Nowe testy Euro NCAP: wersje podstawowe nie tak bezpieczne

Poziom bezpieczeństwa w samochodach cały czas się poprawia. Ostatnio jednymi z najważniejszych rozwiązań są elektroniczne systemy, które pozwalają na uniknięcie wypadku lub zmniejszenie jego skutków. Wśród nich jest np. taki, który w razie wykrycia zagrożenia sam rozpocznie hamowanie. Jednak nie zawsze technologia ta oferowana jest w standardzie. Z tego powodu Euro NCAP postanowiło ocenić bezpieczeństwo niektórych modeli dwukrotnie – w wersji podstawowej oraz z dodatkowymi systemami.

Kultowy pick-up Toyoty jest najlepszym przykładem na to, jak dużą różnicę wnoszą elektroniczne systemy. Podstawowy model otrzymał zaledwie 3 gwiazdki na 5 możliwych, co w ostatnim czasie jest jednym z najgorszych wyników. Brak zestawu Toyota Safety Sense spowodował obniżenie noty nie tylko za systemy wspomagające, ale też za bezpieczeństwo na przednich fotelach i to dotyczące pieszych. Z drugiej strony warto zauważyć, że model z dodatkowym pakietem wypadł całkiem dobrze, co w przypadku samochodów użytkowych nie jest takie częste, i otrzymał 5 gwiazdek oraz wysokie oceny procentowe.

Wersja standardowa:
Ochrona dorosłych: 85 proc.
Ochrona dzieci: 82 proc.
Ochrona pieszych: 73 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 25 proc.

Wersja z dodatkowymi systemami bezpieczeństwa:
Ochrona dorosłych: 93 proc.
Ochrona dzieci: 82 proc.
Ochrona pieszych: 83 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 63 proc.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku hybrydowej Kii Niro. Jednak w koreańskim samochodzie już w podstawie klienci otrzymują asystenta pasa ruchu, który ostrzega przed niezamierzonym najechaniem na linię. W aucie tym bez dopłaty montowany jest również ogranicznik prędkości. Dlatego w tym przypadku model podstawowy otrzymał już 4 gwiazdki, a odmiana z systemem antykolizyjnym pełne 5. W poszczególnych kategoriach Kia Niro wypadła dobrze.

Wersja standardowa:
Ochrona dorosłych: 83 proc.
Ochrona dzieci: 80 proc.
Ochrona pieszych: 57 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 59 proc.

Wersja z dodatkowymi systemami bezpieczeństwa:
Ochrona dorosłych: 91 proc.
Ochrona dzieci: 80 proc.
Ochrona pieszych: 70 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 81 proc.

Subaru ostatnio spisuje się bardzo dobrze w testach bezpieczeństwa. Nie inaczej jest z nowym kombi japońskiej marki, czyli modelem Levorg. Pod każdym względem otrzymał on bardzo dobre noty i łączną ocenę 5 gwiazdek. Nieco może jednak zaskakiwać zaledwie 68 proc. za systemy elektroniczne. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że technologia pozwalająca uniknąć wypadku stosowana w Subaru uważana jest za jedną z najlepszych na świecie (i oferowana jest w standardzie). Jednak w przypadku Euro NCAP ocena zależy przede wszystkim od tego, czy dany system znajduje się na pokładzie, a nie jak bardzo jest skuteczny. Z tego powodu Levorg stracił punkty za brak ogranicznika prędkości, który choć mało przydatny, to wg europejskich testów jest ważny.

Ochrona dorosłych: 92 proc.
Ochrona dzieci: 83 proc.
Ochrona pieszych: 75 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 68 proc.

Kiedyś francuska marka słynęła z najbezpieczniejszych samochodów na rynku, ale w ostatnich latach coraz ostrzejsze testy spowodowały, że Renault nie zawsze wypadało w nich dobrze. Nowy Scenic to powrót do wysokiej formy. 5 gwiazdek i wysokie oceny ochrony dorosłych oraz dzieci prezentują się zachęcająco. Z drugiej strony Renault pozostaje w tyle, jeśli chodzi elektroniczne systemy. Choć posiada rozpoznawanie znaków czy limiter prędkości, to jednak działanie systemu automatycznego hamowania wypadło kiepsko, a ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa nie było w ogóle w testowanym modelu.

Ochrona dorosłych: 90 proc.
Ochrona dzieci: 82 proc.
Ochrona pieszych: 67 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 59 proc.

Nowy SUV Peugeota ledwo załapał się na 5 gwiazdek. Brak systemu antykolizyjnego i nie najlepsze oceny za ochronę dorosłych (szczególnie kierowcy) i pieszych powodują, że 3008 nie wyróżnia się na tle konkurencji. Z drugiej strony SUV Peugeota otrzymał wysoką notę za ochronę dzieci.

Ochrona dorosłych: 86 proc.
Ochrona dzieci: 85 proc.
Ochrona pieszych: 67 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 58 proc.

Zdecydowanie najbezpieczniejszym przetestowanym ostatnio przez Euro NCAP samochodem okazał się nowy Mercedes Klasy E. Niemiecki sedan wypadł świetnie praktycznie we wszystkich kategoriach. W przypadku elektronicznych dodatków stracił punkty za brak systemu ostrzegającego przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i brak rozpoznawania znaków. Technologie te są oferowane za dopłatą.

Ochrona dorosłych: 95 proc.
Ochrona dzieci: 90 proc.
Ochrona pieszych: 77 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 62 proc.

opracowanie: Szymon Jasina, Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła