Rodzaje turbosprężarek i koszty ich serwisowania
Przydatny wynalazek
Dziś turbosprężarki znajdziemy przy większości silników. Czy należy się ich obawiać?
Jeszcze dwie dekady temu, zdecydowana większość silników benzynowych i spora część wysokoprężnych, charakteryzowała się niezwykle prostą budową. Przekładało się to na przeciętne osiągi i stosunkowo wysokie zużycie paliwa. Z drugiej jednak strony pozbawione skomplikowanego osprzętu jednostki, zachwycały wytrzymałością i bezawaryjnością przez długie lata intensywnego użytkowania. Wszystko zmieniła popularyzacja turbosprężarki.
Historia turbosprężarki rozpoczęła się w 1905 roku, niemniej dopiero w latach 70. XX w. producenci zaczęli wykorzystywać ją na szerszą skalę. Początkowo turbiny przeznaczone były do aut typowo sportowych, gdzie liczyły się przede wszystkim osiągi. Ich wytrzymałość i sposób generowania dodatkowych koni mechanicznych był drugorzędną kwestią. Prawdziwy rozwój silników doładowanych nastąpił pod koniec lat 80. Na rynku pojawiały się wtedy jednostki wysokoprężne z turbo i coraz popularniejsze w typowych autach osobowych doładowane benzyniaki.