Polacy rzadziej zapinają pasy w porównaniu z innymi krajami UE 

Obraz
Źródło zdjęć: © Volvo

Pasy bezpieczeństwa zapina w Polsce 83 proc. kierowców, 87 proc. pasażerów podróżujących z przodu pojazdu i 59 proc. pasażerów z tyłu; nadal jest to jednak jeden z najgorszych wyników w Europie - wynika z raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

W 2013 roku w Polsce w samochodach osobowych pasy bezpieczeństwa stosowało średnio ok. 80 proc. kierowców i pasażerów. To o 6 proc. więcej niż w 2008 roku - informuje KRBRD.

"Z analiz danych dotyczących stosowania pasów bezpieczeństwa w innych krajach UE wynika, że poziom stosowania pasów bezpieczeństwa w Polsce jest ciągle jednym z najniższych. W większości krajów UE w samochodach osobowych poziom zapinania pasów jest wyższy, i tylko dla kierowców, i pasażerów siedzących z przodu wynosi powyżej 90 proc." - podkreśla Rada.

Najlepiej pod tym względem wypadają: Francja, Niemcy i Szwecja, gdzie odsetek osób (podróżujących z przodu samochodu) zapinających pasy bezpieczeństwa wynosi 98 proc. Gorzej od Polski wypadają m.in. Grecja (72 proc.) i Włochy (70 proc.).

W raporcie podkreślono, że w Polsce w samochodach osobowych pasy bezpieczeństwa zapina 83 proc. kierowców i 87 proc. pasażerów podróżujących z przodu. Na tylnych siedzeniach pasy zapina już tylko nieco ponad połowa (59 proc.) pasażerów. Z zapiętymi pasami częściej jeździmy na drogach krajowych i w dużych miastach (ponad 85 proc. wszystkich osób siedzących w pojeździe). Wraz z klasą drogi poziom zapinania pasów spada i na drogach powiatowych wynosi już tylko 66 proc.

Pasy bezpieczeństwa częściej zapinają kobiety (85 proc.) niż mężczyźni (81 proc.). W podziale na grupy wiekowe odsetek ten kształtuje się następująco: dzieci (85 proc.), młodzi (73 proc.), dorośli (83 proc.), a osoby starsze (84 proc.). W innych pojazdach niż samochody osobowe stopień zapinania pasów był zdecydowanie niższy i wynosił: w samochodach ciężarowych (36 proc.), w pojazdach ciężarowych z przyczepą (54 proc.), w samochodach dostawczych (66 proc.), w taksówkach - (26 proc.).

Badania przeprowadziło w październiku 2013 r. konsorcjum złożone z Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej, Politechniki Krakowskiej oraz Politechniki Gdańskiej. Badania przeprowadzono w województwach: pomorskim, mazowieckim i lubelskim na próbie ok. 12,6 tys. kierowców i 4,9 tys. pasażerów.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego została powołana w 2002 r. na mocy ustawy Prawo o ruchu drogowym jako międzyresortowy organ doradczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do zadań KRBRD należy m.in.: opracowywanie programów w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, inicjowanie oraz opiniowanie aktów prawnych w tej dziedzinie, zlecanie badań naukowych, a także współpraca z organizacjami społecznymi i instytucjami pozarządowymi.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne