Range Rover Evoque: pierwsza jazda w Polsce
| [
]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- |Najmniejszy, najtańszy i o przełomowej linii stylistycznej - oto nowy rozdział w dziejach Range Rovera. Nazywa się Evoque i jest naprawdę wyjątkowy oraz w zasadzie bezkonkurencyjny.
To także pierwszy Range, który może mieć napęd wyłącznie na przednie koła. Jesteśmy pod wrażeniem, że wydawać by się mogło konserwatywni Brytyjczycy, zdecydowali się na stworzenie takiego pojazdu, który w odmianie coupé niemalże niczym nie odbiega od konceptu LRX, przedstawionego światu przed kilkoma laty.
Do wyboru, do koloru
Na wyjątkowej linii nie muszą poprzestać osoby chcące jeszcze bardziej wyróżniać się na ulicy. Mają oni niespotykaną do tej pory w całej ofercie Land Rovera możliwość dopasowania auta do własnego stylu. 12 kolorów lakieru, 3 kontrastujące kolory dachu, 16 opcji wykończenia wnętrza, 4 rodzaje wykończeń metalowych i 2 nowoczesne forniry drewniane, 3 kolory podsufitki, 8 wzorów felg aluminiowych w rozmiarze od 18 do 20 cali, a także cała lista akcesoriów - trzeba przyznać, że oferta robi wrażenie.
Obydwie wersje nadwoziowe (3d i 5d) mają identyczną długość i szerokość całkowitą. 5-drzwiowy Evoque jest 30 mm wyższy niż wersja coupé i posiada dach poprowadzony pod nieco innym kątem. Dla skutecznego zobrazowania "skompresowanego" Range'a dodajmy, że mierzący 4 355 mm wariant trzydrzwiowy jest aż o 425 mm krótszy i o 180 mm niższy od Range Rovera Sport.
Pomimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych, kierowca oraz pasażer z przodu nie powinni narzekać na brak miejsca w jakimkolwiek kierunku. Z tyłu wygodnie mogą podróżować dwie osoby (wersja coupe jest czteroosobowa). Sporych rozmiarów jest ustawny bagażnik o niskim progu załadunkowym, który mierzy od 550 do 575 litrów (3d/5d). Producent twierdzi, że bez problemu zmieścimy tam torbę golfową bez konieczności wyjmowania dłuższych kijów. Niestety pod podłogą nie znalazło się koło zapasowe, a wyłącznie zestaw naprawczy.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Jak odświeżyć zaniedbany samochód?
Za kierownicą...
...najmniejszego Range Rovera siedzi się niżej, niż w przypadku większych modeli. Pozycja jest bliższa tej z osobówek niż SUV-ów. Widoczność do przodu jest bardzo dobra. Sytuacja gorzej wygląda jednak w odwrotnym kierunku. Niebanalna sylwetka ma swoje minusy. Tutaj z pomocą przychodzą jednak duże lusterka wsteczne, system kamer wokół samochodu, a w ostateczności asystent parkowania.
We wnętrzu czekają na nas dobrej jakości materiały, a wykonanie całej kabiny stoi na najwyższym poziomie. Do wykończenia każdego Evoque'a zużywa się ponad 10 metrów kwadratowych skóry, wyprawianej i wykańczanej ręcznie. Pomimo całej listy elementów wyposażenia, w jakie może być wyposażony "baby Range", obsługa jest bardzo prosta. Udało się to osiągnąć dzięki dobrze rozplanowanej desce rozdzielczej oraz ekranie dotykowym z intuicyjną obsługą, a także polskim menu. 8-calowy ekran można również zamówić w wersji z technologią Dual View, która pozwala na wyświetlanie różnych obrazów dla pasażera i kierowcy.
Pod maską...
...obu testowanych przez nas wersji znalazł się nie sześcio- czy ośmio-, a nowy czterocylindrowy silnik benzynowy 2.0 Si4, dzięki któremu Evoque ma być oszczędniejszy. Niestety, "ekologia" przede wszystkim... Motor doładowany kompresorem z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim oraz zmiennymi fazami rozrządu generuje 240 KM mocy i 340 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który jest już osiągany od 1 750 obr./min., czyli przy takiej samej prędkości obrotowej, jak w przypadku silników Diesla. Ponadto, dzięki doładowaniu mechanicznemu nie występuje zjawisko turbodziury. Sprint do "setki" wynosi zaledwie 7,6 s.
Silnik współpracuje z 6-stopniową przekładnią automatyczną, którą obsługuje się nie dźwignią, a pokrętłem wysuwanym z konsoli centralnej po uruchomieniu silnika. Skrzynia szybko i płynnie zmienia poszczególne biegi. Jeśli chcemy poprawiać "automat", to możemy to robić przy pomocy łopatek umieszczonych za kierownicą.
W dzisiejszych czasach dużo większą popularnością, ze względu na niższe zużycie paliwa, będzie z pewnością cieszył się wariant wysokoprężny. Tutaj wybór jest większy. Jednostka 2.2 występuje bowiem aż w trzech odmianach: najoszczędniejszej eD4 (150 KM i 380 Nm z napędem na przednią oś), TD4 (150 KM i 400 Nm) oraz topowej SD4 (190 KM i 420 Nm). Jednostki posiadają wtrysk typu common-rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami i turbosprężarkę ze zmienną geometrią i mogą być sprzężone również z ręczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Co ciekawe, do wyliczanki w czym Evoque jest pierwszy, możemy dodać także system Stop/Start, który oferowany jest z Dieslem i "manualem".
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Jak odświeżyć zaniedbany samochód?
Range Rover Evoque został stworzony z myślą o jeździe po utwardzonych drogach. Nic dziwnego, że tutaj samochód czuje się jak ryba w wodzie. Dynamiczna jazda możliwa jest dzięki niższej masie, bardziej kompaktowym rozmiarom, niższemu środkowi ciężkości pojazdu w porównaniu z pozostałymi modelami marki oraz podwoziu, które skutecznie tłumi niedoskonałości nawierzchni, oferując jednocześnie kontrolę prowadzenia. Opcjonalny układ zawieszenia z amortyzatorami MagneRide, pracującymi w oparciu o specjalną ciecz amortyzującą, zawierającą cząsteczki magnetyczne, wyczuwa warunki na drodze i odpowiednio dopasowuje do nich siłę amortyzowania. Ręcznie możemy wybrać tryb miękki, komfortowy lub twardszy sportowy.
W aucie bardzo łatwo przeholować (prawa fizyki są skutecznie maskowane) i rozpędzić się do prędkości znacznie przekraczających te, na które zezwala kodeks drogowy. We wnętrzu po prostu nie czuć prędkości. Zdradza o niej tylko donośniejszy odgłos silnika, który jest jednak miły dla ucha. Podczas spokojnej jazdy warto skorzystać ze świetnego 15-kanałowego systemu audio Meridian Surround Sound z 17 głośnikami (opcja).
Range Rover to...
...Range Rover, i nawet najbardziej lifestylowy model musi radzić sobie jako tako w terenie. Bazą dla pojazdu został Land Rover Freelander. Jak mogliśmy się przekonać na przygotowanym torze off-roadowym, Evoque niespodziewanie dobrze radzi sobie poza asfaltem. Oczywiście w wersji czteronapędowej z elektronicznie sterowanym, samoblokującym się sprzęgłem Haldex. Podobnie jak większe modele z gamy Range Rovera, możliwości terenowe auta wspierane są dodatkowo uznanym systemem Terrain Response, który dostosowuje zachowanie silnika, skrzyni biegów, napędu i układów hamulcowych/stabilizujących do wymogów stawianych przez teren. Do wyboru są 4 programy: szosa/lekki teren, trawa/żwir/śnieg, błoto/koleiny oraz piasek. W modelach z systemem Adaptive Dynamics dostępny jest ponadto tryb dynamiczny.
Kąty natarcia, rampowy i zejścia (odpowiednio 22, 25 i 33 stopnie), 21,5-centymetrowy prześwit oraz półmetrowa głębokość brodzenia. Żaden z kompaktowych SUV-ów nie oferuje tyle poza asfaltem. Na stromych pochyłościach przydatny okazuje się system kontroli zjazdu (HDC) oraz system zapobiegający gwałtownemu przyśpieszaniu na pochyłości (GRC), które pomagają kierowcy panować nad samochodem. W ten sposób wyjaśniliśmy dlaczego najmniejszy Range Rover jest bezkonkurencyjny. Evoque tworzy nowy segment samochodów terenowych klasy premium w stylu coupe.
Evoque...
...jest już dostępny w Polsce. Ceny zaczynają się od 42 500 euro. Czy śmiały krok Brytyjczyków przyciągnie do salonów marki nowych klientów, którzy wcześniej nawet o niej nie myśleli? Patrząc na sukces rynkowy BMW X6, jesteśmy przekonani, że tak.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Jak odświeżyć zaniedbany samochód?
lop/