Rimac Concept_One

None

Obraz

/ 12Elektryczny supersamochód z Chorwacji

Obraz
© Marek Wieliński

Zagrał na nosie największym motoryzacyjnym koncernom. Stworzył samochód, którego osiągi czynią go godnym rywalem dla Bugatti Veyrona i biją na głowę wszystko co do tej pory jeździło po ziemi zasilane prądem. W tym Teslę Roadster.

/ 12Elektryczny supersamochód z Chorwacji

Obraz
© Marek Wieliński

Wystarczy spojrzeć w dane techniczne: 2,8 s. trwa sprint do setki, prędkość maksymalna to 305 km/h, a zasięg wynosi aż 600 km! Smaku całej sprawie dodaje fakt, że twórcą najszybszego na świecie, elektrycznego superauta jest 23-letni Chorwat, Mate Rimac.

/ 12Elektryczny supersamochód z Chorwacji

Obraz
© Marek Wieliński

To nie wszystko. Jeśli sądzicie, że Mate ukończył jakąkolwiek uczelnię techniczną - jesteście w błędzie. Studiował ekonomię. Do wszystkiego doszedł sam, metodą prób i błędów. Jest młodym wynalazcą. Za swoje dokonania zdobył już wiele nagród. Od 2009 roku w miejscowości Sveta Nedelja, niedaleko Zagrzebia prowadzi firmę Rimac Automobili.

/ 12Elektryczny supersamochód z Chorwacji

Obraz
© Marek Wieliński

Swoje dzieło, nazwane Concept_One prezentuje na targach IAA 2011 we Frankfurcie. Samochód o masie 1650 kg rozwija moc 1088 KM i porażający, maksymalny moment obrotowy 3800 Nm. Uzyskanie tak dobrych osiągów stało się możliwe, dzięki zastosowaniu chłodzonego cieczą „superakumulatora” o pojemności 92 kWh.

/ 12Elektryczny supersamochód z Chorwacji

Obraz
© Marek Wieliński

Rimac Concept_One jest napędzany czterema, działającymi w pełni niezależnie silnikami elektrycznymi. Po jednym dla każdego z kół. Każdy o mocy 272 KM, z własną przekładnią redukcyjną i układem chłodzenia cieczą. Nic dziwnego, bo maksymalna prędkość obrotowa tych jednostek sięga 12 000 obr./min.

/ 12Elektryczny supersamochód z Chorwacji

Obraz
© Marek Wieliński

- Wierzę, że silnik elektryczny jest o wiele lepszy od spalinowego w niemal wszystkich aspektach, szczególnie w samochodach sportowych - mówi Mate Rimac i planuje budowę 88 takich pojazdów. Jeden już został sprzedany. Nabywcą jest rodzina królewska z Abu Dabi. Cena pozostaje nieznana, ale wiadomo już, że będzie niższa, niż np.: Bugatti Veyrona, Pagani Zondy, czy Koenigsegga CCX. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów w 2013 roku.

/ 12Elektryczny supersamochód z Chorwacji

Obraz
© Rimac Automobili

Jakim cudem 23-letki chłopak był w stanie stworzyć tak zaawansowany prototyp? Nie działał sam. Grupa 20 utalentowanych inżynierów i projektantów osiedliła się w Chorwacji w pobliżu Zagrzebia, by wspólnie stworzyć coś rewolucyjnego.

/ 12Elektryczny supersamochód z Chorwacji

Obraz
© Rimac Automobili

Karoserię z włókna węglowego, opartą na aluminiowej ramie zaprojektował Adriano Mudri. Starał się, aby styl Concept_One był prosty i przejrzysty, z dużą dawką sportowej elegancji. Wygląda na to, że mu się udało. Nad wnętrzem pracował zespół byłych pracowników Pininfariny, kierowany przez Gorana Popovića. Wykończenie wnętrza najwyższej jakości skórą powierzono specjalistycznej firmie Vilner.

/ 12Elektryczny supersamochód z Chorwacji

Obraz
© Rimac Automobili

Wykańczając wnętrze zwrócono szczególną uwagę na to, by było wyposażone w najwyższej klasy system multimedialny i takie gadżety, jak np.: wyświetlacze head-up czy system łagodnego domykania drzwi.

10 / 12Elektryczny supersamochód z Chorwacji

Obraz
© Marek Wieliński

W ten sposób powstał najszybszy w historii motoryzacji samochód elektryczny. Pogromca Tesli Roadster ze swoimi osiągami wkracza na teren Bugatti Veyrona, bo Mate Rimac zapewnia, że maksymalna prędkość jego samochodu została ograniczona elektronicznie. Każde z niezależnie napędzanych kół jest w stanie przyspieszyć i zwolnić nawet do kilkuset razy na sekundę, by zapanować nad tym wulkanem mocy.

11 / 12Elektryczny supersamochód z Chorwacji

Obraz
© Marek Wieliński

2,8 s. trwa sprint do setki, prędkość maksymalna to 305 km/h, a zasięg wynosi aż 600 km. To najszybszy elektryczny samochód świata.

12 / 12Elektryczny supersamochód z Chorwacji

Obraz
© Marek Wieliński

W połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości i ekstremalnie wysokim, maksymalnym momentem obrotowym, dostępnym już przy najniższych prędkościach obrotowych czterech silników oraz gładkim przyspieszeniem, nie zakłóconym szarpnięciami, związanymi ze zmianą biegów - aż do prędkości maksymalnej - Rimac Concept_One będzie w stanie dostarczyć swojemu kierowcy zupełnie nowych doznań, do tej pory dla nikogo niedostępnych.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła