*"Poza nazwą zmieniliśmy wszystko". Tak zapowiada premierę swojego SUV-a francuski producent. Peugeot 5008 będzie zatem od najbliższej wiosny konkurował w silnie obsadzonym segmencie kompaktowych "terenówek", porzucając swoją dotychczasowa karierę w klasie MPV. *
Zaprezentowany w 2009 r. model 5008 był kompaktowym minivanem (MPV), budowanym w oparciu o platformę PSA PF2. Na jej bazie powstawały także: Citroen C4 oraz Peugeoty 307, 308 i 3008. Natomiast w klasie SUV firma z Sochaux oferowała do 2012 r. auto o symbolu 4007, wytwarzane przez Mitsubishi i bazujące na modelu Outlander. Teraz jednak Francuzi postanowili wziąć sprawy we własne ręce.
Nowy SUV ma być najbardziej przestronnym i uniwersalnym pojazdem w segmencie C. Ma 4,64 m długości, czyli o 19 cm więcej niż model 3008 SUV. We wnętrzu wygospodarowano miejsce dla siedmiu osób. W drugim rzędzie są trzy oddzielne, niezależnie regulowane fotele. Siedziska trzeciego rzędu można składać lub całkowicie wymontowywać. Bagażnik przy standardowym ustawieniu foteli ma pojemność 780 l. Opcjonalnie będzie można zamówić składany przedni fotel pasażera, co pozwoli na transport przedmiotów o długości do 3,2 m.
5008, podobnie jak modele 308 i 3008 SUV, budowany jest w oparciu o platformę EMP2 i do napędu wykorzystuje nowe jednostki benzynowe i wysokoprężne, spełniające najnowszą normę czystości spalin Euro 6.1. Samochód będzie także wyposażony w najnowsze rozwiązania pod względem systemów infotainment jak i układów poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Standardem (w zależności od rynku) będą m.in.: Hill Assist Descent Control (HADC - ułatwiający ruszanie pod górę), system automatycznego hamowania (AEBS), czujnik odległości, aktywny asystent kontroli pasa jazdy (LKA), inteligentny system oświetleniowy Smart Beam Assistance, układ czytania znaków drogowych, adaptacyjny tempomat z układem automatycznego zatrzymywania (przy skrzyniach automatycznych), a także monitoring martwego pola i asystenci parkowania Park Assist i Visio Park (z widokiem 360 stopni).
Właściciel SUV-a 5008 będzie mógł wyposażyć auto także w zintegrowany, elektryczny skuter lub elektryczną hulajnogę. Oba pojazdy będą ładowały się automatycznie ze stacji dokującej w bagażniku.
Premiera 5008 SUV nastąpi oczywiście podczas nadchodzących targów motoryzacyjnych w Paryżu - na przełomie września i października.
Borys Czyżewski