Podczas zimy warto zadbać o dobre widzenie. Nawet osoby nie wymagające korekcji wzroku potrzebują do danych warunków okularów, by poprawić jakość widzenia, zapobiec zmęczeniu i pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo.
Rosnące natężenie ruchu powoduje wzrost bodźców docierających do kierowcy. W średnim ruchu drogowym może to być 5 bodźców na minutę, zaś w natężonym ruchu miejskim nawet do 120 bodźców na minutę. Wraz ze wzrostem prędkości zmniejsza się też pole widzenia kierowcy. Obniżenie ostrości wzroku może spowodować, że bodziec zostanie dostrzeżony później lub zostanie źle zinterpretowany.
Szczególną ostrożność powinny zachować osoby po 40 roku życia. Większość z nich nie jest świadoma istotnego pogorszenia jakości widzenia, gdyż zmiany te następują powoli. Regularne badania wzroku osób w tym wieku pozwolą monitorować jego stan a w konsekwencji bezpieczniejszą jazdę.
Ludzie po "40-stce" które odczuwają dyskomfort w patrzeniu do bliży muszą szczególnie dbać o dobrą korekcję wzroku i okulary. W ich przypadku nie sprawdzą się dwie pary okularów jednoogniskowych osobnych do dali i do bliży, gdyż podczas jazdy nie ma czasu ani warunków do zmiany jednych na drugie. Najlepszym rozwiązaniem są zatem okulary progresywne.
Jednym z najbardziej uciążliwych zjawisk dla kierowcy są oślepiające odblaski. Zakłócają one informacje o kolorze oraz ograniczają widoczność, co jest przyczyną wielu wypadków samochodowych. Podczas zimy źródłem odblasków są najczęściej mocno świecące słońce i jego odbicia od ośnieżonej drogi, dlatego warto zadbać by okulary do prowadzenia gwarantowały dobrą widoczność oraz odpowiednią ochronę. Zimą, w celu wyeliminowania niekorzystnych olśnień, do jazdy w dzień można mieć okulary polaryzacyjne, zazwyczaj oferowane w kolorze brązowym, szarym lub szarozielonym.
Długie godziny za kierownicą często powodują pieczenie, ból i suchość oczu, zatem bez względu na rodzaj noszonych okularów prowadzącym można polecić soczewki z powłoką antyrefleksyjną, zapewniającą większą przejrzystość oraz poprawiające komfort widzenia. Nowoczesne, wielowarstwowe powłoki antyrefleksyjne chronią też soczewkę przez zarysowaniem, zaś warstwa antystatyczna powoduje nieprzyciągnie tłuszczu. Warstwa oleofobowa zmniejsza przyleganie cząsteczek tłuszczu i usuwanie zabrudzeń, zaś hydrofilowa ułatwia odparowywanie okularów.
To wszystko podnosi komfort widzenia i niweluje efekt szybkiego męczenia się oczu, szczególnie w trudnych warunkach zimowych.
Źródło:
ll/moto.wp.pl