Polskie drogi mają opierać się na układzie 2+1

Obraz
Źródło zdjęć: © GDDKiA

Upowszechnienie na drogach publicznych przekroju 2+1, czyli wyposażania ich naprzemiennie raz w jeden, raz w dwa pasy ruchu - zakładają dwa rozporządzenia MIR zmieniające obecne przepisy techniczno-budowlane dotyczące dróg. Ma to poprawić bezpieczeństwo na drogach.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało, że w Dzienniku Ustaw zostały opublikowane dwa rozporządzenia resortu, które wprowadzają istotne zmiany w obowiązujących przepisach techniczno-budowlanych w zakresie drogownictwa. "Nowelizacja przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych i drogowych obiektów inżynierskich umożliwi stosowanie przekroju 2+1 z fizycznym rozdzieleniem przeciwnych kierunków ruchu poza terenem zabudowy, na istniejących lub nowoprojektowanych drogach klas G i GP (główna i główna ruchu przyspieszonego, czyli większość dróg krajowych w Polsce). Rozwiązanie to będzie można stosować także przy budowie dróg ekspresowych, jeżeli istniejące i prognozowane średniodobowe natężenie ruchu wynosi od 4 tys. do 22 tys. pojazdów" - podkreślił resort. Ponadto - jak dodało ministerstwo - nowe przepisy regulują kwestie projektowania dodatkowych pasów ruchu do wyprzedzania.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Resort przypomniał, że przekrój 2+1, czyli wyposażanie dróg naprzemiennie raz w jeden, raz w dwa pasy ruchu, jest już stosowany na drogach krajowych. Takie rozwiązanie zastosowano przy budowie m. in. obwodnic: Olecka, Siedlec czy Żyrardowa. "Przekrój ten jest planowany do zastosowania m.in. na obwodnicach Wielunia i Bełchatowa (DK 8) oraz Nowego Miasta Lubawskiego (DK 15)" - podkreślił resort. MIR ocenił, że nowe przepisy przyczynią się do upowszechnienia stosowania przekroju 2+1 przez inwestorów oraz uproszczenia procesu inwestycyjnego. "Rozwiązanie to przyczyni się także do dalszej poprawy bezpieczeństwa na drogach" - dodano.

O drogach typu 2+1 przypomniano po kontrowersjach z DK nr 10 pomiędzy Stargardem Szczecińskim i Szczecinem, a dokładniej na sześciokilometrowej obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa, gdzie pojawiła się bariera oddzielająca pasy ruchu. Choć poprawia ona bezpieczeństwo, to na drodze posiadającej po jednym pasie ruchu w każdą stronę może powodować znaczne utrudnienia w ruchu - wystarczy, że pojawi się wolno jadący pojazd, np. traktor. Z tego powodu Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju postanowiło sięgnąć po wzorce ze Szwecji i Danii, gdzie popularne są drogi, na których naprzemiennie jest jeden lub dwa pasy ruchu.

Eksperci uznają, że każda jednojezdniowa, dwukierunkowa droga o szerokości przynajmniej 13 metrów może zostać dostosowana do systemu „2+1”. Wystarczy zmienić oznakowanie poziome, a między pasami ustawić barierki. W Polsce wiele jest dróg spełniających warunek minimalnej szerokości. Obecnie posiadają one po jednym pasie w każdym kierunku oraz pobocza po obu stronach. Wiele wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości część z nich zostanie przebudowana.

MIR poinformował ponadto, że prowadzi dalsze prace nad unowocześnieniem przepisów techniczno-budowlanych w drogownictwie. "W przygotowaniu jest kolejna nowelizacja przepisów w zakresie wymagań dla części drogi przeznaczonej do ruchu pieszych i rowerzystów, torowisk tramwajowych oraz bezpieczeństwa pożarowego. Jednocześnie dwa zespoły robocze pracują nad stworzeniem ram do zupełnie nowej struktury przepisów techniczno-budowlanych, która docelowo ma zastąpić obowiązujące regulacje" - dodano.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025