Pierwszy motocykl z kamerą. Kawasaki szykuje ją dla modelu Ninja H2 SX 

Kawasaki mocnym uderzeniem weszło w rozwijaną ostatnio w świecie motocykli technologię radarową. Topowy model sportowo-turystyczny, czyli Ninja H2 SX, niedługo dostanie kolejną nowość. I to taką, której jeszcze nikt inny nie wprowadził – przednią kamerę.

Kawasaki Ninja H2 SX TourerKawasaki Ninja H2 SX Tourer
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Kawasaki
Szymon Jasina

Systemy bezpieczeństwa oparte na radarach i kamerach w samochodach są już czymś powszechnym, ale w przypadku motocykli dopiero zaczynają się zadomawiać. Oferowane są w najdroższych modelach, najczęściej tych turystycznych i głównie ograniczają się do przedniego radaru oraz funkcji adaptacyjnego tempomatu. Kawasaki poszło krok dalej i w modelu Ninja H2 SX ma też opcję ostrzegania przed kolizją, a także radar z tyłu monitorujący martwe pole.

Teraz japońska opatentowała kolejne rozwiązanie – umieszczoną z przodu kamerę. Wyjaśnia to przyłapany rok temu prototyp, który prawdopodobnie oprócz wprowadzonych niedawno radarów miał też z przodu kamerę.

W samochodach taki dodatek oznacza pewną autonomizację jazdy. W motocyklach raczej na razie nie będą to systemy zastępujące kierowcę w tak dużym stopniu, ale i tak we wniosku patentowym wymienione są imponujące zastosowania kamery. Ma ona wspomagać pracę adaptacyjnych świateł, ale też kontroli trakcji, umożliwiać autonomiczne hamowanie w razie wykrycia niebezpieczeństwa, a także pozwalać na utrzymywanie motocykla na pasie ruchu.

Bardzo prawdopodobne, że nie wszystkie te funkcje pojawią się jednocześnie. W końcu autonomiczne utrzymanie pasa w przypadku motocykla to dużo bardziej skomplikowane zagadnienie niż w samochodach. Z drugiej strony samo wykrywanie niebezpiecznych sytuacji (jak choćby pieszych, którzy mogą wejść na jezdnię) będzie przydatną technologią.

Jak widać, Kawasaki nie tylko jest pionierem systemów radarowych i kamer w Japonii, ale też stara się wyprzedzić europejską konkurencję. Nowe systemy bezpieczeństwa i pewien stopień autonomii to cały czas gorący trend w świecie motocykli.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła