Rodzaje turbosprężarek. Tyle kosztuje ich serwisowanie
Przydatny wynalazek
Jeszcze dekadę temu zdecydowana większość silników benzynowych jak i wysokoprężnych mogła pochwalić się niezwykle prostą budową. Przekładało się to na przeciętne osiągi i stosunkowo wysokie zużycie paliwa. Z drugiej jednak strony, pozbawione skomplikowanego osprzętu jednostki, zachwycały wytrzymałością i bezawaryjnością przez długie lata intensywnego użytkowania. Wraz z popularyzacją kolejnych zdobyczy techniki takich jak turbosprężarka, pojawiły się dodatkowe wydatki z nimi związane.
Jeszcze dekadę temu zdecydowana większość silników benzynowych jak i wysokoprężnych mogła pochwalić się niezwykle prostą budową. Przekładało się to na przeciętne osiągi i stosunkowo wysokie zużycie paliwa. Z drugiej jednak strony, pozbawione skomplikowanego osprzętu jednostki, zachwycały wytrzymałością i bezawaryjnością przez długie lata intensywnego użytkowania. Wraz z popularyzacją kolejnych zdobyczy techniki takich jak turbosprężarka, pojawiły się dodatkowe wydatki z nimi związane.
Kariera turbosprężarki rozpoczęła się w 1905 roku, niemniej dopiero w latach 70. producenci zaczęli wykorzystywać ją na szerszą skalę. Początkowo turbiny przeznaczone były do aut typowo sportowych, gdzie liczyły się przede wszystkim osiągi. Ich wytrzymałość i sposób generowania dodatkowych koni mechanicznych był drugorzędną kwestią. Prawdziwy rozwój silników doładowanych nastąpił pod koniec lat 80. Na rynku pojawiały się wtedy jednostki wysokoprężne z turbo, jak i coraz popularniejsze w typowych autach osobowych doładowane benzyniaki.