Starsi kierowcy i piesi: doświadczenie kontra obniżenie sprawności

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia/Minerva Studio

W 2015 r. prawie 30 proc. ofiar śmiertelnych wypadków stanowiły starsze osoby. Wraz z wiekiem zazwyczaj przychodzi ostrożność i rozwaga, ale też wolniejsza adaptacja do warunków drogowych, obniżenie sprawności czy błędy przy ocenie sytuacji drogowej.

Jak informuje Komenda Główna Policji, 5 maja br. na drogach zginęło 5 osób, wśród ofiar było troje seniorów: 70-letni rowerzysta, który jechał po przejściu dla pieszych prawdopodobnie przy czerwonym świetle, 81-letnia piesza potrącona przez cofającego kierowcę i 87-latka potrącona podczas przechodzenia przez jezdnię przez samochód ciężarowy.

W 2015 roku śmierć w wypadkach drogowych poniosło 835 osób powyżej 60-tego roku życia, a 7033 odniosło obrażenia. Ze statystyki wynika, że aż 28,4 proc. ofiar śmiertelnych wypadków to starsze osoby. Najwięcej seniorów gnie jako piesi. W 2015 roku było to 415 ofiar śmiertelnych, tj. 45 proc. wszystkich pieszych zabitych w wypadkach drogowych.

Od wielu lat grupą szczególnego ryzyka w ruchu drogowym są osoby młode, w wieku 18-24 lata. W 2015 roku odnotowano 444 zabitych w wypadkach w tym przedziale wiekowym. Jeśli odniesiemy tę liczbę do populacji, wychodzi 131 zabitych osób na milion populacji, na drugim miejscu są seniorzy: 97,7 ofiar śmiertelnych na milion populacji.

Za „osoby starsze” przyjęto te, które przekroczyły 60 rok życia. Nie wszyscy się godzą z taką klasyfikacją, bo w tym gronie mamy całe rzesze kierowców zawodowych i amatorów z wieloletnim doświadczeniem za kierownicą. „Z wiekiem przychodzą ostrożność i rozwaga” - twierdzą słusznie. Na niekorzyść osób starszych działa jednak biologia.

Seniorzy są grupą niejednorodną, bardzo często decyduje o tym wiek, stan zdrowia, styl życia i aktywność. Z czasem jednak mogą pojawić się problemy ze wzrokiem, słuchem, koncentracją, elastycznością mięśni. Osoby, które są już w podeszłym wieku, mają mniej fizycznych i psychicznych możliwości, aby radzić sobie w warunkach nasilonego ruchu miejskiego. Ich zachowanie na jezdni charakteryzuje często niepewność i występowanie reakcji lękowych, niekiedy nawet przeradzających się w agresję.

Nawet mimo ogólnej dobrej kondycji, w organizmie starszej osoby zachodzą zmiany, które rzutują na jej mobilności w ruchu drogowym. Z dostępnych badań wiadomo, że osoby po 60. roku życia:
- wolniej adaptują się do zmiennych warunków drogowych,
- popełniają błędy przy ocenie sytuacji drogowej np. ocenie odległości od pojazdu
- z racji wieku, niektórzy domagają się, aby kierowcy ustępowali im pierwszeństwa, nawet, gdy łamią przepisy ruchu drogowego np. przechodząc na czerwonym świetle, bądź poza przejściami dla pieszych („bo tak jest bliżej”…),
- nie zawsze śledzą zmiany w przepisach prawa o ruchu drogowym,
- nie chcą się pogodzić z obniżeniem swojej sprawności.

Seniorzy stanowią poważną część pieszych uczestników ruchu drogowego, ale też niemałą część rowerzystów i kierowców. Opisane powyżej dolegliwości w równej mierze dotykają każdej z tych grup.

Wypadek dla starszej osoby jest szczególnie niebezpieczny. Leczenie obrażeń u seniorów to długotrwały proces, a odzyskanie pełnej sprawności często jest zupełnie niemożliwe. Ryzyko śmierci 70-latka uczestniczącego w wypadku drogowym jest trzykrotnie wyższe niż 25-latka.

Wszyscy mają obowiązek przestrzegania przepisów prawa o ruchu drogowym. Policja stara się to uświadamiać także starszym osobom. Prowadzi szereg akcji w tym zakresie, między innymi wykłady na uniwersytetach trzeciego wieku, współpracuje z parafiami, rozdaje seniorom elementy odblaskowe. Zdaniem policji bardzo istotną sprawą jest też wyrobienie postaw tolerancji u młodszych uczestników ruchu drogowego, uwrażliwienie ich na trudności, z jakimi borykają się starsi ludzie.

Wszyscy chcielibyśmy dożyć starości, ale nikt nie chciałby jej spędzić uwięziony w swoim mieszkaniu. Powinniśmy więc pamiętać, że starsi ludzie mają prawo i chcą uczestniczyć w życiu społecznym, a to wiąże się z uczestniczeniem w ruchu drogowym. Na widok seniora wolno przechodzącego przez jezdnię, każdy kierowca powinien cierpliwie poczekać. Bardzo ważne jest stosowanie przez kierujących zasady szczególnej ostrożności gdy starsza osoba w sposób widoczny nie radzi sobie w ruchu drogowym - wolno chodzi, nie rozgląda się lub też wkracza na jezdnię poza przejściem, czy też porusza się po jezdni niewłaściwą strona drogi. To dla kierowcy sygnał, że należy zmniejszyć prędkość i obserwować uważnie jej zachowanie. Seniorom natomiast zalecamy przede wszystkim ostrożność, w konfrontacji z samochodem nie mają żadnych szans.

Źródło: Policja

tb/

Źródło artykułu: Policja

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę