Nowa obwodnica już w wakacje odciąży zakorkowany wylot z Warszawy
Przez długą zimę wykonawcy dwóch fragmentów ważnej podwarszawskiej obwodnicy poprosili o wydłużenie terminów oddania inwestycji. Termin zakończenia prac przesunął się z lipca na październik, jednak już w lipcu ruch głównymi jezdniami obwodnicy Marek będzie skracał czas wyjazdu ze stolicy.
Zawieszenie prac przez zimowe miesiące spowodowało konieczność przesunięcia terminu oddania dwóch inwestycji. Firmy Astaldi i Salini, które są wykonawcami, wystąpiły do GDDKiA o wydłużenie czasu potrzebnego na zakończenie budowy. Wcześniej podpisane kontrakty obejmowały taką możliwość.
W połowie marca drogowcy wrócili na place budowy i według przedstawicieli GDDKiA termin październikowy nie jest zagrożony. Konkretnie chodzi o dwa fragmenty obwodnicy. Jeden z nich to 8-kilometrowy odcinek od węzła Marki do węzła Kobyłka. Wykonawcą tej części inwestycji jest firma Salini. Postępy prac i ich aktualny stan nie są znane, ale zadanie to podzielono na 19 części. GDDKiA zmobilizowała wykonawcę, aby wykonanał najważniejsze prace do końca czerwca, tak aby w wakacje można było uruchomić główne jezdnie i udostępnić je kierowcom. Ma to udrożnić tranzyt i odkorkować wyjazd z Warszawy. Rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że resztę prac drogowcy dokończą w późniejszym terminie.
Drugie zadanie to 7-kilometrowy odcinek obwodnicy Marek od Kobyłki do Radzymina. Ten fragment realizuje firma Astaldi. Z informacji podanej mediom wynika, że wykonano już 37 procent podbudów asfaltowych, a oprócz tego zakończone zostały wszystkie prace konstrukcyjne.
Wszystkie roboty nadzorują też władze Marek, które od lat czekały na wybudowanie obwodnicy miasta. Po zakończeniu inwestycji na drodze S8 Astaldi będzie miało jeszcze cztery miesiące na wykonanie remontu al. Piłsudskiego w Markach – to obecnie droga krajowa nr 8.
Koszt budowy odcinka Marki-Kobyłka to 331,5 mln zł, natomiast odcinek Kobyłka –Radzymin w sumie z remontem DK8 (al. Piłsudskiego w Markach) ma kosztować 405,9 mln złotych. Za ponad 737 milionów złotych powstanie 15,4 km drogi ekspresowej S8. Dla kierowców oznacza to znacznie szybszy wyjazd z Warszawy.