Testy zderzeniowe EuroNCAP
None
Skoda Yeti, 2.0TDI Ambiente
Najnowszy produkt czeskiej firmy otrzymał maksymalna liczbę pięciu gwiazdek. Ogólna ochrona dorosłych w Yeti została oceniona na 92 proc. Spece z EuroNCAP zastrzeżenia mieli jedynie do bocznego zderzenia ze słupem. Podczas tego testu ochrona klatki piersiowej kierowcy i pasażera była marginalna. Nie pomogły nawet kurtyny powietrzne, które nie będą dostępne w standardzie.
Ochronę dzieci wewnątrz auta oceniono na 68 proc. Gorzej wypadł natomiast test na ochronę pieszych. Czeskie auto zdobyło tu 46 proc. punktów. Mimo że zderzak dobrze chroni nogi pieszych, to maska może poważnie uszkodzić głowę zarówno dorosłego jak i dziecka.
Stabilizacja toru jazdy montowana w większości wersji oraz dźwiękowe przypomnienie o zapiętych pasach pozwoliły autu uzyskać 71 proc. punktów w tej kategorii.
Renault Grand Scenic, 1.5 diesel 'Expression'
Znany z maksymalnych ocen Renault nie zawiódł również w tym przypadku, Grand Scenic otrzymał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Ogólna ochrona dorosłych w tym aucie została oceniona na 91 proc. wszystkich możliwych punktów. Najgorzej wypadła ochrona karku podczas uderzenia w tył pojazdu i została oceniona jako marginalna.
Bezpieczeństwo dzieci na tylnej kanapie oceniono na 76 proc. możliwych punktów. Niestety gorzej wypadła ochrona pieszych. Auto zebrało 42 proc. punktów. Powodem tej sytuacji jest kiepska ochrona jaką daje maska pojazdu podczas uderzenia głową.
Najlepiej oceniono wyposażenie wspomagające bezpieczeństwo - sygnalizator zapiętych pasów na wszystkich miejscach, stabilizacja toru jazdy oraz aktywny ogranicznik prędkości - pozwoliły na ocenę 99 proc. punktów.
Totyota Prius, 1.8VVT 'Sol'
Pięć gwiazdek otrzymała też najnowsza wersja pierwszej na świecie, masowo produkowanej hybrydy. Ogólna ochrona dorosłych – pasażera i kierowcy – została oceniona na 88 proc. Auto zdobyło maksymalną ilość punktów w symulacji zderzenia bocznego, niestety jeśli takie zderzenie jest ze słupem sprawy przedstawiają się gorzej. Również słabe noty otrzymała ochrona klatki piersiowej podczas uderzenia w tył auta.
Bezpieczeństwo dzieci w fotelikach zostało ocenione na 82 proc. Również ochrona pieszych została wysoko oceniona. Prius zdobył w tej kategorii aż 68 proc. Pochwalono też standardowe wyposażenie w stabilizację toru jazdy i sygnalizator zapiętych pasów. Za wyposażenie wspomagające bezpieczeństwo auto otrzymało 86 proc. punktów.
Volkswagen Polo, 1.2 Trendline
Pięciodrzwiowa wersja tego miejskiego auta otrzymała łączną ocenę pięciu gwiazdek. Ogólna ochrona dorosłych w Polo została oceniona na 90 proc. punktów. Jedyną wadą jaką wskazali spece z EuroNCAP jest to, że podczas czołowego zderzenia sztywna kolumna kierownicy może uszkodzić klatkę piersiową kierowcy. Również przy bocznym zderzeniu ze słupem, klatka piersiowa kierowcy i pasażera jest źle chroniona.
Ochronę dzieci wewnątrz auta oceniono na 86 proc. W tej kategorii jedyną wadą jest niezbyt jasne oznaczenie wyłączenia poduszki powietrznej pasażera. Ochrona pieszych podczas potrącenia została oceniona na 41 proc. Najwięcej szkody może im zrobić kontakt z maską pojazdu.
Standardowe wyposażenie w elektroniczną kontrolę toru jazdy oraz dźwiękowe przypomnienie o zapiętych pasach dały 71 proc. punktów.
Subaru Legacy 2.0D
Duże rodzinne kombi japońskiej marki otrzymało maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Jednak ogólna ochrona dorosłych została oceniona na 79 proc. Skrytykowano niektóre elementy deski rozdzielczej, które podczas czołowego zderzenia mogą uszkodzić uda i kolana kierowcy oraz pasażera. Podczas uderzenia w tył auta powstaje wysokie ryzyko uszkodzenia kręgów szyjnych.
Bezpieczeństwo dzieci wewnątrz auta oceniono na 73 proc. wszystkich możliwych punktów. Niestety wyłączenie przedniej poduszki powietrznej pasażera jest możliwe jedynie przez dilera Subaru. Dodatkowo ostrzeżenie przed skutkami takiej czynności nie jest dostępne w żadnym europejskim języku.
Ochrona pieszych, uderzonych przez nowe Legacy została oceniona na 58 proc. punktów. Wszystko przez przednią krawędź maski, która nie zdobyła żadnego punktu.
Dzięki standardowemu wyposażeniu auta w ESC oraz ostrzeżenie przed zapiętymi pasami auto otrzymało 71 proc. punktów w tej kategorii.
KIA Sorento, 2.2 diesel GLS (EX)
Nowy koreański SUV, którego premiera odbędzie się podczas najbliższych targów samochodowych we Frankfurcie, jest trzecim po modelach Soul i Cee'd samochodem producenta, który otrzymał pięć gwiazdek w teście EuroNCAP. Ogólna ochrona dorosłych została oceniona w Sorento na 87 proc. Kierowcy jedynie zagraża sztywna kolumna kierownicy oraz stacyjka zapłonowa. Słabo wygląda również ochrona klatki piersiowej podczas bocznego uderzenia w słup.
Ochrona dzieci na tylnej kanapie otrzymała 84 proc. z możliwych punktów. Ochrona pieszych przy zderzeniu z tak sporym autem jest z założenia trudna. Koreański SUV otrzymał 44 proc. punktów, głównie przez obrażenia, jakich można doznać po upadku na boczne krawędzie maski.
Dzięki standardowemu wyposażeniu w stabilizacje toru jazdy oraz czujników zapiętych pasów samochód zdobył 71 proc. punktów.
Honda Isight Hybrid, 1.3SE
Najnowszy pojazd hybrydowy Hondy nie dość, że chroni środowisko, to jeszcze chroni swoich pasażerów. Auto otrzymało pięć gwiazdek w testach EuroNCAP. Ogólne bezpieczeństwo dorosłych zostało ocenione na 90 proc. Czujniki zamontowane w manekinach wykazały, że możliwe są poważne obrażenia klatki piersiowej podczas uderzenia w słup.
Ochrona dzieci na tylnej kanapie otrzymała 74 proc. punktów. Japończykom wytknięto złe oznaczenie wyłączenia poduszki powietrznej pasażera. Spore pochwały Honda zebrała za ochronę pieszych podczas kolizji. Konstrukcja zderzaka i maski zasłużyła na ocenę 76 proc. Dodatkowo dzięki czujnikom zapięcia pasów oraz elektronicznemu stabilizatorowi toru jazdy auto dostało 86 proc za wyposażenie dodatkowe.
Citroen C3, 1.4 diesel
Najnowszy model małego Citroena w testach zderzeniowych otrzymał cztery gwiazdki. Ogólna ocena ochrony pasażerów w aucie została oceniona na 83 proc. Jedyne zastrzeżenie, jakie mieli spece dotyczyły ochrony klatki piersiowej oraz piszczeli kierowcy. Ochrona dzieci została oceniona na 74 proc. Za niewystarczające zostało jedynie określone oznaczenie wyłączenia poduszki powietrznej pasażera.
Ocenie poddano również skutek potrącenia pieszego przez nowego C3. Auto zdobyło tu jedynie 33 proc.
Ocenie zostało poddane również wyposażenie dodatkowe, które ma wpływ na bezpieczeństwo pasażerów. C3 otrzymał ocenę 40 proc. Specjalistom zabrakło w standardzie systemu stabilizującego tor jazdy pojazdu. Pochwalono zaś możliwość ustawienia ogranicznika prędkości przez kierowcę.