Silnik 2.4 JTD: mocny i trwały, ale czasem też kapryśny

Obraz
Źródło zdjęć: © Auto Świat/ autoswiat.pl

| [

Obraz

]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- |Włoska motoryzacja kojarzy się przede wszystkim ze zwinnymi "mieszczuchami" i dynamicznymi autami sportowymi wyposażonymi w pięknie brzmiące, potężne silniki benzynowe. A diesle? Cóż, wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że powszechnie stosowany dziś w silnikach wysokoprężnych układ common rail (CR) to wspólne dzieło Boscha i Włochów z koncernu Fiata.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

W 1997 r. światło dzienne ujrzał motor 1.9 JTD (pierwsza jednostka z CR na świecie!), a niecałe 12 miesięcy później - silnik R5 2.4 JTD, zaprojektowany z myślą o topowych wersjach aut Fiata, Alfy Romeo i Lancii.

Konstruktorzy nie musieli się nawet zbytnio wysilać. Nowa jednostka bazowała na stosowanym już wcześniej pięciocylindrowym silniku 2.4 TD, wyposażonym w komorę wstępną. Wersja CR oprócz nowego układu wtryskowego otrzymała inną głowicę (ale także z dwoma zaworami na cylinder) oraz zmodyfikowany osprzęt (m.in. turbinę ze zmienną geometrią łopatek - ewenement w owych czasach!). Dostępne były dwa warianty mocy: 130 KM (Fiat Marea)
oraz 136 KM (modele Alfy Romeo i Lancii).

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

W 2001 r., żeby dostosować jednostkę 2.4 JTD do normy czystości spalin Euro 3, zastosowano nowe wtryskiwacze. Moc wzrosła wtedy do 140 KM, a nieco później - do 150 KM. I to właśnie ta wersja uchodzi za jednego z ciekawszych diesli common rail z głowicą dwuzaworową, dostępnych obecnie na rynku wtórnym. Jest tak dlatego, że motor 2.4 JTD 10V "sam z siebie" psuje się stosunkowo rzadko.

Usterki są z reguły efektem zaniedbań użytkowników oraz zwykłego "zmęczenia" materiału - musimy liczyć się np. z drobnymi wyciekami oleju i awariami osprzętu (m.in. przepływomierza). Z czasem posłuszeństwa może odmówić czujnik położenia wału, a także pompa wysokiego ciśnienia. W obu przypadkach usterki objawiają się problemami z rozruchem.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Czy gaz LPG może zaszkodzić?

Większe naprawy (np. wymiana "dwumasu") mogą być dość drogie - nie wszystkie elementy występują jako zamienniki, a ceny w ASO potrafią być wyższe niż w przypadku podzespołów do nowszych motorów 20V! Mocną stroną jest dość trwały układ wtryskowy. Spalanie? Średnio wynosi 7-8 l/100 km, czyli całkiem nieźle jak na tak duży silnik.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Druga generacja układu common rail produkcji Fiata (m.in. z większą liczbą wtrysków na cykl niż w JTD) trafiła na rynek w 2003 r. W celu odróżnienia od starszych konstrukcji nazwę zmieniono na Multijet (Fiat, Lancia) oraz JTDM (Alfa Romeo). W przypadku jednostki 2.4 oznaczało to wprowadzenie nowoczesnej głowicy z czterema zaworami na cylinder, a także filtra cząstek stałych (początkowo opcja, później standard). Wzrosła też moc oraz (znacząco!) moment obrotowy. Dostępne były wersje 175, 180 i 185 KM, a od 2005 r. - również 200 KM.

Topową odmianę o mocy 210 KM zarezerwowano dla Alfy Romeo. W porównaniu z silnikami 10V znacznie wzrosło zaawansowanie konstrukcji, choć niestety - również i awaryjność. W starszych silnikach usterki z reguły spowodowane były dużymi przebiegami, w nowszych natomiast pojawiły się błędy konstrukcyjne. Najpoważniejszy popełniono w projekcie kolektora ssącego odmiany 200-konnej - nagminnie dochodziło do defektów klapek przysłaniających i otwierających kanały dolotowe (w zależności od obciążenia).

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Efekt? Brak mocy i przechodzenie w tryb awaryjny. Aby rozwiązać problem, Fiat ogłosił akcję naprawczą (2007 r.). Oprócz kolektora (obecnie w ASO kosztuje 1,2 tys. zł) wymieniano także wszystkie wtryskiwacze i zawór EGR. W wersji 210 KM oraz silnikach wyprodukowanych po 2007 r. problem nie występuje.

Warto także wiedzieć o czasochłonnej wymianie paska rozrządu. W warsztacie niezależnym za usługę zapłacimy co najmniej 300-400 zł, a za komplet części - przynajmniej drugie tyle.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Czy gaz LPG może zaszkodzić?

Podsumowanie - O używanych samochodach z dieslem pod maską mówi się, że ich awaryjność w dużej mierze zależy od sposobu eksploatacji, czyli po prostu: "jak dbasz, tak masz". O ile reguła ta sprawdza się w przypadku starszych i prostszych konstrukcyjnie 10-zaworowych odmian 2.4 JTD, o tyle nowsze wersje 2.4 20V JTDM borykają się z takimi usterkami, na które użytkownicy nie mają wpływu (np. powszechny problem z kolektorami ssącymi w wersji 200-konnej, kłopoty z osprzętem).

Warto o tym pamiętać, bo mimo wielu zalet - niezłej kultury pracy, całkiem dobrych osiągów i umiarkowanego spalania - fiatowski diesel 2.4 może okazać się dość drogi w eksploatacji. Sytuację dodatkowo pogarsza ograniczony dostęp do tanich zamienników i wysokie ceny robocizny oraz części w ASO (dotyczy to i odmian 10V, i 20V).

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Czy gaz LPG może zaszkodzić?

lop/mw/mw

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy