Niemal wszyscy producenci motoryzacyjni pracują nad alternatywnymi źródłami napędu. Fiat zdecydował się na rozwijanie techniki opartej o ogniwa paliwowe.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9129/panda-hydrogen-2006-1-b.jpeg',500,356) ) |
| --- | Pierwszego Fiata wyposażonego w napęd wykorzystujący ogniwa paliwowe zaprezentowano w 2001 r. Był to prototypowy Seicento Elettra H2 Fuel Cell. W roku 2004 pokazano koncepcyjną Pandę Hydrogen, którą teraz zastępuje udoskonalona, również koncepcyjna Panda Hydrogen 2006.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9129/panda-hydrogen-2006-2-b.jpeg',500,314) ) |
| --- | Samochód napędzany jest silnikiem elektrycznym. Prąd do jego zasilania powstaje w ogniwach paliwowych w wyniku reakcji wodoru zmagazynowanego w zbiornikach z tlenem atmosferycznym.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9129/panda-hydrogen-2006-3-b.jpeg',500,240) ) |
| --- | Dzięki modyfikacjom m.in. układu chłodzenia (w trakcie reakcji wodoru z tlenem wydzielane jest ciepło) i zmianach w budowie cel akumulatorów udało się osiągnąć większą efektywność pracy systemu.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Moc silnika elektrycznego wynosi 90 KM. Pozwala on autu na rozpędzenie się od 0 do 50 km/h w 5 sekund (poprzednio 7 sekund) i osiągnięcie prędkości maksymalnej 130 km/h. Zasięg Pandy przy pełnych zbiornikach wynosi ponad 200 km, a tankowanie zajmuje ok. 5 minut (wcześniej ok. 10 minut).
Autor: (mp)