|
|
| --- |
Holandia uchodzi za kraj o wyjątkowo liberalnych przepisach. Obywatele nie powinni jednak czuć się nazbyt swobodnie na autostradach. W przeciwieństwie do niemieckich dróg obowiązuje na nich ograniczenie prędkości, które stróże prawa wyegzekwują nawet od posiadaczy supersamochodów... Bez najmniejszych problemów, warto dodać, w czym pomoże wcielony do służby Spyker C8 Spyder...
Już sam wygląd aluminiowej karoserii budzi respekt i daje do zrozumienia, że przed białym bolidem nie sposób uciec. Centralne umieszczenie silnika pozwoliło na zaprojektowanie nisko schodzącej maski. Pod przednim zderzakiem nie zabrakło oczywiście dyfuzora. Zastosowanie przestrzennej ramy nośnej wymusiło na inżynierach sięgnięcie po drzwi uchylane ku górze. Przy ich otwieraniu pomagają elektryczne silniki. W kabinie czeka szlachetna skóra Connolly, którą obszyto fotele, tunel środkowy, deskę rozdzielczą oraz kierownicę. Najnowsze modele Porsche i Ferrari próbują zaskakiwać nowoczesnością, Spyker postawił zaś na klasyczną elegancję. Nie bez przyczyny – historia marki liczy ponad 100 lat! Chromowane dodatki, czytelne wskaźniki, proste przełączniki oraz pikowana skóra na kubełkowych fotelach jest więc jak najbardziej na miejscu.
Sentymentalną podróż w przeszłość przerywa uruchomienie silnika. Ośmiocylindrowy silnik rodem z Audi S8 basowo dudni, a po trąceniu gazu błyskawicznie wkręca się na obroty. Ogranicznik interweniuje dopiero przy 7500 obr./min. Z pojemności 4,2 litra uzyskano 400 KM oraz 480 Nm, co pozwala uzyskać 300 km/h, a do pierwszej „setki” pomknąć w 4,5 sekundy. W chwili obecnej w zupełności wystarcza to, by holenderscy stróże prawa poradzili sobie nawet z najbardziej zatwardziałymi piratami. Jeżeli jednak osoby łamiące przepisy wyjadą na szosy jeszcze szybszymi wozami, policyjny Spyker otrzyma kilkadziesiąt dodatkowych koni mocy.
W trakcie pościgów moc silnika to nie wszystko. Dla kierowcy ważniejsze będzie, jak dużą część będzie mógł wykorzystać w bezpieczny sposób. Szerokie i niskie nadwozie Spykera zapewniło optymalne położenie środka ciężkości. Zachowanie na zakrętach dodatkowo poprawia niezależne zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami firmy Koni. Po zwolnieniu pedału sprzęgła 400 KM zaczyna zmagać się z tylnymi oponami w rozmiarze 255/35ZR 18. O ile na suchym asfalcie opony Dunlopa nie mają problemów z trakcją, tak na wilgotnej nawierzchni z pewnością przyda blokada mechanizmu różnicowego oraz system przeciwdziałający buksowaniu.
Pokładowa elektronika dba również, by podczas hamowania nie doszło do zablokowania kół. Przy 6-tłoczkowych zaciskach oraz 356-milimetrowych tarczach z przodu oraz 4-tłoczkowych zaciskach i 330-milimetrowych tarczach na tylnej osi nie byłoby z tym najmniejszego problemu...
Spyker C8 Spyder doskonale przyśpiesza, perfekcyjnie trzyma się drogi i nie gorzej wytraca prędkość, co czyni go idealnym wozem do ścigania piratów przemieszczających się autostradami. Białego pocisku z niebiesko-czerwonymi pasami nie sposób przeoczyć. Gdyby komuś faktycznie udała się trudna sztuka, może liczyć, że zostanie przywrócony do porządku błyskami potężnego „koguta”, który przymocowano do pałąków przeciwkapotażowych.
Bolid przekazany policji jest warty ponad 220 000 euro. Kierowcom pozostaje się cieszyć, że wysoka cena sprawiła, iż nic nie wskazuje, by stróże prawa mieli otrzymać kolejne egzemplarze...
Łukasz Szewczyk