Trwa ładowanie...

Starsi kierowcy i piesi: doświadczenie kontra obniżenie sprawności

Starsi kierowcy i piesi: doświadczenie kontra obniżenie sprawnościŹródło: Fotolia/Minerva Studio
d1rgy5y
d1rgy5y

W 2015 r. prawie 30 proc. ofiar śmiertelnych wypadków stanowiły starsze osoby. Wraz z wiekiem zazwyczaj przychodzi ostrożność i rozwaga, ale też wolniejsza adaptacja do warunków drogowych, obniżenie sprawności czy błędy przy ocenie sytuacji drogowej.

Jak informuje Komenda Główna Policji, 5 maja br. na drogach zginęło 5 osób, wśród ofiar było troje seniorów: 70-letni rowerzysta, który jechał po przejściu dla pieszych prawdopodobnie przy czerwonym świetle, 81-letnia piesza potrącona przez cofającego kierowcę i 87-latka potrącona podczas przechodzenia przez jezdnię przez samochód ciężarowy.

W 2015 roku śmierć w wypadkach drogowych poniosło 835 osób powyżej 60-tego roku życia, a 7033 odniosło obrażenia. Ze statystyki wynika, że aż 28,4 proc. ofiar śmiertelnych wypadków to starsze osoby. Najwięcej seniorów gnie jako piesi. W 2015 roku było to 415 ofiar śmiertelnych, tj. 45 proc. wszystkich pieszych zabitych w wypadkach drogowych.

Od wielu lat grupą szczególnego ryzyka w ruchu drogowym są osoby młode, w wieku 18-24 lata. W 2015 roku odnotowano 444 zabitych w wypadkach w tym przedziale wiekowym. Jeśli odniesiemy tę liczbę do populacji, wychodzi 131 zabitych osób na milion populacji, na drugim miejscu są seniorzy: 97,7 ofiar śmiertelnych na milion populacji.

Za „osoby starsze” przyjęto te, które przekroczyły 60 rok życia. Nie wszyscy się godzą z taką klasyfikacją, bo w tym gronie mamy całe rzesze kierowców zawodowych i amatorów z wieloletnim doświadczeniem za kierownicą. „Z wiekiem przychodzą ostrożność i rozwaga” - twierdzą słusznie. Na niekorzyść osób starszych działa jednak biologia.

d1rgy5y

Seniorzy są grupą niejednorodną, bardzo często decyduje o tym wiek, stan zdrowia, styl życia i aktywność. Z czasem jednak mogą pojawić się problemy ze wzrokiem, słuchem, koncentracją, elastycznością mięśni. Osoby, które są już w podeszłym wieku, mają mniej fizycznych i psychicznych możliwości, aby radzić sobie w warunkach nasilonego ruchu miejskiego. Ich zachowanie na jezdni charakteryzuje często niepewność i występowanie reakcji lękowych, niekiedy nawet przeradzających się w agresję.

Nawet mimo ogólnej dobrej kondycji, w organizmie starszej osoby zachodzą zmiany, które rzutują na jej mobilności w ruchu drogowym. Z dostępnych badań wiadomo, że osoby po 60. roku życia:
- wolniej adaptują się do zmiennych warunków drogowych,
- popełniają błędy przy ocenie sytuacji drogowej np. ocenie odległości od pojazdu
- z racji wieku, niektórzy domagają się, aby kierowcy ustępowali im pierwszeństwa, nawet, gdy łamią przepisy ruchu drogowego np. przechodząc na czerwonym świetle, bądź poza przejściami dla pieszych („bo tak jest bliżej”…),
- nie zawsze śledzą zmiany w przepisach prawa o ruchu drogowym,
- nie chcą się pogodzić z obniżeniem swojej sprawności.

Seniorzy stanowią poważną część pieszych uczestników ruchu drogowego, ale też niemałą część rowerzystów i kierowców. Opisane powyżej dolegliwości w równej mierze dotykają każdej z tych grup.

Wypadek dla starszej osoby jest szczególnie niebezpieczny. Leczenie obrażeń u seniorów to długotrwały proces, a odzyskanie pełnej sprawności często jest zupełnie niemożliwe. Ryzyko śmierci 70-latka uczestniczącego w wypadku drogowym jest trzykrotnie wyższe niż 25-latka.

d1rgy5y

Wszyscy mają obowiązek przestrzegania przepisów prawa o ruchu drogowym. Policja stara się to uświadamiać także starszym osobom. Prowadzi szereg akcji w tym zakresie, między innymi wykłady na uniwersytetach trzeciego wieku, współpracuje z parafiami, rozdaje seniorom elementy odblaskowe. Zdaniem policji bardzo istotną sprawą jest też wyrobienie postaw tolerancji u młodszych uczestników ruchu drogowego, uwrażliwienie ich na trudności, z jakimi borykają się starsi ludzie.

Wszyscy chcielibyśmy dożyć starości, ale nikt nie chciałby jej spędzić uwięziony w swoim mieszkaniu. Powinniśmy więc pamiętać, że starsi ludzie mają prawo i chcą uczestniczyć w życiu społecznym, a to wiąże się z uczestniczeniem w ruchu drogowym. Na widok seniora wolno przechodzącego przez jezdnię, każdy kierowca powinien cierpliwie poczekać. Bardzo ważne jest stosowanie przez kierujących zasady szczególnej ostrożności gdy starsza osoba w sposób widoczny nie radzi sobie w ruchu drogowym - wolno chodzi, nie rozgląda się lub też wkracza na jezdnię poza przejściem, czy też porusza się po jezdni niewłaściwą strona drogi. To dla kierowcy sygnał, że należy zmniejszyć prędkość i obserwować uważnie jej zachowanie. Seniorom natomiast zalecamy przede wszystkim ostrożność, w konfrontacji z samochodem nie mają żadnych szans.

Źródło: Policja

tb/

d1rgy5y
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1rgy5y
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj