Tanie w eksploatacji auta za 10 tys. zł

Decydując się na samochód, warto zwrócić uwagę nie tylko na cenę jego zakupu, ale też na przewidywane koszty użytkowania

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 10Dacia Logan

Obraz
© zdjęcie producenta

Decydując się na samochód, warto zwrócić uwagę nie tylko na cenę jego zakupu, ale też na przewidywane koszty użytkowania. Te mogą być diametralnie różne w zależności od tego, jaki model wybierzemy. Kwota 10 tys. złotych zupełnie wystarczy na zakup używanego samochodu, który w najbliższych latach nie nadszarpnie naszego domowego budżetu. Pieniądze te możemy przeznaczyć na auto nudne i do bólu poprawne, spełniające tylko podstawowe wymagania stawiane przez pojazdem. Taka też jest Dacia Logan pierwszej generacji, obecna w ofercie od 2004 roku.

Popularny rumuński czterodrzwiowy sedan, zbudowany w oparciu o mechanikę Renault Thalii, nieprzerwanie brylował wśród tanich pojazdów dla każdego, nie tylko w Europie Wschodniej. Obszerne wnętrze dla czterech osób wykonano co prawda z tandetnych tworzyw, jednak całość dzielnie znosi długą eksploatację. W kwestii wyposażenia dodatkowego kierowca Logana nie może liczyć na wiele. Na pokładzie znajdziemy manualną klimatyzację, radio i elektrycznie otwierane przednie szyby. Szukając wersji zapewniającej niskie koszty eksploatacyjne, lepiej omijać szerokim łukiem nowoczesnego diesla 1,5 dCI. Jednostka ta jest co prawda bardzo ekonomiczna, ale często się psuje, a naprawa wymagającego specjalistycznej wiedzy i narzędzi. Najlepszym wyborem okazują się benzynowe konstrukcje, a zwłaszcza 1,4 i 1,6, generujące odpowiednio 75 i 87-105 KM. Koszt wymiany rozrządu nie przekroczy tu 400 złotych, a cena kompletnego sprzęgła wynosi ok. 300 zł.

/ 10Citroen Xsara

Obraz
© zdjęcie producenta

Kolejnym przedstawicielem kompaktowej społeczności, mogącym sprostać wymaganiom oszczędnego kierowcy, jest Citroen Xsara. Francuski przedstawiciel segmentu C w wersji po liftingu, oferowany był od 2000 roku w trzech odmianach nadwoziowych. Trzy- i pięciodrzwiowy hatchback stanowiący trzon sprzedaży współdzielił katalog z przestronnym kombi. Wewnątrz Xsary panuje typowy francuski styl i porządek, wyróżniający się ergonomicznym miejscem dla kierowcy i przemyślanymi schowkami. Przyzwoitej jakości tworzywa sztuczne tylko w mocno zużytych egzemplarzach wydają z siebie niepożądane odgłosy na poprzecznych nierównościach.

W temacie jednostek napędowych popularny model Citroena śmiało może rywalizować z VW Golfem IV, dając ogromny wybór. Po wykluczeniu wyeksploatowanych, wysokoprężnych odmian, pozostają nam benzyniaki znane z innych samochodów koncernu. W przypadku Xsary najciekawiej prezentują się silniki 1,6, 1,8 i 2,0 wydobywające z siebie odpowiednio 88-109, 90-110 i 137-167 KM. Jeśli uda nam się znaleźć egzemplarz w przyzwoitej kondycji, nie będziemy mieli żadnych problemów - z korozją włącznie.

Spośród diesli najmniejsze koszty eksploatacyjne zapewni wolnossący 1,9 SDI o mocy 68 KM. Porównywalne osiągi zagwarantuje najsłabszy silnik benzynowy 1,2 (54-64 KM) nadający się wyłącznie do miasta. Jeśli planujemy dalsze wyprawy z obciążeniem, warto zainteresować się jednostką 1,4 legitymującą się w zależności od wersji mocą 60, 68, 75 lub 101 KM. Koszt wymiany rozrządu oscyluje wokół 300 złotych, a cena kompletnego sprzęgła wynosi ok. 350 zł.

/ 10Opel Corsa C

Obraz
© zdjęcie producenta

Zadaną kwotę możemy przeznaczyć na zakup stosunkowo świeżego samochodu, legitymującego się rozsądnym przebiegiem i wiarygodną przeszłością - pozbawioną podtopień, wypadków czy pożarów. Musimy jednak zredukować swoje wymagania do oferty segmentu B. Wprowadzona do salonów Opla w 2000 roku Corsa C, niemal od razu stała się ulubienicą flot i płci pięknej. Trzy- lub pięciodrzwiowe nadwozie skrywa zaskakująco funkcjonalne wnętrze, prezentujące się jednak wyjątkowo ponuro - jak to często bywa w przypadku niemieckich aut. Samochód oferuje solidnie spasowane plastiki w kabinie pasażerskiej i wyposażenie, wśród którego napotkać możemy automatyczną klimatyzację, przyzwoite radio z CD, komputer pokładowy, a nawet skórzaną tapicerkę.

Również w przypadku Corsy C w poszukiwaniu taniej jazdy lepiej skupić się od razu na silnikach benzynowych. Niezależne od wybranej jednostki napędowej - 1,0, 1,2 i 1,4 (moc odpowiednio 58, 75-80 i 90 KM) - mieszczuch Opla sprawuje się nad wyraz dobrze. Jedynie podstawowy trzycylindrowiec poza miastem szybko dostaje zadyszki. Szczególną uwagę zwrócić trzeba na systematyczne wymiany rozrządu (koszt około 350 zł), lubiącego przedwcześnie pękać dewastując silnik. Cena kompletnego sprzęgła wynosi ok. 450 zł.

/ 10Peugeot 406

Obraz
© zdjęcie producenta

Mocno okrojone rodzinne finanse nie muszą wcale oznaczać przesiadki do małego samochodu, albo miejskiej komunikacji zbiorowej. Za 10 tysięcy złotych bez najmniejszego problemu kupimy również sztandarowego przedstawiciela klasy średniej, widniejącego w rankingach bezawaryjności wyżej, niż ubóstwiany VW Passat B5. Peugeot 406, bo o nim mowa, dostępny był jako klasyczny sedan, niebywale obszerne kombi oraz stylowe coupe zaprojektowane przez włoską Pininfarinę.

Wnętrze, mieszczące w komfortowych warunkach cztery osoby, przeważnie oferuje także pełną elektrykę, automatyczną klimatyzację, a czasem także skórzaną tapicerkę i godne pochwały audio. Wykorzystujący wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi 406, oferowany był z wieloma silnikami. Z myślą o niskich kosztach użytkowania najlepiej sięgać po niemal pozbawioną wad jednostkę benzynową 2,0 o mocy 132-136 KM, zapewniającą wystarczające osiągi i rozsądne zużycie paliwa. Wymiana rozrządu pochłonie około 500 złotych, a cena kompletnego sprzęgła wynosi ok. 550 zł.

/ 10Peugeot 206

Obraz
© zdjęcie producenta

Niskie nakłady na bieżące utrzymanie samochodu możemy osiągnąć, decydując się na zakup bardzo popularnego modelu, dawniej bijącego rekordy sprzedaży. Dzięki temu z łatwością znajdziemy przystępnego cenowo mechanika, potrafiącego bezbłędnie naprawić nasz pojazd, a także ogrom potrzebnych części zamiennych i innych akcesoriów. Miejski Peugeot 206 pokazany światu w 1998 roku spełnia takie kryterium, oferując dodatkowo wystarczającą funkcjonalność i trwałość.

Wytrzymałe materiały wykończeniowe to niejedyny atut wnętrza francuskiego auta. Pojazdy niekiedy wyposażane były klimatyzację, komputer pokładowy, czasem także usportowione fotele obszyte skórą. Występujący jako trzy lub pięciodrzwiowy hatchback, kombi oraz coupe-carbio 206 napędzany był doskonale znanymi silnikami z koncernu PSA. By zredukować koszty użytkowania, najlepiej sięgnąć po długowieczne czterocylindrowe silniki benzynowe 1,4, 1,6 lub 2,0 (moc odpowiednio 75-88, 90-109 i 136 KM), bez trudu współpracujące z sekwencyjną instalacją gazową. Cena kompletnego sprzęgła dla tego modelu wynosi ok. 480 zł.

/ 10Skoda Octavia I

Obraz
© zdjęcie producenta

Według zdecydowanej większości polskich kierowców, najlepszym z możliwych wyborów jest pojazd autorstwa koncernu VAG, najlepiej Volkswagen Golf. Niekwestionowany wzorzec pośród kompaktów nie zachwyca w żadnej kategorii, podobnie jak jego techniczne rodzeństwo, ale jest do bólu poprawny. Ogromnym zainteresowaniem także na naszym rynku cieszyła się pierwsza odsłona Skody Octavii, urzekająca przepastnym bagażnikiem. Ciasnota na tylnej kanapie i ubogie wyposażenie nie zniechęcały rzeszy amatorów czeskiej interpretacji Golfa IV.

Wersje z kultowym 1,9 TDI wymagają już sporych inwestycji, dlatego też warto rozważyć zakup wolnossącej wersji benzynowej. Najsłabszy 1,4 generujący 60-80 KM zadowoli wyłącznie flegmatycznych kierowców. Kompromisem pomiędzy osiągami a zużyciem paliwa są silniki 1,6 MPI oraz 2.0 (75-101 KM), zaopatrzone w ośmiozaworowe głowice. Niewielkie wysilenie niemieckich konstrukcji znajduje odzwierciedlenie w ich bezawaryjności i wytrzymałości. Wymiana napędu rozrządu wespół z osprzętem pochłonie około 400 złotych.

/ 10Toyota Yaris

Obraz
© zdjęcie producenta

Wśród nadwiślańskich kierowców od lat panuje przekonanie o wyższości niemieckiej motoryzacji nad całą resztą stawki. Wyjątek od tej reguły stanowią samochody wprost z fabryk japońskich wytwórców, a zwłaszcza Toyoty. To auta tej marki nieprzerwanie okupują czołówki rankingów bezawaryjności, w zasadzie gwarantując długoletni spokój i brak kosztownych napraw.

W segmencie B ciągle bryluje ulubieniec pań - Yaris pierwszej generacji, deklasujący w tej kwestii konkurencję. Niestety przedział pasażerski pamiętający końcówkę lat 90. trąci taniością i cierpi na deficyt miejsca dla wyższych podróżnych. Morze twardego i tandetnego plastiku z centralnie umieszczonymi zegarami podoba się tylko niektórym. Prawdziwą siłą Yarisa jest jednak mechanika. Najpopularniejsze silniki benzynowe 1,0 i 1,3 (odpowiednio 68 i 86 KM) przeważają w ogłoszeniach sprzedaży, spychając na margines topowego 1,5 16V (105-150 KM) i kosztownego w serwisie diesla 1,4 75 KM. Niestety, wymiana rozrządu również nie będzie tanią operacją - około 500 złotych. Cena kompletnego sprzęgła wynosi ok. 600 zł.

/ 10Skoda Fabia

Obraz
© zdjęcie producenta

Po ogromnym sukcesie rynkowym Octavii, Czesi postanowili spróbować swoich sił o segment niżej, wprowadzając do oferty własną interpretację VW Polo, czyli Fabię. Oferowana w trzech wersjach nadwoziowych (pięciodrzwiowy hatchback, kombi i niezbyt urodziwy sedan) niemal od samego debiutu zajmowała czołowe lokaty w statystykach sprzedaży. Wnętrze zaprojektowano z myślą o redukcji kosztów produkcji i przyjaznym użytkowaniu, stawiając na niewyszukane plastiki wyraźnie odstające jakością od niemieckiego pierwowzoru. Przestrzeń na kanapie spełni oczekiwania wyłącznie drobnych kobiet, tudzież dzieci, które nie muszą już podróżować w fotelikach. Niski jest również poziom wyposażenia dodatkowego, przeważnie obejmującego tylko radio i elektrycznie sterowane przednie szyby.

Spośród diesli najmniejsze koszty eksploatacyjne zapewni wolnossący 1,9 SDI o mocy 68 KM. Porównywalne osiągi zagwarantuje najsłabszy godny uwagi silnik benzynowy 1,2 (54-64 KM) nadający się wyłącznie do miasta. Jeśli planujemy dalsze wyprawy z obciążeniem, warto zainteresować się jednostką 1,4 legitymującą się w zależności od wersji mocą 60, 68, 75 lub 101 KM. Koszt wymiany rozrządu oscyluje wokół 300 złotych, a cena kompletnego sprzęgła wynosi ok. 400 zł.

/ 10Opel Astra II

Obraz
© zdjęcie producenta

Dysponując dziesięcioma tysiącami złotych możemy pokusić się o wybór szlagieru z repertuaru Opla. Sprzedawana przez ponad dziesięć lat druga generacja Astry przypadła do gustu ogromnej rzeszy kierowców. Wszystko dzięki rozsądnej cenie, niewielkim kosztom utrzymania i funkcjonalności produkowanego także w Gliwicach modelu. Małą praktycznością odznaczają się tylko trzydrzwiowy hatchback, cabrio i coupe zaprojektowane przez Bertone. Pozostałe warianty nadwoziowe: sedan, kombi i pięciodrzwiowy hatchback, z powodzeniem służą w wielu rodzinach, oferując należytą przestrzeń zarówno z przodu jak i w drugim rzędzie.

Bazowe odmiany rażą ubogim wyposażeniem. Dopiero w przypadku mocniejszych silników możemy wiązać nadzieję na znalezienie egzemplarza z klimatyzacją czy komputerem pokładowym. W palecie silnikowej najlepiej od razu skupić swą uwagę na pozycjach benzynowych z pominięciem słabej jednostki o pojemności 1,2 l. Bez względu na wybrany silnik 1,4, 1,6, 1,8 czy 2,0 (odpowiednio 75-90, 75-101, 116-125 i 136 KM), możemy pokusić się o spokojną eksploatację także z instalacją gazową. Musimy się jednak liczyć z naturalnym zużyciem oleju silnikowego i koniecznością częstszej wymiany paska rozrządu, by zapobiec jego pęknięciu. Cena kompletnego sprzęgła wynosi ok. 700 zł.

10 / 10Renault Megane II

Obraz
© zdjęcie producenta

Zdecydowana większość kierowców szukających taniego w utrzymaniu samochodu w cenie do około 10 tysięcy złotych nigdy nie weźmie pod uwagę produktu od Renault - marki słynącej, wedle stereotypu, z awaryjności i drogich napraw. Przewidziany budżet bez problemu wystarczy na kupno kompaktowego Megane drugiej generacji z początkowych lat produkcji. Propozycja dostępna jako sedan, kombi, coupe-cabrio, trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, cierpi co prawda na kilka elektrycznych bolączek, jednak niedrogich w naprawie. Oferowaną przestrzenią i funkcjonalnością zachwyca zwłaszcza iście rodzinne kombi oraz sedan z ogromnymi bagażnikami. Jakość wykonania także nie budzi najmniejszych zastrzeżeń, wespół z oferowanym wyposażeniem - tylko rzadko nieobejmującym klimatyzacji czy radia.

Z uwagi na wyższe ceny używanych egzemplarzy musimy ominąć silniki wysokoprężne, skupiając się na podstawowych benzyniakach 1,4, 1,6 i 2,0. Najsłabszy z nich generuje 98 KM, zapewniając wystarczające parametry w miejskim ruchu. Dużo trafniejszym wyborem są pozostałe jednostki wydobywające z siebie 115 i 134 KM. Prostota budowy i dostępność części zamiennych ułatwiają serwis i obniżają rachunki za utrzymanie auta. Wymiana rozrządu wyceniana jest na około 400 złotych. Cena kompletnego sprzęgła wynosi 400 zł.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

sj/tb/sj

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę