Pierwsza w Polsce linia obsługiwana przez elektryczne autobusy
Kraków to pierwsze polskie miasto, które ma linię autobusową w pełni obsługiwaną przez pojazdy elektryczne. Autobusy elektryczne jeżdżą linią nr 154, która wiedzie m.in. przez centrum Krakowa.
Jak wyjaśnił prezydent Majchrowski, wybrano linię nr 154, by autobusy nie zanieczyszczały centrum miasta. Na linię nr 154, obsługiwaną przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK), w ramach testów skierowano cztery pojazdy, trzech producentów: krajowego Solarisa, włoskiego Rampini i litewskiego Lbusa.
Według zapowiedzi prezydenta Majchrowskiego, jeśli Kraków otrzyma obiecane środki unijne, to po rocznym okresie testów zostanie wybrany najlepszy model, którego około 10 sztuk będzie kupionych do stałej eksploatacji w mieście.
Testowane pojazdy mogą zabrać od 50 do 70 pasażerów, co jest wystarczające - zdaniem prezydenta - do obsługi linii 154. Biegnie ona od osiedla Prądnik Biały, przez zatłoczony Nowy Kleparz i al. Słowackiego, do znajdujących się w ścisłym centrum ul. Pawiej, Dworca Głównego, ul. Basztowej, pl. Matejki i ul. Kurniki. Przystanek końcowy wyznaczono przy Dworcu Głównym Zachód.
Od 1 sierpnia Kraków powinien zyskać kolejną linię w całości obsługiwaną przez autobusy elektryczne. Zapowiedział to w listopadzie zeszłego roku drugi z miejskich przewoźników, firma Mobilis w związku z wygranym przez nią przetargiem na obsługę kolejnych 12 linii autobusowych. Operator przejmie je na dziesięć lat od 1 sierpnia tego roku.
Obecnie miejską komunikację w Krakowie obsługują dwaj przewoźnicy: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Mobilis. Ich autobusy pokonują rocznie ok. 36 mln kilometrów.