Trwa ładowanie...

Rimac Concept_One: Elektryczne superauto z Chorwacji

Rimac Concept_One: Elektryczne superauto z ChorwacjiŹródło: Marek Wieliński
d1u6y09
d1u6y09

Zagrał na nosie największym motoryzacyjnym koncernom. Stworzył samochód, którego osiągi czynią go godnym rywalem dla Bugatti Veyrona i biją na głowę wszystko co do tej pory jeździło po ziemi zasilane prądem. W tym Teslę Roadster. Wystarczy spojrzeć w dane techniczne: 2,8 s. trwa sprint do setki, prędkość maksymalna to 305 km/h, a zasięg wynosi aż 600 km! Smaku całej sprawie dodaje fakt, że twórcą najszybszego na świecie, elektrycznego superauta jest 23-letni Chorwat, Mate Rimac.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

To nie wszystko. Jeśli sądzicie, że Mate ukończył jakąkolwiek uczelnię techniczną - jesteście w błędzie. Studiował ekonomię. Do wszystkiego doszedł sam, metodą prób i błędów. Jest młodym wynalazcą. Za swoje dokonania zdobył już wiele nagród. Od 2009 roku w miejscowości Sveta Nedelja, niedaleko Zagrzebia prowadzi firmę Rimac Automobili.

Swoje dzieło, nazwane Concept_One prezentuje na targach IAA 2011 we Frankfurcie. Samochód o masie 1650 kg rozwija moc 1088 KM i porażający, maksymalny moment obrotowy 3800 Nm. Uzyskanie tak dobrych osiągów stało się możliwe, dzięki zastosowaniu chłodzonego cieczą „superakumulatora” o pojemności 92 kWh.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Rimac Concept_One jest napędzany czterema, działającymi w pełni niezależnie silnikami elektrycznymi. Po jednym dla każdego z kół. Każdy o mocy 272 KM, z własną przekładnią redukcyjną i układem chłodzenia cieczą. Nic dziwnego, bo maksymalna prędkość obrotowa tych jednostek sięga 12 000 obr./min.

d1u6y09

- Wierzę, że silnik elektryczny jest o wiele lepszy od spalinowego w niemal wszystkich aspektach, szczególnie w samochodach sportowych - mówi Mate Rimac i planuje budowę 88 takich pojazdów. Jeden już został sprzedany. Nabywcą jest rodzina królewska z Abu Dabi. Cena pozostaje nieznana, ale wiadomo już, że będzie niższa, niż np.: Bugatti Veyrona, Pagani Zondy, czy Koenigsegga CCX. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów w 2013 roku.

Jakim cudem 23-letki chłopak był w stanie stworzyć tak zaawansowany prototyp? Nie działał sam. Grupa 20 utalentowanych inżynierów i projektantów osiedliła się w Chorwacji w pobliżu Zagrzebia, by wspólnie stworzyć coś rewolucyjnego.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Karoserię z włókna węglowego, opartą na aluminiowej ramie zaprojektował Adriano Mudri. Starał się, aby styl Concept_One był prosty i przejrzysty, z dużą dawką sportowej elegancji. Wygląda na to, że mu się udało. Nad wnętrzem pracował zespół byłych pracowników Pininfariny, kierowany przez Gorana Popovića. Wykończenie wnętrza najwyższej jakości skórą powierzono specjalistycznej firmie Vilner.

d1u6y09

Wykańczając wnętrze zwrócono szczególną uwagę na to, by było wyposażone w najwyższej klasy system multimedialny i takie gadżety, jak np.: wyświetlacze head-up czy system łagodnego domykania drzwi.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

W ten sposób powstał najszybszy w historii motoryzacji samochód elektryczny. Pogromca Tesli Roadster ze swoimi osiągami wkracza na teren Bugatti Veyrona, bo Mate Rimac zapewnia, że maksymalna prędkość jego samochodu została ograniczona elektronicznie. Każde z niezależnie napędzanych kół jest w stanie przyspieszyć i zwolnić nawet do kilkuset razy na sekundę, by zapanować nad tym wulkanem mocy.

d1u6y09

W połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości i ekstremalnie wysokim, maksymalnym momentem obrotowym, dostępnym już przy najniższych prędkościach obrotowych czterech silników oraz gładkim przyspieszeniem, nie zakłóconym szarpnięciami, związanymi ze zmianą biegów - aż do prędkości maksymalnej - Rimac Concept_One będzie w stanie dostarczyć swojemu kierowcy zupełnie nowych doznań, do tej pory dla nikogo niedostępnych.

WP: Marek Wieliński

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj