Nowe przepisy dla pieszych

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Stefan Kraszewski

Posłowie chcą poprawić bezpieczeństwo pieszych na polskich drogach - rozważają m.in. wprowadzenie obowiązku noszenia elementów odblaskowych. Z danych policji wynika, że w ubiegłym roku na polskich drogowych zginęło ponad 1100 pieszych. To aż 30 proc. spośród wszystkich ofiar wypadków.

Posłowie z zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego spotkali się z ekspertami i policjantami. Zespół ma wypracować projekty zmian w przepisach, które ograniczą liczbę poszkodowanych w wypadkach. Pierwszą propozycją jest wprowadzenie obowiązku noszenia elementów odblaskowych dla pieszych. "Odblaski są jednym z rozwiązań problemu polegającego na tym, że piesi - szczególnie po zmierzchu - są mało widoczni na polskich drogach" - powiedziała PAP przewodnicząca zespołu, posłanka PO Beata Bublewicz.

Posłowie wyznaczyli sobie - jak dodała - pięć priorytetów. "Skupiamy się na bezpiecznej prędkości, zachowaniu trzeźwości, dobrym stanie technicznym pojazdów, niechronionych użytkownikach dróg, w tym m.in. pieszych, a także opiece powypadkowej, pierwsza pomoc" - dodała posłanka. Jak zaznaczyła, nie chodzi jedynie o zmiany w prawie, ale też m.in. o poprawę infrastruktury oraz różnego rodzaju programy i kampanie społeczne zwiększające świadomość społeczną.

Z danych KGP wynika, że liczba osób, które giną w wypadkach drogowych, z roku na rok spada. Jak mówił w Sejmie szef Biura Ruchu Drogowego KGP Marek Fidos, jeszcze kilka lat temu Polska zajmowała pod tym względem niechlubne pierwsze miejsce w Unii Europejskiej. "W 2010 r. po raz pierwszy od wielu lat liczba osób, które zginęły w wypadkach, spadła poniżej 4 tys., nadal jednak aż 30 proc. spośród ofiar wypadków stanowią piesi" - dodał.

Kierowca jadący z prędkością 80 km/h widzi pieszego ubranego na ciemno z odległości ok. 30 - 40 metrów. Już jeden element odblaskowy - jak zaznacza policja - powoduje, że pieszego widać z odległości 120-160 metrów.

Źródło: PAP

tb/

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę