Trwa ładowanie...
test
20 października 2016, 13:56

Rozpoczęły się testy hybrydowego wozu konnego w Tatrach

Rozpoczęły się testy hybrydowego wozu konnego w TatrachŹródło: PAP, fot: Grzegorz Momot
d1unfrg
d1unfrg

Na trasie do Morskiego Oka odbyły się pierwsze testy prototypowego wozu konnego ze wspomaganiem elektrycznym. Takie rozwiązanie ma odciążyć konie pracujące przy transporcie turystów.

- Pierwsze testy wypadły obiecująco. Oczywiście pojawiły się pewne kwestie wymagające dopracowania, ale zbudowanie tego prototypu uważam za sukces. Mam nadzieję, że jeśli uda się to rozwiązanie wprowadzić w życie, rozwieje to już na dobre wszelkie wątpliwości dotyczące tego, czy konie w Morskim Oku pracują ponad siły - stwierdził Szymon Ziobrowski, dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego, który sprawuje nadzór nad ruchem turystycznym do Morskiego Oka.

Testy hybrydowego wozu konnego odbyły się na drogach Bukowiny Tatrzańskiej oraz na trasie do Morskiego Oka. Zdaniem ekspertów system, który samoczynnie włączał napęd elektryczny na najbardziej stromych odcinkach szlaku, zadziałał prawidłowo. Podczas testu na wozie siedziało 13 osób i woźnica, czyli tyle, ile zwykle zasiada w takim pojeździe.

Władze TPN zapewniają, że wóz będzie w dalszym ciągu sprawdzany w każdych warunkach atmosferycznych, również zimą, wiosną i latem.
- Jeżeli wóz sprawdzi się pod każdym względem, zostanie podjęta decyzja o zakupie i wymianie wszystkich pojazdów - wyjaśnił Ziobrowski.

Koszt wozu to około 200 tys. zł. Zaprzęgi *hybrydowe *mają być finansowane po części przez wozaków oraz TPN.

d1unfrg

Szef Stowarzyszenia Przewoźników do Morskiego Oka Andrzej Mąka powiedział, że wozacy są dobrej myśli po pierwszych testach.

- Jesteśmy w kontakcie z producentem, któremu przekazaliśmy swoje drobne uwagi co do pojazdu. Po kolejnych testach i po wprowadzeniu poprawek będziemy mogli powiedzieć więcej na temat hybrydy - dodał.

Wóz hybrydowy wykonała poznańska firma Aktiv Elektronik, która jako jedyna spełniła wszystkie warunki postawione w przetargu. Pojazd nawiązuje swoim wyglądem do obecnie kursujących wozów na trasie Palenica Białczańska - Polana Włosienica.

Decyzję o zastosowaniu wozów wspomaganych silnikami elektrycznymi władze TPN podjęły po protestach obrońców praw zwierząt, którzy domagają się całkowitego usunięcia transportu konnego ze szlaku do Morskiego Oka. Aktywiści chcą, by konie zastąpiły wózki elektryczne. Takiemu rozwiązaniu sprzeciwili się m.in. specjaliści od hodowli koni, hipolodzy, środowiska akademickie, Związek Hodowców Koni oraz główny lekarz weterynarii. Znawcy koni wskazują na fakt, że likwidacja transportuoznaczałaby również likwidację wielkiej hodowli, bowiem na szlaku pracuje blisko 300 zwierząt.

d1unfrg

Dobrostan koni pracujących przy transporcie turystów jest monitorowany przez lekarzy weterynarii i służby parku narodowego.

Zapraszamy do galerii z testów hybrydowych wozów

PAP/oprac. BC

d1unfrg
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1unfrg
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj