Podniesione kombi 4x4, czyli alternatywa dla SUV-ów
Od dawna istnieje alternatywa dla SUV-ów, która nie tylko poradzi sobie poza asfaltem, ale jest też bardziej praktyczna - są to uterenowione kombi 4x4.
Moda to nie wszystko
Rynkiem motoryzacyjnym w dużym stopniu rządzi moda. W ostatnich latach kierowcy poszukujący rodzinnego samochodu porzucili minivany i kombi na rzecz SUV-ów. Te ostatnie mogą się pochwalić prezencją - dzięki masywnej sylwetce wyglądają na większe i świadczą o statusie właściciela. Wielu zwolenników tych samochodów podkreśla też ich wielozadaniowość z możliwościami w lekkim terenie na czele. Zapominają jednak, że od dawna istnieje alternatywa dla SUV-ów, która nie tylko poradzi sobie poza asfaltem, ale jest też bardziej praktyczna - są to uterenowione kombi 4x4.
SUV-y, mimo swojego wyglądu, często są stosunkowo ciasnymi samochodami z niewielkim bagażnikiem w porównaniu do kombi tej samej wielkości. Są one też droższe i coraz rzadziej posiadaj napęd na cztery koła. Zatem jeśli komuś nie zależy na modzie, to może zdecydować się na podniesione kombi. Modele tego typu znajdują się w ofercie części producentów. Na ogół dostępne są jedynie z mocniejszymi silnikami i lepszym wyposażeniem, przez co nie należą do najtańszych, ale potrafią też zaskoczyć swoimi możliwościami poza utwardzonymi szlakami.
Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia to najpopularniejszy samochód w Polsce. Szczególnym uznaniem cieszy się wersja kombi, która dostępna jest też w uterenowionej odmianie Scout. Model ten otrzymał wyższe zawieszenie, które zapewnia prześwit równy 171 mm, czyli o 31 mm więcej niż w standardzie. Zwiększył się też kąt natarcia (16,7 stopni) i kąt zejścia (13,8 stopni). Wielozadaniowa Octavia dostępna jest jedynie w wersji z napędem na cztery koła obsługiwanym przez sprzęgło Haldex piątej generacji.
Gama wersji silnikowych została ograniczona do trzech opcji. Jedyny benzyniak w ofercie to 1,8 TSI o mocy 180 KM, który połączony jest z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów DSG. O 1000 zł tańszą opcją jest 2-litrowy diesel oferujący 150 KM i współpracujący z przekładnią manualną (113 500 zł). Najdroższa opcja to 2,0 TDI z DSG. Co ważne - Scout dostępny jest jedynie w jednej, bogatej wersji wyposażeniowej. O stronie praktycznej tego modelu może świadczyć ogromny bagażnik o pojemności 610 l.
Volkswagen Passat Alltrack
Poprzednia generacja (B7) już zniknęła z oferty, ale niedługo pojawi się w niej nowy Alltrack. Uterenowiona wersja popularnego Passata ma o 27,5 mm większy prześwit, co zapewnia większe możliwości po zjechaniu z asfaltu. Za napęd tego modelu może odpowiadać jeden z pięciu silników - dwóch benzynowych i trzech diesli. Wśród tych pierwszych znalazły się turbodoładowane TSI o mocy 150 lub 220 KM. Dla zwolenników jednostek wysokoprężnych Volkswagen przygotował silniki TDI - 150, 190 i 240 KM. Już sama ta lista pokazuje, że uterenowione kombi Passata oferowane jest tylko w droższych konfiguracjach.
Napęd na cztery koła w Passacie Alltracku został stworzony tak, aby oszczędzać paliwo. Co to znaczy? Podczas spokojnej jazdy moc przekazywana jest jedynie na przód, jednak gdy tylko zajdzie taka potrzeba, natychmiastowo dołączany jest napęd tylnej osi. Oprócz standardowych trybów jazdy Passat Alltrack oferuje też opcję "Offroad". Po jej uaktywnieniu do pracy ruszają systemy elektroniczne pomagające podczas jazdy w terenie. W tym trybie inaczej działa ABS, a kierowca może korzystać z asystenta ruszania pod górę i zjazdu. Zastosowanie tych systemów elektronicznych pozwala nawet niedoświadczonemu kierowcy poradzić sobie w trudnych sytuacjach.
Subaru Outback
Japońska marka słynie z napędu na cztery koła i tworzenia samochodów, które bez problemu radzą sobie po zjeździe z asfaltu. Udowadnia to nowa generacja Outbacka, która jest nie tylko przestronnym i dobrze wyposażonym rodzinnym kombi, ale też autem, które zaskakująco dobrze radzi sobie w terenie. Prześwit równy 200 mm pozwala na wiele. O możliwościach uterenowionego Subaru świadczą również kąty natarcia i zejścia równe odpowiednio 19,5 i 23,1 stopnia. Kąt rampowy to 20,5 stopnia.
Za napęd może odpowiadać 2-litrowy diesel o mocy 150 KM połączony z 6-biegową skrzynią manualną lub bezstopniowym automatem. Alternatywą jest jednostka benzynowa oferująca 175 KM oferowana jedynie z przekładnią CVT. Oba silniki to typowe dla Subaru konstrukcje w układzie bokser. Pozytywnym zaskoczeniem jest też prowadzenie się tego samochodu - siedząc za kierownicą nie czuć, że mamy do czynienia z wysokim kombi mierzącym ponad 4,8 m długości.
Opel Insignia Country Tourer
Przedstawiciel segmentu D od Opla to samochód o imponujących wymiarach zewnętrznych. Mierzące niemal 5 metrów nadwozie Insignii zostało modnie zaprojektowane i zwraca na siebie uwagę. Niestety w środku jest nieco gorzej. Długie zwisy oznaczają, że sama kabina nie należy do najbardziej przestronnych, a bagażnik zmieści przeciętne 540 l. Opel więc kieruje swój produkt do osób, które dla stylu są w stanie poświęcić nieco praktyczności.
Podobnie jak konkurenci, Insignia Country Tourer dostępna jest jedynie w bardzo bogatej wersji wyposażeniowej, przez co najtańszy model kosztuje 129 000 zł. Inne podejście natomiast Opel prezentuje w przypadku wersji napędowych. Tutaj zrezygnowano z najsłabszych silników, ale i tak pozostawiono spory wybór - dwie jednostki benzynowe (170 i 250 KM) oraz trzy diesle (163, 170 i 195 KM. Co ważne - napęd na cztery koła nie jest standardem w tym modelu. Nieco gorzej niż u konkurentów wypada też prześwit uterenowionego Opla, który wynosi 150 mm.
Audi A4 Allroad Quattro
Napęd na cztery koła jest jednym ze znaków firmowych Audi i niemiecka marka premium od dawna oferuje uterenowione wersje swoich kombi. Mniejsze z nich, czyli model A4 to dobrze znany przedstawiciel segmentu D, który w wersji Allroad otrzymał o 37 mm większy prześwit, pozwalający bez obaw zjechać z asfaltu. Klasa premium przyzwyczaiła nas do wyższego poziomu luksusu, ale też trochę mniejszej praktyczności w porównaniu z modelami popularnymi. Widać to np. po wielkości bagażnika, który w Audi zmieści 490 l. Konkurenci oferują więcej.
W ofercie znalazła się jedna wersja benzynowa o mocy 225 KM i aż cztery diesle (150, 177, 190 i 245 KM). Taka przewaga silników wysokoprężnych nie powinna dziwić, gdyż uterenowione kombi są częstym wyborem wśród wielbicieli karawaningu, którzy doceniają niskie zużycie paliwa na trasie i wysoki moment obrotowy.
Volvo V60 Cross Country
Skoro mowa o kombi, to nie mogło zabraknąć Volvo. Szwedzka marka od dawna oferuje samochody z większym prześwitem, podwyższonym nadwoziem i dodatkami z czarnego plastiku. Mniejszym z dwóch modeli tego typu jest V60 Cross Country - auto, które przede wszystkim stawia na styl, a nie na stronę praktyczną, albo możliwości terenowe.
Volvo zapewnia atrakcyjną stylistykę, stanowiącą odpowiedź na nudnych konkurentów, ale oferuje zaledwie 430-litrowy bagażnik, co w kombi segmentu D jest bardzo słabym wynikiem. Mimo podwyższonego o 65 mm zawieszenie napęd na cztery koła nie jest standardem - dostępny jest jedynie z najmocniejszymi silnikami. W gamie jednostek napędowych znajdziemy 150 i 190-konnego diesla oraz motory benzynowe o mocy 245 lub 254 KM.
Audi A6 Allroad Quattro
Kolejnym uterenowionym kombi w ofercie Audi jest większe A6. To już pełnoprawna alternatywa dla dużych SUV-ów klasy premium. We wnętrzu kierowca i pasażerowie mogą obcować z luksusem i wzorową jakością wykonania. Długa lista dodatków pokazuje, że w rzeczywistości mamy do czynienia z bardziej praktyczną wersją klasycznej limuzyny. Jak praktyczną? Typowo dla segmentu E, we wnętrzu znalazło się sporo miejsca w obu rzędach siedzeń, a umieszczony za nimi bagażnik zmieści 565 l.
Napęd na cztery koła i automatyczna skrzynia biegów to standard. W ofercie znalazły się wersje 3-litrowego diesla TDI o mocach 218, 272 i 320 KM. Dla osób, które nie podróżują tak dużo alternatywą jest jednostka benzynowa oferująca 333 KM. O komfort pasażerów dba nie tylko luksusowe wnętrze, ale też pneumatyczne zawieszenie. Podobnie jak w przypadku SUV-ów tej klasy, również Audi A6 Alltrack Quattro nie jest tanim samochodem. Cennik otwiera kwota 271 700 zł za najsłabszego diesla, ale długa lista dodatków oznacza, że cena ta bez problemu może urosnąć o kilkadziesiąt procent.
Volvo XC70
W ofercie Volvo znajduje się też model bardziej klasyczny, w stylu typowym dla szwedzkiej marki. Samochód znajdujący się na rynku od 2007 roku bazuje na modelu V70 z nadwoziem kombi. Jest on tylko nieco większy od auta oznaczonego symbolem V60, jednak znacząco się od niego różni. Nadwozie jest bardziej kanciaste, ale dzięki temu też zdecydowanie bardziej praktyczne. Wystarczy wspomnieć, że bagażnik ma tu pojemność 575 l.
Model ten jest też bardziej nastawiony na rzeczywiste możliwości terenowe, gdyż napędu na cztery koła nie znajdziemy tylko w przypadku nowszego silnika benzynowego (245 KM), a 181-konny diesel może mieć go opcjonalnie. Pozostałe wersje napędowe (silniki wysokoprężne 163 i 220 KM oraz 254-konna benzyna) dostępne są tylko w specyfikacji, gdzie moc przenoszona jest na obie osie.
* Przeczytaj test tego samochodu. * sj, moto.wp.pl