Trwa ładowanie...
ycipk-1tj8kf

Rozpoczęły się testy hybrydowego wozu konnego w Tatrach

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Rozpoczęły się testy hybrydowego wozu konnego w Tatrach
(PAP, Fot: Grzegorz Momot)
ycipk-1tj8kf

*Na trasie do Morskiego Oka odbyły się pierwsze testy prototypowego wozu konnego ze wspomaganiem elektrycznym. Takie rozwiązanie ma odciążyć konie pracujące przy transporcie turystów. *

- Pierwsze testy wypadły obiecująco. Oczywiście pojawiły się pewne kwestie wymagające dopracowania, ale zbudowanie tego prototypu uważam za sukces. Mam nadzieję, że jeśli uda się to rozwiązanie wprowadzić w życie, rozwieje to już na dobre wszelkie wątpliwości dotyczące tego, czy konie w Morskim Oku pracują ponad siły - stwierdził Szymon Ziobrowski, dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego, który sprawuje nadzór nad ruchem turystycznym do Morskiego Oka.

Testy hybrydowego wozu konnego odbyły się na drogach Bukowiny Tatrzańskiej oraz na trasie do Morskiego Oka. Zdaniem ekspertów system, który samoczynnie włączał napęd elektryczny na najbardziej stromych odcinkach szlaku, zadziałał prawidłowo. Podczas testu na wozie siedziało 13 osób i woźnica, czyli tyle, ile zwykle zasiada w takim pojeździe.

ycipk-1tj8kf

Władze TPN zapewniają, że wóz będzie w dalszym ciągu sprawdzany w każdych warunkach atmosferycznych, również zimą, wiosną i latem.
- Jeżeli wóz sprawdzi się pod każdym względem, zostanie podjęta decyzja o zakupie i wymianie wszystkich pojazdów - wyjaśnił Ziobrowski.

Koszt wozu to około 200 tys. zł. Zaprzęgi *hybrydowe *mają być finansowane po części przez wozaków oraz TPN.

Szef Stowarzyszenia Przewoźników do Morskiego Oka Andrzej Mąka powiedział, że wozacy są dobrej myśli po pierwszych testach.

- Jesteśmy w kontakcie z producentem, któremu przekazaliśmy swoje drobne uwagi co do pojazdu. Po kolejnych testach i po wprowadzeniu poprawek będziemy mogli powiedzieć więcej na temat hybrydy - dodał.

ycipk-1tj8kf

Wóz hybrydowy wykonała poznańska firma Aktiv Elektronik, która jako jedyna spełniła wszystkie warunki postawione w przetargu. Pojazd nawiązuje swoim wyglądem do obecnie kursujących wozów na trasie Palenica Białczańska - Polana Włosienica.

Decyzję o zastosowaniu wozów wspomaganych silnikami elektrycznymi władze TPN podjęły po protestach obrońców praw zwierząt, którzy domagają się całkowitego usunięcia transportu konnego ze szlaku do Morskiego Oka. Aktywiści chcą, by konie zastąpiły wózki elektryczne. Takiemu rozwiązaniu sprzeciwili się m.in. specjaliści od hodowli koni, hipolodzy, środowiska akademickie, Związek Hodowców Koni oraz główny lekarz weterynarii. Znawcy koni wskazują na fakt, że likwidacja transportuoznaczałaby również likwidację wielkiej hodowli, bowiem na szlaku pracuje blisko 300 zwierząt.

Dobrostan koni pracujących przy transporcie turystów jest monitorowany przez lekarzy weterynarii i służby parku narodowego.

Zapraszamy do galerii z testów hybrydowych wozów

ycipk-1tj8kf

Hybrydowe zaprzęgi podczas testów w Zakopanem

PAP/oprac. BC

Rosnąca popularność BlaBlaCar jest faktem. Sprawdź, czemu się to opłaca!

ycipk-1tj8kf
Polub WP Moto
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-1tj8kf

ycipk-1tj8kf
ycipk-1tj8kf