Podczas Salonu Samochodowego NAIAS w Detroit zadebiutowała Acura NSX nowej generacji. Producent podał już wiele szczegółów dotyczących tego pojazdu.
Zaprojektowana i wyprodukowana w Stanach Zjednoczonych Acura odznacza się klasycznymi proporcjami z obniżoną i poszerzoną sylwetką, przyciągającymi wzrok powierzchniami, agresywnym przednim pasem oraz tylnymi światłami nawiązującymi wyglądem do lamp stosowanych w oryginalnym NSX-ie sprzed 25 lat. Charakterystyczne boczne wloty powietrza oraz płynnie wyprofilowane słupki C pomagają w przekierowaniu strumienia powietrza chłodzącego do centralnie zamontowanego silnika, jak również w kierunku tylnej części nadwozia, co poprawia docisk auta do jezdni.
Konstruktorzy mocno pracowali nad aerodynamiką, zarówno pod kątem uzyskania odpowiedniej siły docisku, jak i wydajnego chłodzenia. NSX został poddany zakrojonym na szeroką skalę testom w tunelu aerodynamicznym. Dzięki nim zmodyfikowano zastosowane w prototypie wloty powietrza na masce, nadkolach i z boku oraz tylny spojler. NSX ma 4 470 cm długości (o 80 mm więcej niż prototyp), 1 940 mm szerokości (+25 mm), 1 215 mm wysokości (+15 mm), natomiast rozstaw osi to 2 630 mm (+20 mm). Bez zmian pozostał rozstaw kół, jednak kabina została nieznacznie przesunięta do przodu.
- Podobnie jak w przypadku oryginalnego NSX-a stworzyliśmy kokpit typu „human support”, zapewniający łatwe sterowanie wszystkimi funkcjami pokładowymi oraz doskonałą widoczność i wszechstronność - powiedział lider projektu, Johnathan Norman. We wnętrzu na uwagę zasługują zapewniające dobre podparcie i komfort fotele, które dodatkowo ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z samochodu. Tablicę przyrządów wyposażono w dynamiczny wyświetlacz TFT, który prezentuje grafikę i informacje właściwe dla wybranego przez kierowcę trybu pracy.
W centralnej konsoli znajduje się przycisk „Power”, przygotowujący hybrydowy układ napędowy. Umieszczono go w środkowej części pokrętła nowego systemu Integrated Dynamics System. Pod panelem tablicy wskaźników projektanci wyeksponowali nieosłonięty element ramy, będący częścią struktury podwozia. Uzupełnieniem całości jest bardzo cienki słupek A i nisko umieszczona tablica przyrządów.
Pod maską pracuje nowy, umieszczony centralnie i podwójnie doładowany silnik V6 DOHC z układem cylindrów rozwartym pod kątem 75 st. Współpracuje on z 9-biegową dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DCT. Motor wyposażono w zwarty, sportowy układ rozrządu oraz układ smarowania z suchą miską olejową, co pomogło obniżyć środek ciężkości. Silnik elektryczny napędu bezpośredniego, umieszczony z tyłu pomiędzy jednostką benzynową i skrzynią biegów zapewnia wsparcie podczas przyspieszania, hamowania i zmiany biegów. Przednie koła Acury są napędzane przez dwa niezależne silniki elektryczne o wysokiej mocy. Ich funkcją jest również dynamiczne sterowanie momentem obrotowym. W rezultacie samochód rusza ze startu zatrzymanego przy „zerowym opóźnieniu”.
Nadwozie NSX wykorzystuje ramę przestrzenną - wewnętrzną ramę wykonaną z aluminium, stali o bardzo wysokiej wytrzymałości oraz innych zaawansowanych materiałów. Ponadto podłoga została zbudowana z włókna węglowego a panele podwozia z połączenia aluminium i kompozytu SMC. Auto wyposażono w pakiet Advanced Sports Package, w którym rozmieszczenie motoru spalinowego, dwóch silników elektrycznych oraz akumulatora i jednostki sterującej systemem Sport Hybrid, zostało zoptymalizowane w taki sposób, by skoncentrować masę samochodu w najniższym punkcie jego centralnej części, co miało na celu poprawę osiągów dynamicznych. W przenoszeniu mocy układu napędowego na asfalt pomagają wyczynowe opony ContiSportContact w rozmiarze 245/35Z R19 z przodu i 295/30Z R20 z tyłu, zamontowane na obręczach o wymiarach odpowiednio 19x8,5 oraz 20x11 cali. Hamowanie zapewniają węglowo-ceramiczne tarcze z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 4-tłoczkowymi z tyłu.
Precyzję prowadzenia potęguje system napędu na wszystkie koła Sport Hybrid Super-Handling All Wheel Dribe, zapewniający szybkie reakcje na wszystkie polecenia kierowcy - zarówno te pochodzące z układu kierowniczego i hamulcowego, jak i przepustnicy. Dba on również o zachowanie stabilności jazdy i pełnej kontroli podczas przyspieszania. Z kolei układ Agile Handling Assist wykorzystuje niewielką ilość momentu obrotowego hamowania, aby zwiększyć kierowalność oraz stabilność dynamiczną samochodu. Kierowca będzie miał do wyboru cztery tryby jazdy - Quiet, Sport, Sport+ i Track. System dostosowuje pracę zespołu napędowego, przekładni i podwozia do warunków jazdy i wymagań prowadzącego.
Acura NSX będzie produkowana wyłącznie w należącym do Hondy centrum Performance Manufacturing Center (PMC) w Marysville w stanie Ohio, gdzie zespół około 100 wykwalifikowanych pracowników będzie prowadził prace związane ze składaniem całego nadwozia, lakierowaniem i ostatecznym montażem z wykorzystaniem krajowych i importowanych podzespołów. Dzięki tworzeniu konstrukcji nadwozia na miejscu, Acura sprawuje całkowitą kontrolę nad jakością wykonania auta, włączając w to zapewnienie odpowiedniej wytrzymałości konstrukcyjnej, precyzyjne spasowanie zawieszenia oraz zachowanie wysokiej jakości wykończenia na każdym etapie prac.
Źródło: Honda
ll/moto.wp.pl