Opony zimowe: konieczność czy fanaberia?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Jak co roku, tuż przed nadejściem zimy trwa dyskusja, czy wymiana opon z letnich na zimowe w naszej strefie klimatycznej jest niezbędna. Pomimo, że w Polsce nie ma obowiązku stosowania "zimówek", wielu kierowców decyduje się na zmianę ogumienia.

Bezwarunkowy obowiązek stosowania opon zimowych w określonym czasie lub sytuacyjnie w zależności od panujących warunków atmosferycznych funkcjonuje w wielu krajach Unii Europejskiej. W Polsce parlamentarny zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zgłosił projekt, aby i u nas panował taki obowiązek, lecz wiemy już, że nie zostanie on wprowadzony w życie. Niektórzy zmotoryzowani odetchnęli z ulgą, ale i tak większość z nich bez względu na przepisy lub ich brak montuje w swoich pojazdach "zimówki" wiedząc, że tym samym podnoszą swoje bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.

Opony samochodowe pełnią wiele zasadniczych ról w przenoszeniu napędu i są tak projektowane, aby jak najlepiej radziły sobie podczas różnych warunków atmosferycznych na różnych nawierzchniach. Trudno jest jednak znaleźć rozsądny kompromis pomiędzy bardzo różnymi warunkami letnimi i zimowymi. - Opony zimowe posiadają specjalnie zaprojektowane bieżniki, które o wiele lepiej niż te letnie radzą sobie na śliskich, oblodzonych czy ośnieżonych nawierzchniach. Co istotne, zbudowane są z zupełnie innych mieszanek gumowych, które nie tracą swojej elastyczności w temperaturach grubo poniżej 0 st. C. Każdy, kto choć raz przekonał się na własnej skórze o ile łatwiej i bezpieczniej jest przeciwstawiać się zimowej aurze na drogach posiadając opony zimowe, nie rezygnuje z ich montażu - mówi Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl

Na rynku jest dostępna bardzo szeroka oferta "zimówek" i zanim dokonamy odpowiedniego wyboru, w pierwszej kolejności powinniśmy określić, w jakich warunkach drogowych będziemy się najczęściej poruszać. Jeśli mieszkamy w dużym mieście, gdzie nawierzchnie są zazwyczaj dobrze odśnieżane i dodatkowo często poruszamy się po drogach szybkiego ruchu, możemy wybrać opony o łagodniejszym bieżniku, np. asymetrycznym. Są one przeznaczone do pojazdów wyższej klasy o wysokich osiągach, wyposażanych w szerokie ogumienie niskoprofilowe. Tereny małych miast czy wsi z podrzędnymi drogami, na których pługi goszczą rzadziej, wymagają zastosowania ogumienia o bardziej agresywnym, kierunkowym bieżniku. Lepiej radzą one sobie w terenach bardziej zaśnieżonych, gdyż charakterystyka ich bieżnika umożliwia lepsze "wgryzanie" się w śnieg, co z kolei przekłada się na lepszą przyczepność. Zawsze przy wyborze opon należy pamiętać o precyzyjnym dopasowaniu ich rozmiaru do naszego auta. Informacje możemy znaleźć w książce obsługowej i
instrukcji obsługo oraz często na naklejce fabrycznej umieszczonej we wnęce drzwi kierowcy, na klapce wlewu paliwa lub wnęce bagażnika.

Obraz
© (fot. PAP/Darek Delmanowicz)

Wielu kierowców na różne sposoby szuka oszczędności i dlatego niektórzy decydują się na kupno dwóch opon zimowych. Tutaj pojawia się dylemat - na którą oś je zamontować? Zgodnie z obiegową opinią lepsze opony powinny obsługiwać oś napędową, zazwyczaj przednią. Nic bardziej mylnego. - Opony o gorszej przyczepności na tylnej osi powodują, że samochód staje się nadsterowny. Wywołuje to tendencję do "uciekania" tyłu pojazdu na zewnątrz zakrętu a przodu do wewnątrz. W efekcie auto wpada w trudny do opanowania poślizg grożący wypadnięciem z drogi. Dlatego też specjaliści uczulają kierowców, że lepiej jest zamontować cztery nowe opony segmentu budżet, niż tylko dwie, choćby miały być z najwyższej półki - zaznacza Frączak.

Głębokość bieżnika w dużym stopniu decyduje o sprawności opony. Zgodnie z prawem nie może być mniejsza niż 1,6 mm, co pokazuje wskaźnik TWI - wystający element znajdujący się w rowkach opon. Jednak zdecydowanie nie warto czekać aż do tego momentu, ponieważ opona zimowa zachowuje swoje parametry, gdy bieżnik ma głębokość nie mniejszą niż 4 mm. Niezwykle istotne jest również prawidłowe ciśnienie, określane przez producenta samochodu. Zbyt niskie lub zbyt wysokie powoduje zmniejszenie przyczepności do nawierzchni, wydłuża drogę hamowania i prowadzi do nierównomiernego zużywania ogumienia. Dlatego powinniśmy często i regularnie sprawdzać ciśnienie, tym bardziej, że obecnie niemal wszystkie większe stacje paliw dysponują automatycznymi kompresorami.

Nagłe spadki temperatury i opady śniegu zazwyczaj przychodzą niespodziewanie, co roku nas zaskakując. Wtedy wszyscy "na gwałt" szukamy warsztatu, w którym wymienimy opony na zimowe, co okazuje się nie lada wyczynem. Kolejki są często kilkunastodniowe i dlatego w efekcie nie robi nam w zasadzie różnicy, kto nas obsłuży. Wymiana opon czy też całych kół pozornie wydaje się prosta i niewymagająca szczególnych umiejętności czy też sprzętu. Rzeczywistość jest zupełnie inna - zestawy kół to coraz bardziej zaawansowane konstrukcje, dlatego bezwzględnie wymagają równie profesjonalnego traktowania. W innym razie dużo ryzykujemy, że nasze opony zwyczajnie zostaną uszkodzone, co wyeliminuje je z jakiejkolwiek eksploatacji. Co ważniejsze, źle potraktowane przez serwisanta koła i opony zwiększają ryzyko sprowadzenia na siebie niebezpieczeństwa. W niektórych sytuacjach dochodzi nawet do odkręcenia się kół pod wpływem wibracji, jeśli te nie były dokręcane kluczem dynamometrycznym.

Źródło: Motointegrator.pl

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥