Pasy bezpieczeństwa bez tajemnic

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Choć pasy bezpieczeństwa mogłyby się wydawać prostym urządzeniem, to w swojej współczesnej formie są skomplikowanym elementem konstrukcyjnym. Co należy o nich wiedzieć?

Dziś standardem w samochodach są pasy bezwładnościowe. Są one wyposażone w mechanizm sprężynowy zwijania pasa, dzięki czemu możemy względnie swobodnie poruszać się w kabinie, wydłużając lub skracając zasięg pasa do momentu jego zablokowania. Podczas zderzenia aktywowany jest napinacz, kiedyś sprężynowy a od kilku lat pirotechniczny. Ten radykalny środek gwarantuje maksymalne dociągnięcie pasa i pewność przytrzymania zapiętej nim osoby w każdych warunkach.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Napinacze zaprojektowano tak, by w ciągu ułamka sekundy zniwelować luz zapiętego pasa i unieruchomić osobę, ale też nie doprowadzić do uszkodzenia części ciała, np. klatki piersiowej, zbyt dużą siłą obciążenia. Dla zapewnienia maksymalnej ochrony w trakcie zderzenia pasy bezpieczeństwa współpracują z poduszkami powietrznymi. Pasy powinny też służyć kobietom w ciąży, pomimo że przepisy zezwalają na jazdę bez ich użycia.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

W większości modeli stosuje się trzypunktowe pasy barkowo-biodrowe – mają one trzy punkty mocowania, co gwarantuje utrzymanie odpowiedniej pozycji ciała zapiętej osoby podczas każdego rodzaju zderzeń. Często auto wyposażone jest w regulację wysokości górnego punktu zaczepienia oraz kontrolę zapięcia, która informuje kierowcę lampką i/lub dźwiękiem o tym, że pas nie został założony. Niektóre pojazdy posiadają też funkcję przygotowania kierowcy i pasażera siedzącego z przodu na możliwość kolizji poprzez błyskawiczne i samoczynne napięcie pasów, domknięcie przednich szyb oraz okna dachowego.

Za bezpieczeństwo dziecka podróżującego w foteliku odpowiadają zaczepy Isofix z mocowaniem TopTether na obu zewnętrznych miejscach kanapy. Zapewniają one solidne i niezawodne połączenie siedziska dziecięcego z samochodem zgodnie z przyjętymi standardami bezpieczeństwa. Dzięki nim każdy typ fotelika można szybko i łatwo założyć lub zdjąć, mając przy tym absolutną pewność niezawodności tego rozwiązania.

Źródło: Szkoła Auto Skoda

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie