Parlament Europejski dyskutował o cofaniu liczników. Będzie nowe prawo

Proceder cofania liczników jest problemem w wielu krajach Unii Europejskiej, nie tylko w Polsce. Unijni parlamentarzyści postanowili wytoczyć działa przeciwko takim praktykom. Przepisy mają powstać w ciągu roku.

Cofanie liczników to cały czas plaga
Źródło zdjęć: © WP.PL | Piotr Mokwiński
Tomasz Budzik

Urzędnicy Unii Europejskiej szacują, że średnio od 5 do 12 proc. aut w obrocie krajowym i od 30 do 50 proc. wywożonych za granicę ma cofnięty licznik. Wszystko ma się jednak zmienić. W ciągu roku ma zostać przedstawiona propozycja przepisów, które pomogą poszczególnym państwom uporządkować sytuację.

Zdaniem unijnych parlamentarzystów nabywcy używanych samochodów powinni mieć możliwość zweryfikowania dokładności wskazania licznika kilometrów niezależnie od tego, w którym państwie UE był on wcześniej zarejestrowany. Oznacza to odgórną wolę stworzenia ogólnoeuropejskiej bazy danych, do której dostęp będzie miał każdy, kto posiada wymagane dane na temat konkretnego samochodu.

Kluczem do sukcesu ma być też zwiększenie częstotliwości zapisywania przebiegu samochodów. Dziś w wielu państwach robi się to tylko przy okazji przeglądów technicznych. Zdaniem parlamentarzystów to za mało. Według nich zapis stanu licznika kilometrów powinien być obowiązkowy przy każdej okresowej kontroli technicznej, podczas serwisowania, przy obsłudze technicznej i naprawie oraz przy każdej innej wizycie w warsztacie, poczynając od pierwszej rejestracji pojazdu.

Politycy zwrócili uwagę, że Belgia i Holandia, gdzie odczyty są zbierane częściej niż w innych krajach, niemal całkowicie wyeliminowały oszustwa związane z samochodowymi licznikami.

Parlament Europejski zobowiązał Komisję Europejską do monitorowania rozwiązań, które stosują producenci aut, by uniemożliwić manipulację licznikami. KE ma również rozpocząć pracę nad nowymi przepisami o przeciwdziałaniu fałszowaniu przebiegu lub uzasadnić odmowę ich stworzenia. W tym przypadku zapewne KE nie znajdzie powodu, by odrzucić stworzenie nowych przepisów. Należy się więc spodziewać, ze w ciągu roku propozycja Komisji Europejskiej ujrzy światło dzienne.

Polski projekt przepisów w sprawie penalizacji cofania liczników, zaproponowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości, na razie jest na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów. Stanowisko Parlamentu Europejskiego może wpłynąć na przyspieszenie prac nad projektem. Może być też wręcz przeciwnie - jeśli polscy politycy będą chcieli zapoznać się z unijnymi propozycjami przed uchwaleniem krajowych regulacji.

Źródło: Parlament Europejski

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟