Samochody dwóch francuskich firm - Peugeot i Renault od dawna ze sobą rywalizują o klienta. Ta rywalizacja trwa nadal, a po utworzeniu grupy PSA (Peugeot-Citroën) nawet jeszcze bardziej.
Obie firmy w swojej ofercie mają bowiem samochody występujące w tych samych segmentach. Takimi są modele Peugeot 207 i Renault Clio III, które niedawno w nowej szacie konstrukcyjnej pojawiły się na rynkach całej Europy i nie tylko. Clio III pojawiło się wcześniej od 207, zachowało nazwę swojego poprzednika z wyróżniającą kolejną liczbą, wskazującą na nową generację modelu. Natomiast Peugeot 207 nie zastępuje swojego poprzednika. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10441/renault-clio-iii-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Model 206 jest dalej wytwarzany i to od 1998 r, co tylko świadczy o jego udanej konstrukcji.
Cechy szczególne
Oba porównywane pojazdy wraz z Fiatem Grande Punto, japońską Toyotą Yaris II i w mniejszym zakresie Oplem Corsą czwartej generacji tworzą nową, szczególną grupę – powiększony segment B. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10441/peugeot-207-1-b.jpeg',500,334) ) |
| --- | Ich konstrukcja na pewno nie ustępuje pojazdom segmentu C, natomiast wymiary zewnętrzne i wewnętrzne są nieco mniejsze. Wymieniając zalety konstrukcji trzeba zwrócić uwagę na najważniejsze rozwiązanie techniczne osobowego samochodu z samonośnym nadwoziem. Jest nim płyta podłogowa. To ona w dużej mierze decyduje o bezpieczeństwie – chronieniu jadących przed skutkami zderzeń, a także przed wystąpieniem wypadku – usztywnia nadwozie i do niej mocowane zawieszenie stabilizuje pojazd w ruchu. W przypadku Peugeota jest oznaczona nr 1, w grupie PSA przeznaczona dla całej rodziny pojazdów segmentu B. W przypadku Clio III również spełnia taką rolę dla pojazdów marek Renault i Nissan.
W modelach: 207 i Clio III doszukalibyśmy się jeszcze innych cech szczególnych. Będzie je łatwiej znaleźć u Peugeota 207 np. wyróżniająca się sylwetka nadwozia.
ZAPRASZAMY DO GALERII 207ZAPRASZAMY DO GALERII 207
Silniki
W obu pojazdach mamy dużą ofertę silników. W przypadku Peugeota 207 sześć silników, w Clio III o jeden mniej. W jednym i drugim modelu są do wyboru silniki benzynowe, ale te Peugeota dysponują większą mocą. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10441/renault-clio-iii-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Model 207 ma niewielką przewagę w liczbie oferowanych diesli - o jeden silnik. Osiągają one również większą moc.
Najtańsze wersje pojazdów występują z silnikami benzynowymi: Peugeot 207 z jednostką 1,4 l/ 75 KM, a Clio III z 1,2 l/ 65 KM. Tańszy o 3300 zł. jest pojazd Renault, którego promocyjna cena wynosi 37 500 zł.
Do naszego porównania wybraliśmy auta napędzane silnikami wysokoprężnymi, które mają podobne osiągi - moc i moment obrotowy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10441/peugeot-207-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Silnik Peugeota 207 to jednostka 1.4 HDi / 68 KM, znana choćby z modelu 206. Głowicę i blok cylindrów wykonano ze stopów lekkich. W głowicy umieszczono pojedynczy wałek rozrządu sterujący dwoma zaworami na każdy cylinder. Układ zasilania z wtryskiem bezpośrednim systemu common-rail i turbosprężarką.
Udaną konstrukcję ma również silnik Renault 1.5 dCi / 68 KM. Głowicę wykonano ze stopów lekkich, w niej umieszczono pojedynczy wałek rozrządu sterujący dwoma zaworami przy każdym cylindrze. Układ zasilania podobny jak w peugeotowskim silniku.
Wrażenia z jazdy
Samochody marki Peugeot wyróżniają się nie tylko wzornictwem zewnętrznym nadwozia, ale również wzornictwem wnętrza. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10441/peugeot-207-3-b.jpeg',331,500) ) |
| --- | Na przykład kierowca i obok niego siedzący pasażer mogą odnosić wrażenie, że jadą samochodem znacznie większym. Tak było w modelu 206 i jest jeszcze lepiej w najnowszym 207. Kierowca siedzi wygodnie, precyzyjnie działają urządzenia sterowania, ma dobrą widoczność, a przed sobą bardzo estetycznie opracowaną deskę rozdzielczą. Podobne doznania będzie miał kierowca Clio III, mimo że deska rozdzielcza ma odmienną architekturę – bardziej uproszczoną.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10441/renault-clio-iii-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W obu pojazdach dobrze, zmiennie – zależnie od prędkości jazdy – działa elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Oba samochody mają podobną zwrotność, np. średnica skrętu między krawężnikami (zależnie od wymiarów ogumienia) wynosi średnio 10,5 m.
Peugeotem 207 jedzie się wygodniej, natomiast Clio III wykazuje nieco lepszą stateczność na łukach dróg.
ZAPRASZAMY DO GALERII CLIOZAPRASZAMY DO GALERII CLIO
Podsumowanie
Firma Peugeot ma stałych odbiorców swoich pojazdów, którzy przyzwyczaili się do wygody jazdy i eleganckiej sylwetki nadwozia. Renault, zwłaszcza pod względem wzornictwa nadwozia, ustępuje swojemu konkurentowi. Za to pasażerowie Clio III mają bardziej jasne wnętrze, robiące wrażenie przestronnego. Wybór nie będzie trudny tylko dla estetów, pozostali wezmą pod uwagę inne walory, natomiast cena pojazdów jest prawie identyczna.
Model pojazdu | Peugeot 207 1.4 HDi - 68 Presence | Renault Clio III 1.5 dCi - 68 KM Authentique |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | remis | |
Poziom hałasu | remis | |
Hamulce | remis | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa (średnio) | remis | |
Wyposażenie | + | |
Cena (nadwozie 5d) | + |
Wybrane dane techniczne
| Model pojazdu | Peugeot 207 1.4 HDi – 68 KM | Renault Clio III 1.5 dCi- 68 KM |
| --- | --- | --- |
| Liczba cyl./zaworów | 4/8 | |
| Pojemność skokowa(cm3 ) | 1398 | 1461 |
| Moc maksymalna (KM – obr/min)
| 68-4000 | |
| Maks. moment obr. (Nm – obr/min) | 160-2000 | 160-1700 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 166 | 162 |
| Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 15,1 | 15,2 |
| Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 4030/1720/1472 | 3986/1707/1496 |
| Rozstaw osi (mm) | 2540 | 2575 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 270÷1195 | 288÷1038 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 50 | 55 |
| Zużycie paliwa: miasto/poza miastem (dm3 /100 km) | 5,8/3,8 | 5,3/4,3 |
| Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena – nadwozie 5-drzwiowe (zł.) | 48 800 | 48 400 |
Model pojazdu | Peugeot 207 1.4 HDi Presence | Renault Clio III 1.5 dCi Authentique |
---|---|---|
Wspomaganie układu kierowniczego | + | + |
Układ ABS | + | + |
Poduszki bezpieczeństwa | 4 | 4 |
Klimatyzacja | - | - |
Elektryczne sterowanie szyb w drzwiach | 2 | - |
Centralny zamek | + | + |
Radio z CD | - | - |
Autor: Zdzisław Podbielski