Toyota zaprezentowała nową generację turbodoładowanych silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które trafią do terenowych modeli Land Cruiser i Hilux.
W jednostkach 1GD-FTV 2,8 i 2GD-FTV 2,4 po raz pierwszy w historii seryjnie produkowanych silników wysokoprężnych zastosowano obniżającą straty ciepła technologię TSWIN (Thermo Swing Wall Insulation Technology). Zapewni ona sprawność cieplną na poziomie 44 proc., co jest czołowym wynikiem wśród tej pojemności. Względem obecnego motoru KD maksymalny moment obrotowy zwiększył się o 25 proc., w zakresie małych obrotów o 11 proc., zaś jednostkowe zużycie paliwa spadło o 15 proc.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Technologia TSWIN polega na wykorzystaniu zaawansowanych materiałów o małej przewodności i pojemności cieplnej, które zatrzymują ciepło wytwarzane przy spalaniu paliwa wewnątrz komory spalania, a także łatwo się nagrzewają i szybko stygną. Oprócz ścianek komory spalania, specjalny materiał zastosowano również do produkcji tłoków – jest nim anodowany, porowaty stop aluminium z dodatkiem krzemu (SiRPA – silica-reinforced porous anodized aluminum). Dzięki temu straty ciepła odprowadzanego do układu chłodzenia udało się zmniejszyć o ok. 30 proc. Wprowadzone w nowych silnikach udoskonalenia obejmują także zoptymalizowane kanały dolotowe, poprawiające dopływ powietrza do cylindrów. Ponadto opracowany od nowa kształt komory spalania i denka tłoka oraz nowy, pracujący z wyższymi ciśnieniami układ wtryskowy typu common-rail pozwoliły poprawić dostarczanie paliwa do komory spalania. Wszystko to umożliwiło osiągnięcie wyższej sprawności cieplnej i obniżenie emisji niepożądanych substancji.
Zoptymalizowano także sterowanie wtryskiem paliwa, w szczególności charakterystykę wtrysku pilotowego dokonywanego przed dostarczeniem do cylindra zasadniczej porcji paliwa. Jest on precyzyjnie dopasowany do parametrów otaczającego powietrza, co skraca opóźnienie zapłonu i gwarantuje stabilne spalanie nawet w najtrudniejszych warunkach środowiskowych, zapewniając cichą pracę i wysoką sprawność cieplną. Nowe silniki wyposażone są w turbosprężarkę o zmiennej geometrii, która jest mniejsza o 30 proc. od używanej obecnie Zastosowany w niej nowy wirnik wyróżnia się małą bezwładnością, zapewniającą mu błyskawiczne przyspieszanie, a także wytwarzaniem maksymalnego momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów.
W jednostkach serii GD po raz pierwszy wykorzystano też selektywny katalizator mocznikowy SCR. Eliminuje on ze spalin do 99 proc. tlenków azotu (NOx), będących jednym z głównych czynników zanieczyszczenia powietrza. Pomoże to zagwarantować zgodność z normami Euro 6 i standardami emisji określonymi przez japońskie przepisy w 2010 roku. Dzięki optymalizacji rozmieszczenia katalizatora, zapewniającej jego większą skuteczność, a także innym usprawnieniom, wielkość katalizatora zmniejszono o 30 proc., zaś liczbę rodzajów wkładek używanych w układzie wydechowym zmniejszono z 18 do trzech.
Nowe silniki 1GD-FTV są już dostępne w Europie w odświeżonym modelu Land Cruiser 150. Motory 2GD-FTV zadebiutują na Starym Kontynencie pod koniec 2016 roku w nowej Toyocie Hilux. Obecnie montowane silniki serii KD będą stopniowo zastępowane nowymi jednostkami z rodziny GD. Do roku 2016 ich produkcja osiągnie ok. 700 000 sztuk rocznie. Początkowo trafiać będą one na rynki około 90 krajów, a do roku 2020 dostawy obejmą rynki co najmniej 150 krajów.
Źródło: Toyota
ll/moto.wp.pl