WAŻNE
TERAZ

Zełenski w Białym Domu. Trwa spotkanie z Trumpem [NA ŻYWO]

Opony zimowe niezbędne w trudnych warunkach

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Polskę nawiedziła zima. W takich warunkach niezbędne są zimowe opony, których zalet już chyba nikt nie kwestionuje.

Przy budowie opon zimowych i letnich używa się różnych materiałów. Zadaniem tych pierwszych jest praca w temperaturze poniżej 7 st. C, zaś do produkcji wykorzystywane są materiały z dodatkiem większej ilości krzemionki, które nie twardnieją, gdy jest zimno. Opona letnia w podobnych warunkach pogodowych będzie twardniała i przez to jej przyczepność będzie mniejsza.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Ważnym elementem odróżniającym opony letnie od zimowych jest ich bieżnik - zimą opona musi zabezpieczyć przyczepność nie tylko na śniegu czy lodzie, ale również na śliskim, zmarzniętym asfalcie. Bieżnik "zimówki" ponacinany jest wieloma lamelkami oraz ma duże kostki.

Opony zimowe, poz komfortem podróżowania w śniegu dają gwarancję lepszej sterowalności, przyspieszenia oraz hamowania. Badania wykazują, że przystosowane do zimy ogumienie daje dwukrotnie lepszy wynik podczas hamowania niż opony letnie. Używając opon w kolejnym sezonie zwróćmy uwagę na bieżnik. Jazda na zużytym ogumieniu jest nie tylko niebezpieczna, ale może też kosztować mandat i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Najodpowiedniejszy jest bieżnik o głębokości 3-4 mm.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Jeśli zdecydujemy się na zakup "zimówek" pamiętajmy, by zakładać je na 4 koła. Założenie tylko na przednią oś spowoduje, że podczas hamowania czy skręcenia będzie uciekał nam tył samochodu. Jeżeli założymy opony zimowe tylko na tył, przód samochodu będzie pozbawiony sterowalności. Założenie opon zimą rodzi pokusę, by przejeździć na nich cały rok. To nienajlepsze rozwiązanie - cechy, które są atutem opon zimą, latem będą słabością. Ogumienie będzie się szybciej zużywało, miękkość wpłynie negatywnie na przyspieszanie, hamowanie oraz sprawowanie w zakręcie. Dodatkowo ich budowa powoduje, że zwiększa się hałas.

Źródło: Szkoła Auto Skoda

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła