Pamiętaj o okularach podczas jazdy zimą

Obraz
Źródło zdjęć: © www.sxc.hu

Podczas zimy warto zadbać o dobre widzenie. Nawet osoby nie wymagające korekcji wzroku potrzebują do danych warunków okularów, by poprawić jakość widzenia, zapobiec zmęczeniu i pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo.

Rosnące natężenie ruchu powoduje wzrost bodźców docierających do kierowcy. W średnim ruchu drogowym może to być 5 bodźców na minutę, zaś w natężonym ruchu miejskim nawet do 120 bodźców na minutę. Wraz ze wzrostem prędkości zmniejsza się też pole widzenia kierowcy. Obniżenie ostrości wzroku może spowodować, że bodziec zostanie dostrzeżony później lub zostanie źle zinterpretowany.

Szczególną ostrożność powinny zachować osoby po 40 roku życia. Większość z nich nie jest świadoma istotnego pogorszenia jakości widzenia, gdyż zmiany te następują powoli. Regularne badania wzroku osób w tym wieku pozwolą monitorować jego stan a w konsekwencji bezpieczniejszą jazdę.

Ludzie po "40-stce" które odczuwają dyskomfort w patrzeniu do bliży muszą szczególnie dbać o dobrą korekcję wzroku i okulary. W ich przypadku nie sprawdzą się dwie pary okularów jednoogniskowych osobnych do dali i do bliży, gdyż podczas jazdy nie ma czasu ani warunków do zmiany jednych na drugie. Najlepszym rozwiązaniem są zatem okulary progresywne.

Jednym z najbardziej uciążliwych zjawisk dla kierowcy są oślepiające odblaski. Zakłócają one informacje o kolorze oraz ograniczają widoczność, co jest przyczyną wielu wypadków samochodowych. Podczas zimy źródłem odblasków są najczęściej mocno świecące słońce i jego odbicia od ośnieżonej drogi, dlatego warto zadbać by okulary do prowadzenia gwarantowały dobrą widoczność oraz odpowiednią ochronę. Zimą, w celu wyeliminowania niekorzystnych olśnień, do jazdy w dzień można mieć okulary polaryzacyjne, zazwyczaj oferowane w kolorze brązowym, szarym lub szarozielonym.

Długie godziny za kierownicą często powodują pieczenie, ból i suchość oczu, zatem bez względu na rodzaj noszonych okularów prowadzącym można polecić soczewki z powłoką antyrefleksyjną, zapewniającą większą przejrzystość oraz poprawiające komfort widzenia. Nowoczesne, wielowarstwowe powłoki antyrefleksyjne chronią też soczewkę przez zarysowaniem, zaś warstwa antystatyczna powoduje nieprzyciągnie tłuszczu. Warstwa oleofobowa zmniejsza przyleganie cząsteczek tłuszczu i usuwanie zabrudzeń, zaś hydrofilowa ułatwia odparowywanie okularów.

To wszystko podnosi komfort widzenia i niweluje efekt szybkiego męczenia się oczu, szczególnie w trudnych warunkach zimowych.

Źródło:

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła