Niemiecka Astra z Gliwic i koreańskie Lacetti przemianowane z Daewoo na amerykańską markę Chevrolet. Dwaj konkurenci i nie tylko - to także członkowie wielkiej rodziny General Motors.
Niewiele jest dziedzin gospodarki, w których aż tak wyraźnie widać oznaki globalizacji, jak to ma miejsce w przemyśle motoryzacyjnym. Od kilku lat coraz częściej, z pozoru całkowicie różne marki samochodów, okazują się należeć do tego samego koncernu.
Nie inaczej jest w przypadku Chevroleta Lacetti i Opla Astry Classic II. W naszym porównaniu prezentujemy następcę popularnego Lanosa, wspartego technologią i prestiżem Chevroleta, oraz produkowanego w polskiej fabryce solidnego kompakta, który już doczekał się swojego następcy. Oba auta mają zbliżone gabaryty, podobny silnik i porównywalną cenę.
Cechy szczególne
Już przy pierwszym kontakcie z Chevroletem widać rękę włoskiego mistrza Giorgetto Giugiaro. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9928/opel-astra-ii-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Reflektory w kształcie migdała, szeroka kratka wlotu powietrza z chromowaną listwą, na której zamontowano logo firmy, wreszcie dynamicznie wyglądający tył z zachodzącymi na boki lampami i mocno zarysowaną dolną linią szyby piątych drzwi.
Dostępna w wielu odmianach Astra drugiej generacji jeździ po naszych drogach już wiele lat. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9928/chevrolet-lacetti-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Przez ten czas konstrukcje aut kompaktowych uległy dość mocnym zmianom, jednak masywne nadwozie o kanciastych kształtach nie straszny jeszcze archaicznym wyglądem.
Astra z pewnością przypadnie do gustu zwolennikom bardziej klasycznych nadwozi.
ZAPRASZAMY DO GALERII CHEVROLETA LACETTIZAPRASZAMY DO GALERII CHEVROLETA LACETTI
Wewnętrzne wymiary porównywanych aut także są podobne. Zarówno w jednym, jak i drugi przypadku bardzo wygodnie można podróżować na przednich siedzeniach, choć fotele w Astrze są nieco mniej wygodne i gorzej wyprofilowane. Miejsca na nogi jest pod dostatkiem, ale w czasie jazdy po łukach daje się we znaki zbyt słabe trzymanie boczne. Pod tym względem w Lacetti jest o wiele mogą podróżować osoby najwyżej średniego wzrostu. Nieco wyżsi pasażerowie w obydwu autach będą mieli problem z miejscem na głowę. A wszystko przez to, że tylna część dachu zarówno Chevroleta jak i Opla znacznie się obniża na wysokości oparć tylnych foteli.
Jakość i dopasowanie materiałów użytych do wykonania elementów we wnętrzu zasługuje na uznanie zwłaszcza w Lacetti. W porównaniu do poprzedników, znanych jeszcze pod marką Daewoo to zdecydowany postęp.
Silnik
Podstawowy model Lacetti wyposażony jest w 95-konny silnik 1.4, który mimo, że pod względem pojemności i mocy przypomina jednostkę | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9928/opel-astra-ii-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | napędową Astry, jest jednak zupełnie inną konstrukcją. Silnik ten współpracuje z 5-stopniową manualną skrzynią biegów i od razu trzeba przyznać, że nie zachwyca ani dynamiką, ani elastycznością. Z takim napędem Chevroletowi wyraźnie brakuje wigoru.
Warto dodać, że oba auta mają podobną masę i moc silników (Astra 90 KM), jednak to starszy z rywali okazał się w tej konkurencji zwycięzcą.
Wrażenia z jazdy
Pozytywne wrażenie robi za to zawieszenie Lacetti wyposażone z przodu w kolumny McPhersona oraz amortyzatory gazowe. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9928/chevrolet-lacetti-3-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Podczas jazdy hatchback zachowuje się nieco lepiej od sedana, co daje się zauważyć zwłaszcza podczas szybkiej jazdy na zakrętach. Jeżeli wierzyć przedstawicielom firmy europejska wersja tego auta posiada o 10 proc. twardsze zawieszenie niż modele produkowane na inne rynki.
Opel wydaje się nieco „za twardy”, co przy dłuższej jeździe po nierównych drogach nie każdemu może przypaść do gustu. Posiada za o skuteczne hamulce, które w naszym porównaniu wypadły lepiej niż w Chevrolecie.
Szkoda, że w najtańszych wersjach nie otrzymamy poduszek bocznych, nie mówiąc już o kurtynach chroniących. Nie można także dokupić system stabilizacji toru jazdy ESP, ani TC, czyli systemu kontroli trakcji (dostępny jedynie w wersji CDX). Pamiętajmy jednak, że porównujemy najtańsze modele.
Astra gorzej przyspiesza, ale silnik wydaje się bardziej elastyczny. Przed zakupem Lacetti warto pomyśleć o mocniejszej jednostce napędowe - przynajmniej 109-konnej 1.6.
ZAPRASZAMY DO GALERII OPLA
Podsumowanie
Koreańskie auto jest nieźle dopracowane, nowoczesne i ładne. Jego zawieszenie nieźle sobie radzi na nierównych drogach, chociaż zbyt słaby silnik 1.4 znacznie ogranicza czerpanie przyjemności z jazdy.
Mimo upływu czasu Astry Classic II cieszy się dobrą opinią wśród użytkowników. Niezła dynamika silnika i fakt, że auto powstaje w cenionym za solidność zakładzie w Gliwicach, to także atuty Opla.
Chevrolet Lacetti | Opel Astra II | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | Remis | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Cena | Remis |
Wybrane dane techniczne:
| | Chevrolet Lacetti 1.4 | Opel Astra Classic II 1.4 |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1399 | 1389 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 95/6200 | 90/6000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 131/4400 | 125/4000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,6 | 13,0 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 13,0 | 12,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 177 | 180 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 44 | 40 |
| Pojemność bagażnika (cm3 ) | 275/1045 | 370/1180 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3) | 60 | 52 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (cm3 /100 km) | 5,9/ 9,3 | 5,5/9,5 |
| Długość/szerokość/wysokość | 429/172/144 | 411/170/142 |
| Rozstaw osi (cm) | 260 | 260 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 2/12 |
| Cena (zł) | 45 900 | 45 500 |
Chevrolet Lacetti 1.4 Star | Opel Astra Classic II 1.4 | |
---|---|---|
Poduszki powietrzne | 2 | 2 |
Układ ABS | S | S |
Uklad kontroli stabilności jazdy ESP | - | - |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka: | S | - |
Radio CD | S | - |
Elektrycznie sterowane szyb przednich/tylnych | S/- | -/- |
Centralny zamek: | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Klimatyzacja manualna | - | - |
Autor: Tomasz Szmandra