Prywatne samochody nowych ministrów. Wśród nich prawdziwa perełka

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Tomasz Budzik

/ 6Teresa Czerwińska – minister finansów

Obraz
© Materiały prasowe

Premier Mateusz Morawiecki dokonał rekonstrukcji swojego gabinetu. Teraz wszyscy uważnie przyglądają się nowym ministrom. Postanowiliśmy sprawdzić, co kryje się w ich garażach.

W zeznaniu podatkowym, które Teresa Czerwińska składała obejmując stanowisko podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, znaleźć można zupełnie zwykły pojazd. Jest nim Honda Civic z 2007 roku.

Japoński kompakt ósmej generacji był dla Hondy stylistycznym przełomem. Samochód w momencie debiutu prezentował się tak nietuzinkowo, że przylgnął do niego przydomek "ufo". Model ten cieszył się sporym uznaniem, a na rynku wtórnym jest jednym z najbardziej cenionych reprezentantów segmentu C. Za 11-letni samochód z najbardziej popularnym benzynowym, wolnossącym silnikiem o pojemności 1,8 l trzeba obecnie zapłacić około 25 tys. zł.

/ 6Jadwiga Emilewicz – minister przedsiębiorczości i technologii

Obraz
© Materiały prasowe

W zeznaniu z 2016 roku o samochodzie znajdziemy krótki wpis: "saab z 2005 roku". Ale rok wcześniej Jadwiga Emilewicz wyjawiła konkretny model: 9-3.

Samochód powstał na bazie płyty podłogowej Epsilon I koncernu General Motors. Była ona także podstawą dla Opla Vectry czy Fiata Cromy. Dzięki trosce szwedzkich inżynierów Saab był jednak wzorem pod względem bezpieczeństwa. W testach Euro NCAP otrzymał pięć gwiazdek, podczas gdy Vectra zasłużyła tylko na cztery.

Ceny Saabów 9-3 z 2005 roku są różne i zależą od wersji silnikowej. Auto z oszczędną, ale niezbyt imponującą pod względem osiągów, dieslowską jednostką zapożyczoną od Fiata wahają się w okolicach 12-14 tys. zł. Na auto z mocnym motorem benzynowym, na przykład 2,0 T, trzeba wydać nawet ponad 20 tys. zł.

/ 6Mariusz Błaszczak – minister obrony narodowej

Obraz
© Materiały prasowe

Zgodnie z oświadczeniem majątkowym Mariusz Błaszczak jest właścicielem Fiata 500L z 2013 roku.

Fiat 500L to czterometrowy miejski minivan, który zapewne osiągnąłby sukces rynkowy, gdyby nie to, że w momencie, gdy stanął do walki o klienta, samochody typu MPV zaczęły drastycznie tracić na popularności na rzecz crossoverów i SUV-ów. Pod względem stylistyki auto nawiązywało - dla niektórych udanie, dla innych dość nieudolnie - do wskrzeszonego po latach modelu 500. Dziś cena takiego samochodu to ok. 35 tys. zł.

/ 6Joachim Brudziński – minister spraw wewnętrznych i administracji

Obraz
© Materiały prasowe

Nowy szef MSWiA prywatnie posiada Volvo XC90 z 2012 roku. To świeży nabytek Joachima Brudzińskiego. W oświadczeniu z 2016 roku nie występował żaden samochód. Sam polityk wartość pojazdu określa na około 80 tys. zł.

XC90 pierwszej generacji to jeden z dłużej produkowanych modeli ostatnich lat. Pomiędzy opuszczeniem linii montażowej pierwszego i ostatniego egzemplarza Volvo minęło aż 12 lat. Samochód był oczywiście w tym czasie modyfikowany i stanowi łakomy kąsek dla osoby poszukującej dużego, luksusowego i bezpiecznego SUV-a. Samochód można było kupić z jednym z czterech silników benzynowych, z których największy mógł pochwalić się pojemnością 4,4 l i mocą 315 KM. Na polskim rynku najczęściej spotykane są jednak XC90 z silnikiem Diesla. Motor o pojemności 2,4 l, w zależności od wersji, rozwija moc 163 lub 200 KM.

/ 6Henryk Kowalczyk – minister środowiska

Obraz
© Materiały prasowe

Nowy szef Ministerstwa Środowiska ma w swoim garażu dwa samochody – obydwa marki Toyota. Są nimi yaris z 2007 r. oraz corolla z 2010 r.

Obydwa samochody można określić jednym przymiotnikiem – solidne. Pod maską Yarisa może pracować jedna z pięciu oferowanych jednostek benzynowych o pojemności od 1,0 l do 1,8 l, albo diesel o pojemności 1,4 l. Corolla dostępna była z czterema różnymi silnikami benzynowymi (o pojemności od 1,33 l do 1,6 l) oraz dwoma dieslami (1,4 l bądź 2,0 l).

Nowy minister bardzo dokładnie określił wartość posiadanych samochodów. W przypadku Yarisa jest to 13,4 tys. zł, a Corolli 29,1 tys. zł.

/ 6Łukasz Szumowski – minister zdrowia

Obraz
© Materiały prasowe

Nowy szef resortu zdrowia to prawdziwy miłośnik motoryzacji. Przynajmniej takie wrażenie można odnieść czytając oświadczenie majątkowe Łukasza Szumowskiego. Widnieją w nim aż cztery samochody, a wśród nich wiekowy klasyk.

Zacznijmy jednak od tych zwykłych aut ministra. W oświadczeniu wymieniono toyotę yaris z 2010 roku i toyotę land cruiser. W przypadku drugiego z tych pojazdów brakuje informacji o wieku auta. Ten zestaw pozwala sprawnie poruszać się po mieście małym yarisem i decydować się na weekendy za miastem za kierownicą land cruisera, któremu niestraszna jest nawet jazda w terenie.

To jednak nie koniec. Nowy minister ma też dwa mercedesy. Pierwszym z nich jest R 300 z 2010 roku. To ciekawy model produkowany od 2005 do 2013 roku. Klasa R była luksusowym minivanem o długości nieco ponad 4,9 m. Auto zostało zaprojektowane, by łączyć cechy limuzyny, kombi i SUV-a. Zupełnie nie przyjęło się jednak na żadnym z rynków, więc producent podjął decyzję o tym, by nie kontynuować produkcji tego modelu.

Na koniec zostawiamy sobie rodzynka z garażu Łukasza Szumowskiego. Chodzi o mercedesa 220S z 1959 roku. Pod maską tego samochodu wykorzystywano rzędowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,2 l i mocy 100 lub 106 KM. Samochód opcjonalnie można było kupić ze zautomatyzowanym sprzęgłem, które było rozłączane przez specjalny mechanizm, kiedy kierowca sięgał do lewarka zmiany biegów.

W przypadku Jerzego Kwiecińskiego – nowego ministra inwestycji i rozwoju, a także Jacka Czaputowicza, który objął tekę ministra spraw zagranicznych, aktualne oświadczenia majątkowe nie zostały opublikowane.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025