Sprawdź czym jeździsz

Obraz
Źródło zdjęć: © Euro NCAP

Większość Polaków nie zdaje sobie sprawy czym jeździ. Zakładają, że wystarczy jak ma 4 koła i kierownicę. Na rynku samochodów używanych priorytetem jest, aby miał klimatyzację, ewentualnie ładne aluminiowe felgi. Minie jeszcze parę lat, zanim zaczniemy zwracać uwagę na aspekt bezpieczeństwa.

Obraz
© (fot. Sebastian Michalik)

Nasi zachodni sąsiedzi już dawno to zrozumieli i dlatego używają na co dzień dużo bezpieczniejszych modeli samochodów. Częste przekonanie, że stary samochód dobrze utrzymany jest tak samo dobry jak nowy model - moim zdaniem jest nietrafione. Zgodzę się z tą teorią jeśli chodzi tylko i wyłącznie o tzw. „dojechanie do celu”. Natomiast, jeśli weźmiemy pod uwagę nasze drogi i zagrożenia czyhające na nas, to zacznijmy się zastanawiać co będzie w razie wypadku.

Stwierdzono, że gdyby każdy samochód posiadał ESP lub odpowiednik, to liczba wypadków zmniejszyła by się o 50%. Zajmę się tutaj aspektem bezpieczeństwa konkretnych samochodów w przypadku, gdy już do takiego zdarzenia dojdzie. Idealnym przykładem postępu w konstruowaniu i bezpieczeństwie poszczególnych modeli jest Renault Espace. Testy zderzeniowe i ilość gwiazdek euro NCAP, nie do końca gwarantują nam zachowanie się podczas zderzenia w realu. Różnice w bezpieczeństwie najlepiej pokazują nam testy realistyczne i nie chodzi tu o symulacje.

Obraz
© (fot. Land Rover)

Bardzo dobrym przykładem jest zderzenie Renault Espace II, produkowanego do roku 1997 z Espace IV, produkowanym od 2002 roku. Różnica tylko 5 lat, a wynik zderzenia miażdżący! Potocznie mówiąc, nowy model „wjechał” do środka starego. Eksperci stwierdzili, że kierowca starego modelu poniósłby śmierć na miejscu, natomiast z nowego pasażerowie wyszliby bez szwanku. Aby zobrazować różnicę w bezpieczeństwie, podczas zderzenia w Espace IV nie otworzyły się poduszki powietrzne, ponieważ komputer uznał uderzenie za słabe i nie odpalił airbagów.

Następnym przykładem jest mit o bezpiecznej jeździe dużymi samochodami 4x4. Dowodem jest crash test Land Rovera Discovery i Renault Espace IV. Obydwa modele produkowane były w 2002 roku. Wynik przynajmniej był „szokujący”. Przestrzeń pasażerska Land Rovera została mocno uszkodzona, natomiast wnętrze Espace’a wytrzymało to uderzenie. W sieci można znaleźć filmy z powyższych testów, wystarczy do wyszukiwarek internetowych wpisać: „Espace old” i „Land Rover Espace”. Jeśli natomiast jeździsz Fordem Sierrą - wpisz „Crash test 50 70” i… zacznij się bać, albo… szukaj nowego samochodu.

Sebastian Michalik

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3