Skoda Kodiaq oficjalnie weszła do gry

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński

To najważniejsza premiera dla czeskiego producenta i jedna z najistotniejszych na rynku SUV-ów w tym roku. Skoda zaprezentowała swój największy model – siedmioosobowego Kodiaqa, auto mające ogromną szansę na stanie się jednym z liderów tego segmentu.

Czesi mieli już w swojej ofercie auto spełniające role SUV-a, a mianowicie Yeti, które będąc bardziej crossoverem niż SUV-em z prawdziwego zdarzenia, zmieszania na rynku nie zrobiło. Teraz jednak do gry wchodzi model, który wpasowuje się doskonale w obowiązujące standardy, mając przy tym przewagę nowości i nowoczesności.

Kodiaq został zbudowany w oparciu o najnowszą platformę MQB koncernu Volkswagen, którą będzie dzielić m.in. z modelami VW Tiguan, Golf i Passat, Audi A3 i Q2 oraz Seat Ateca. Te sama płytę wykorzystuje także flagowiec Skody – Superb. Dzięki jej możliwościom, czeski SUV ma możliwość imponowania wymiarami w tej klasie. Auto ma długość 4.697 mm, szerokość 1.882 mm i wysokość 1.676 mm. Rozstaw osi to 2.791 mm, co pozwoliło na wygospodarowanie sporej przestrzeni wewnątrz. Co istotne, Kodiaq będzie dostępny w wersji siedmioosobowej, z dodatkowymi dwoma fotelami w trzecim rzędzie.

SUV Skody oferuje przestrzeń bagażową o poj. 720 l. Po złożeniu tylnych oparć pojemność bagażnika wzrasta do 2065 litrów. Możliwość złożenia prawego, przedniego fotela pozwala na transport w kabinie przedmiotów o długości do 2,9 metra. Kodiaq pozwala także na zabranie ze sobą dodatkowych bagaży , bowiem z układem Tow Assist będzie zdolny do holowania nawet 2,5 tony ładunku (w odmianie TDI/DSG/4x4).

Do napędzania swojej nowości Skoda przygotowała paletę pięciu silników - trzy benzynowe TSI i dwa wysokoprężne TDI. Wszystkie mają bezpośredni wtrysk paliwa, są turbodoładowane i spełniają normę Euro 6. Standardowo wyposażono je w system Start-Stop oraz układ odzyskiwania energii podczas hamowania. Jednostki mają pojemność 1,4 i 2,0 l, a moc rozpoczyna się od 125 KM a kończy na razie na 190 KM. W Zastosowano w nich również system ACT (Active Cylinder Technology), zarządzający pracą silnika i wyłączający funkcjonowanie drugiego i trzeciego cylindra podczas znikomego obciążenia jednostki pracą. Ma to naturalnie mieć wyraźny wpływ na oszczędność paliwa.

W zależności od wersji Kodiaq może być wyposażony w sześciostopniową manualną skrzynię biegów, lub sześcio- bądź siedmiostopniową automatyczną skrzynię biegów DSG, debiutująca w ofercie Skody. Do większości silników jest dostępny napęd 4×4 sterowany elektronicznie. Napęd 4x4 to rozwiązanie znane już np. z modeli VW tej kasy – sprzęgło wielotarczowe kontrolowane jest elektronicznie i w zależności od potrzeb moc dystrybuowana jest pomiędzy osie samochodu. Przy zwykłej jeździe ulicami, przy dobrej trakcji, napędzane są wyłącznie koła przednie. Kodiaq może być także wyposażony w adaptacyjną regulację zawieszenia DCC (Dynamic Chassis Control) połączoną z wyborem profilu jazdy, Driving Mode Select.

Nowy model będzie dostępny w trzech wersjach wyposażenia: Active, Ambition i Style. Do wyboru firma przygotowała 14 wersji kolorystycznych nadwozia - cztery perłowe i dziesięć metalizowanych. Producent chwali się także zaawansowanym systemem infotainment i bogatym wyposażeniem z dziedziny bezpieczeństwa (m.in. 180-stopniowy i widok z lotu ptaka z szerokokątnych kamer przy manewrowaniu, asystent jazdy z przyczepą). Standardem będzie system multimedialny z 6,5” ekranem dotykowym, u szczytu listy wyposażenia jest zestaw Columbus z 8” monitorem, oferujący m.in. standard Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLink, nawigację, pamięć flash 64 GB i napęd DVD. Opcjonalnie jest jeszcze dostępny moduł LTE z dużą szybkością.

Firma nie podaje jeszcze cen auta, ale według szacunków model będzie o parę tys. złotych tańszy od swego koncernowego konkurenta – VW Tiguana i w bazowej wersji ma nie przekraczać ceny 100 tys. zł. Do sprzedaży trafi na początku 2017 r. *Skoda Kodiaq *

BC

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy