Skoda Rapid 1.2 TSI Elegance Green Tec

Jeszcze nie nastąpiła oficjalna, targowa premiera tego auta we Francji, a serwis moto.wp.pl, jako pierwszy w Polsce mógł już przetestować najnowsze dziecko Skody

Obraz
Źródło zdjęć: © Marek Wieliński

/ 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Jeszcze nie nastąpiła oficjalna, targowa premiera tego auta we Francji, a serwis moto.wp.pl, jako pierwszy w Polsce mógł już przetestować najnowsze dziecko Skody. Na redakcyjnym parkingu pojawiła się wersja Elegace Green Tec z turbodoładowanym, benzynowym silnikiem 1.2 TSI o mocy 105 KM.
Pamiętacie koncepcyjny model Mission L, który Skoda pokazała na Salonie Samochodowym we Frankfurcie? Po roku nadszedł czas, by wcielić słowa w czyny. Tak też się stało. Latem w Mlada Boleslav rozpoczęła się produkcja Skody Rapid. W wersji drogowej, którą potencjalnie będzie mógł jeździć każdy, zostanie zaprezentowana na wrześniowym Salonie Samochodowym w Paryżu.
Oto nowa propozycja dla tych, którym Fabia wydaje się za mała, a Octavia za duża. Podobnie jak siostrzany Seat Toledo, Rapid wykorzystuje rozszerzoną wersję platformy Volkswagena Polo. Oto jego wymiary: długość 4,48 m, szerokość 1,71 m, wysokość 1,46 m.

/ 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Producent zapewnia, że pomimo kompaktowych wymiarów na zewnątrz, wnętrze bezproblemowo powinno pomieścić pięć osób i spory bagaż. Istotnie, w środku zaskoczeni będą przede wszystkim pasażerowie tylnej kanapy. Podobnie jak w potężnym Superbie i dużej Octavii, również i tu pasażerowie mają bardzo dużo miejsca dla nóg i przestrzeni nad głowami. Z przodu jest mniej więcej tak, jak w Polo. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że Skoda Rapid jest sedanem, podobnie jak Volkswagen Jetta. Nic bardziej mylącego. To liftback, skrywający pod piątymi drzwiami bagażnik o pojemności 550 litrów, wyposażony w siatki i liczne przegrody, pomagające zabezpieczyć przewożone przedmioty. O wiele większe od Rapida BMW serii 5, ma dla porównania bagażnik o pojemności 560 litrów.

/ 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

O Skodzie można było zawsze powiedzieć wiele dobrych i złych rzeczy, ale nikt nigdy nie odważyłby się stwierdzić, że jest ona producentem samochodów o intrygującej stylistyce. Zawsze była do bólu zachowawcza. Spekulowano, że Skoda nie może być przecież atrakcyjniejsza od Volkswagena. Wygląda na to, że w przypadku Rapida stylistom pozwolono popuścić nieco wodzę fantazji. Stwierdzenie, że to najatrakcyjniejszy, współcześnie produkowany model tej marki nie będzie przesadą. Zgrabny liftback otrzymał grill o niespotykanych dotąd kształtach i wąskie reflektory. Na masce swój debiut ma przeprojektowane, srebrne logo Skody.

/ 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Na pokrywie bagażnika, podnoszonej razem z tylną szybą, znajdziemy nową czcionkę, którą napisano nazwę modelu. Tylne lampy mają teraz tak charakterystyczna kształt, że nocą Rapida na pewno nie pomylimy z innym samochodem. Z boku zdecydowano wprowadzić kilka przetłoczeń, które dodały sylwetce dynamiki. Ciekawostka: Skoda Rapid ma większy rozstaw osi, niż Octavia i porównywalnej wielkości bagażnik.

/ 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze jest proste i skromne, ale prezentuje się bardzo przyzwoicie. Czteroramienna kierownica może być, tak jak w tym przypadku, doposażona w przyciski sterowania radiem. Inżynierowie z Mlada Boleslav postanowili naprawić też swój mały, ale dla niektórych ważny błąd. Rapid jest pierwszą Skodą, wyposażoną w złącze USB. We wcześniejszych modelach wewnątrz znajdowało się jedynie wejście aux, które wymagało kabla, łączącego go z przenośnym nośnikiem pamięci.

/ 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maską może się znaleźć jeden z pięciu silników. Podstawowy, benzynowy 1.2 MPI o mocy 75 KM, turbodoładowany 1.2 TSI o mocy 85 lub 105 KM, albo 1.4 TSI o mocy 122 KM, który może być połączony ze skrzynią DSG. Gamę zamyka Diesel 1.6 TDI o mocy 105 KM. Pod maską naszego, testowego modelu pracuje benzynowy silnik 1.2 TSI z turbiną. Jego 105 KM w zupełności wystarczy do bardzo sprawnej jazdy w mieście i na trasie. Znakomicie radzi sobie z masą samochodu. Średnie spalanie mieści się w przedziale 6,4 – 7,0 l/100 km. To dobry wybór do tego auta. Jednostkę sprzężono z precyzyjnie działającą, 6-biegową skrzynią.

/ 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Widoczność z miejsca kierowcy we wszystkich kierunkach jest dobra, łatwo też wyczujemy gabaryty samochodu. Nawet bez czujników parkowania z łatwością poradzimy sobie z manewrami, po prostu, prawie wszystko widać. Dobre wrażenie robi też zawieszenie. Jest nieco bardziej sprężyste, niż to do czego przyzwyczaiła nas Skoda w swoich innych modelach. Udało się uzyskać dobry kompromis pomiędzy komfortem podróżowania i możliwościami zawieszenia podczas dynamicznej jazdy. W obu przypadkach Skoda Rapid zaliczyła swój test na piątkę. Jazda przez miasto ulicą pełną dziur, po kocich łbach i wszelkich innych rodzajach nawierzchni przekonuje o dobrym tłumieniu wibracji i wstrząsów.

/ 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Gdy spróbowaliśmy jechać szybciej, okazało się, że Rapidem można sobie na całkiem sporo pozwolić. Zdecydowanie nie jest sportowym samochodem, ale można się spodziewać, że kierowcy flotowi, którym jak wiadomo zawsze i wszędzie się spieszy, go docenią.

/ 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Na dokładkę jest jeszcze dość precyzyjny układ kierowniczy i łatwo dające się dawkować hamulce. Łatwość obsługi, manewrowania i prowadzenia sprawia, że osoby dopiero zaczynające swoją karierę za kierownicą nie powinny się czuć w Rapidzie zagubione.

10 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maską naszego, testowego modelu pracuje benzynowy silnik 1.2 TSI z turbiną. Jego 105 KM w zupełności wystarczy do bardzo sprawnej jazdy w mieście i na trasie. Znakomicie radzi sobie z masą samochodu. Średnie spalanie mieści się w przedziale 6,4 – 7,0 l/100 km. To dobry wybór do tego auta. Jednostkę sprzężono z precyzyjnie działającą, 6-biegową skrzynią.

11 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Podsumowując, już teraz można powiedzieć: wszystko wskazuje na to, że Skoda stworzyła bardzo udany i uniwersalny samochód. Wiadomo jednak, że jednym z najważniejszych, jeśli nie najważniejszym, kryterium oceny Rapida przez potencjalnych użytkowników będzie jego cena. Jeśli plasowałaby się na poziomie ok. 40 tys. zł – z pewnością będziemy mieli do czynienia z rynkowym hitem. Wszystko wyjaśni się już wkrótce, bo samochód znajdzie się w salonach już tej jesieni.

12 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu, który trwać będzie od 27 września do 14 października 2012 roku, Skoda zaprezentuje swój najnowszy model. Salon Samochodowy w Paryżu to odbywająca się co dwa lata, jedna z większych imprez motoryzacyjnych w Europie. Właśnie tu Skoda prezentuje swój nowy model: Rapid. Now Skoda dopełnia paletę modeli, pomiędzy Fabią i Octavią.

13 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Rapid oznacza dla Skody wejście do nowej klasy samochodów i jest ważną częścią strategii rozwoju do 2018 roku. Przedstawiciele producenta z Mlada Boleslav są zdania, że w nadchodzących latach Rapid stanie się naszym najważniejszym modelem, tak jak teraz Octavia. Nowa Skoda z powodzeniem sprawdzi się jako ekonomiczny samochód rodzinny. Przedstawiciele koncernu mówią o najlepszym stosunku jakości do ceny. Jak z tym będzie? Zobaczymy.

14 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Segment kompaktowych liftbacków nie należy do popularnych w Europie, dlatego wielu producentów wycofało z niego swoich przedstawicieli lub w ogóle nie zaczynało walki o klienta. Zupełnie inną taktykę obrali Czesi. Właśnie oficjalnie zaprezentowali Rapida, który ma szansę stać się globalnym numerem jeden wśród całej palety modelowej Skody.

15 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Nasi południowi sąsiedzi po raz pierwszy zdradzili się rok temu we Frankfurcie, przedstawiając koncepcyjny pojazd MissionL. Wyraźnie nawiązywał on do widocznego na załączonych zdjęciach auta i nieśmiało zwiastował nowy nurt stylistyczny dla najpopularniejszej marki w Polsce.

16 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Jaki jest sens produkcji samochodu, konkurującego z bratnią Octavią? Bestseller Skody już wkrótce zostanie zastąpiony przez trzecią generację i mocno urośnie, jednocześnie podnosząc swój prestiż, przez co zacznie rywalizować z autami z klasy średniej.

17 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Każdy egzemplarz Skody Rapid można doposażyć w automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele z regulacją intensywności grzania i multimedialny zestaw z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem.

18 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Grupą docelową Rapida mają być rodziny, poszukujące bezpiecznego, przestronnego i praktycznego auta w przystępnej cenie.

19 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Skoda Rapid, po Fabii i Octavii, jest trzecim już modelem, produkowanym w Mlada Boleslav. Producent rozwija i unowocześnia taśmy montażowe swojego głównego zakładu, w celu przystosowania go do zwiększonej produkcji: 1200 pojazdów dziennie.

20 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

W celu rozpoczęcia produkcji modelu Rapid, Skoda wprowadziła zmiany w aż 17 halach produkcyjnych oraz wdrożyła 173 nowe projekty w Mlada Boleslav. Zespół produkcyjny otrzymał nowe stanowiska i narzędzia pracy, np. przy budowie kokpitu lub podwozia. Linia montażowa po rozbudowie powiększyła się o prawie jedną trzecią.

Komunikaty pokładowego komputera w "naszym" testowym modelu: w czeskiej wersji językowej.

21 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Począwszy od października 2012 roku, model Rapid będzie sukcesywnie debiutował na kolejnych rynkach europejskich. W 2013 roku wprowadzona zostanie specjalna wersja Skody Rapid z przeznaczeniem na rynek chiński i również tam będzie produkowana. W 2014 roku w rosyjskim mieście Kaluga uruchomiona zostanie produkcja Rapida, który trafi na lokalny rynek.

22 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Skoda buduje największą ofertę modelową w swojej 117-letniej historii. W najbliższych latach, producent będzie wprowadzał nowy lub ulepszony model średnio co 6 miesięcy, bazując na rynkach Europy, Chin, Rosji i Indii.

23 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Gdzie jest zieleń? W modelu Rapid debiutuje również nowe, srebrne logo Skody.

24 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Zegary proste i czytelne. Nie trzeba nic więcej.

25 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Ten styl znamy również z innych modeli tej marki. Choć nowy model Skody jest stylistycznie najodważniejszy, nie ma co liczyć na awangardę.

26 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Fabrycznej nawigacji Amundsen nie możemy pochwalić za szybkość i precyzję działania. Dodatkowym utrudnieniem w testowanym modelu jest... jej czeskie menu.

27 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze jest proste i skromne, ale prezentuje się bardzo przyzwoicie. Czteroramienna kierownica może być, tak jak w tym przypadku, doposażona w przyciski sterowania radiem. Inżynierowie z Mlada Boleslav postanowili naprawić też swój mały, ale dla niektórych ważny błąd. Rapid jest pierwszą Skodą, wyposażoną w złącze USB. We wcześniejszych modelach wewnątrz znajdowało się jedynie wejście aux, które wymagało kabla, łączącego go z przenośnym nośnikiem pamięci.

28 / 28Pierwsza jazda w Polsce

Obraz
© Marek Wieliński

Podsumowując, już teraz można powiedzieć: wszystko wskazuje na to, że Skoda stworzyła bardzo udany i uniwersalny samochód. Wiadomo jednak, że jednym z najważniejszych, jeśli nie najważniejszym, kryterium oceny Rapida przez potencjalnych użytkowników będzie jego cena. Jeśli plasowałaby się na poziomie ok. 40 tys. zł, z pewnością będziemy mieli do czynienia z rynkowym hitem. Wszystko wyjaśni się już wkrótce, bo samochód znajdzie się w salonach już tej jesieni.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę