DK8
Trasa nr 8 biegnie z południowo-zachodniej do północno-wschodniej części Polski, przecinając po drodze centrum kraju. Długość DK8 wynosi aż 849 km, co sprawia, że zasięgiem nie dorównuje jej żadna inna droga krajowa.
DK8 – opis trasy
Droga krajowa nr 8 łączy dwie granie państwa: z Czechami w Kudowie-Zdroju oraz z Litwą w Budzisku. Poza tym najważniejszymi dla przebiegu DK8 miejscowościami są:
- Polanica-Zdrój;
- Kłodzko;
- Ząbkowice Śląskie;
- Łagiewniki;
- Mszczonów;
- Radziejowice;
- Nadarzyn;
- Warszawa;
- Wyszków;
- Ostrów Mazowiecka;
- Białystok;
- Augustów;
- Suwałki.
Droga krajowa nr 8 spaja zatem pięć województw: Dolny Śląsk, Wielkopolskę, Łódzkie, Mazowsze i Podlasie.
Imponująca długość DK8 sprawia, że ta trasa wchodzi w skład innych arterii, i to zarówno tych położonych tylko na obszarze Polski, jak i międzynarodowych. Przykładowo odcinek drogi krajowej nr 8 pomiędzy Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim jest częścią, tzw. gierkówki, która została wybudowana w czasach PRL i jest łącznikiem między stolicą państwa i Katowicami.
Ponadto droga krajowa nr 8 jest częścią europejskiej arterii E67, prowadzącej z Finlandii do Czech. Dodatkowo DK8 jest najdłuższym odcinkiem najbardziej znanego fragmentu tej drogi, czyli ViaBaltica.
Sama DK8 również składa się z mniejszych tras, takich jak droga ekspresowa S8 oraz autostrada A8.
Gdzie DK8 zmieni się w S8?
Pomiędzy Magnicami i Białymstokiem drogę krajową nr 8 stopniowo zastępuje budowana "ekspresówka" S8. Co więcej planowana jest rozbudowa S8 również od Magnic do Kłodzka, co będzie oznaczać, że w zachodniej części Polski pozostanie tylko jeden niewielki (niespełna 40-kilometrowy) fragment DK8, konkretnie między Kłodzkiem i Kudową-Zdrojem. Z kolei po wschodniej stronie Wisły krajowa "ósemka" ma mieć trochę większą długość (około 150 km), ponieważ nadal będzie łączyć Budzisko z Białymstokiem.
O ile trasa S8 w swoim pierwotnym kształcie powinna zostać oddana do użytku w drugiej połowie 2018 r., tak przebudowa DK8 na linii Magnice – Kłodzko rozpocznie się najwcześniej około dwa lata później (stan na październik 2017 r.).
DK8 – czy jest płatna?
Tam, gdzie droga krajowa nr 8 ma wspólny przebieg z trasami S8 oraz A8, przejazd nią jest płatny, lecz tylko dla kierowców tych pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) przekracza 3,5 tony. Na obydwu częściach DK8 osoby kierujące takimi środkami transportu mogą rozliczać się jedynie elektronicznie (przy użyciu urządzenia viaAUTO).
Jeśli chodzi o tę część drogi krajowej nr 8, w której jej trasa pokrywa się z trasą autostrady A8, płatne są te odcinki:
- Wrocław Południe - Wrocław Zachód;
- Wrocław Zachód - Wrocław Lotnisko;
- Wrocław Lotnisko - Wrocław Stadion;
- Wrocław Stadion - Wrocław Północ;
- Wrocław Północ - Wrocław Psie Pole.
Z kolei na odcinku, po którym to S8 i DK8 biegną tym samym szlakiem, cennikiem objęte są następujące fragmenty:
- skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1971D - węzeł Wrocław Południe;
- węzeł Wrocław Psie Pole - węzeł Łódź Południe;
- węzeł Piotrków Trybunalski Zachód - węzeł Radziejowice;
- węzeł Paszków - węzeł Opacz;
- węzeł Konotopa - węzeł Marki;
- Radzymin (od skrzyżowania z drogą gminną nr 430731W) - węzeł Wyszków Północ;
- węzeł Brok - Podborze;
- skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2000B – węzeł Mężenin;
- Jeżewo (od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 671) – Choroszcz (do skrzyżowania z drogą powiatową nr 2287B).
Stawki opłat za przejazd drogą krajową nr 8 są takie same na każdym jej odcinku. Przy ich ustalaniu brana była pod uwagę nie tylko DMC, ale też norma emisji spalin, którą spełnia dany samochód czy autobus (w związku z tym na DK8 bardziej ulgowo są traktowane ekologiczne pojazdy, które odpowiadają nowszym normom).
Kierowcy środków transportu, których DMC waha się w pomiędzy 3,5 a 12 t, zapłacą, w zależności od normy emisji spalin, od 20 do 40 groszy za każdy przejechany kilometr. Natomiast te osoby, które prowadzą cięższe pojazdy (o DMC powyżej 12 t), korzystanie z DK8 będzie kosztować minimum 27, a maksimum 53 groszy (również w przeliczeniu na jeden kilometr).
Komentarze