementów (np. silnika oferowanego już od 2013 roku) i umiejętnego cięcia kosztów. Do dyspozycji mamy jedną tarczę hamulcową z przodu (310 mm), przez co wytracanie prędkości jest zaledwie "wystarczające". Wyświetlacz nie ma nawet obrotomierza i jest całkowicie nieczytelny w ostrym świetle. Zawieszenie ma tylko wstępną, pięciostopniową regulację sprężyny z tyłu.

Honda CL500
Honda CL500 © WP Moto | Mateusz Lubczański

CL500 wyceniony jest na 32 200 zł, co jest całkiem niezłą ofertą, ale by przyciągał wzrok, trzeba wyłożyć nieco więcej. Widoczne na zdjęciach białe elementy (+podnóżki) to kwestia ok. 2400 zł. Pakiet travel (dodaje gniazdo zasilania, sakwę i stelaż, tankpad, regulowaną dźwignię hamulców i podgrzewane manetki) wyceniono na ok. 3200 zł. Niby da się to przełknąć, ale już za 33 tys. zł otrzymamy bardziej zorientowanego na przygody CB500X.

Pierwszym modelem konkurencji, który przychodzi do głowy jeśli mowa o scramblerach, jest oczywiście jednoślad ze stajni triumpha, lecz ma on zdecydowanie większą pojemność i oczywiście cenę. Royal Enfield Himalayan ma z kolei tylko jeden cylinder. W CL500 wycelowane są za to dwa nieoczywiste modele: Benelli Leoncino 500 Trail czy Voge 525 ACX.

  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
  • Honda CL500
[1/21] Honda CL500 Źródło zdjęć: WP Moto | Mateusz Lubczański

Wybrane dla Ciebie

Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury