Przez pewien czas o Nissanie było cicho. Teraz firma ta ruszyła do ataku, wprowadzając na nasz rynek nowy model Note. „Zamiarem Nissana jest zaoferowanie produktu, który będzie satysfakcjonował klientów pod każdym względem, a taki właśnie jest Note” – przekonuje Carlos Ghosn, prezes Nissana i Renault. Skoro szef poleca...
Współdziałanie francuskiego Renault i japońskiego Nissana zaowocowało m.in. opracowaniem wspólnej płyty podłogowej, wykorzystywanej w modelach Nissan Micra, Renault Modus, Renault Clio III i teraz – w Note. Dla potrzeb tego modelu zwiększono rozstaw osi, dzięki czemu pojazd na długość 408 cm. Jeździliśmy pojazdem napędzanym podstawowym silnikiem 1,4 l/88 KM.
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9497/nissan-note-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Note to samochód o ciekawej koncepcji – ma rozstaw osi zbliżony do aut segmentu C (np. Toyota Corolla – 260 cm, Ford Focus – 264 cm, Citroen C4 – 261 cm), ale jest od nich krótszy. Plasuje się więc między pojazdami segmentu B i C, a dzięki dość wysokiemu nadwoziu może zbliżać się do segmentu minivanów, w stylu Opla Meriva. W ten sposób starano się zrealizować pragnienie Carlosa Ghosna o samochodzie uniwersalnym. Wnętrze Note jest przestronne. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie. Ilość przestrzeni dla pasażerów tylnych siedzeń zależy od położenia tylnej kanapy, którą można przesuwać w zakresie 16 cm. Gdy jest przesunięta maksymalnie do tyłu, wygodnie mogą tu podróżować nawet wysokie osoby. Bagażnik ma objętość od 280 do 437 l, w zależności od położenia tylnej kanapy. Tablica przyrządów jest czytelna, nie ma jednak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik. We wnętrzu pojazdu znajduje się wiele schowków.
Silnik
Z gamy silników Note wybraliśmy najsłabszą jednostkę napędową, która z pojemności 1,4 l osiąga moc 88 KM. To konstrukcja Nissana; ma 2 wałki rozrządu w głowicy i układ zmiennych faz rozrządu. Dzięki temu jednostka napędowa jest dość elastyczna i oszczędna – w mieście zużywa ok. 8 l paliwa na 100 km. Jej wadą jest znaczna hałaśliwość na wyższych obrotach.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9497/nissan-note-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Note ma klasyczną konstrukcję układu zawieszenia – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Jak podaje producent, dzięki zastosowaniu amortyzatorów redukujących drgania wysokiej częstotliwości można było zmniejszyć sztywność tylnego zawieszenia. Ten zabieg miał podnieść komfort jazdy. W praktyce zawieszenie i tak jest dość sztywne, co negatywnie odbija się na komforcie jazdy po naszych złych drogach. Za to własności jezdne pojazdu są całkiem przyzwoite, a elektrycznie wspomagany układ kierowniczy pracuje precyzyjnie. Podczas parkowania pojazdu przydają się wypustki na reflektorach, określające gabaryty nadwozia. Mimo nowoczesnego układu hamulcowego wyposażonego w układ wspomagania awaryjnego hamowania, z prędkości 100 km/h pojazd zatrzymuje się na drodze 42,6 m – to nieco za długo, jak na nowoczesne auto.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Podsumowanie
Przy wyborze wersji silnikowej kierowaliśmy się dobrą, naszym zdaniem, relacją ceny zakupu do walorów pojazdu. Z silnikiem 1,4 l i podstawowym wyposażeniem Note kosztuje 46 900 zł. W skład wyposażenia standardowego wchodzą m.in. 2 poduszki powietrzne, układ ABS, elektrycznie sterowane szyby przednie i centralny zamek. Mocniejszy silnik 1,6 l/110 KM łączony jest z bogatszym wyposażeniem, a cena pojazdu wynosi już 56 800 zł.
Nissan Note to udany samochód o przestronnym wnętrzu. Note może spełniać oczekiwania szerokiej rzeszy nabywców, dla których samochód segmentu C (kompaktowy) jest za duży, a segmentu B – za mały. Przy takim założeniu Note ma jednak bardzo dużo konkurentów i czy okaże się od nich lepszy, zadecydują nabywcy.
Typ silnika | Benzynowy |
---|---|
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ): | 1386 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 88/5200 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 128/3200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 13,1 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 12,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 165 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 42,6 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 280 – 437 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 46 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 5,3/7,9 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 408 x 169 x 155 |
Rozstaw osi (cm): | 260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 |
Cena (zł): | 46 900 |
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | Wystarczająco przestronne wnętrze dla 5 osób. | |
---|---|---|
Silnik | Dość nowoczesny i elastyczny. | |
Poziom hałasu | b.d. | |
Hamulce | * | Hamulce nie są najmocniejszym punktem Note |
Dynamika | Czasy rozpędzania są wystarczające. | |
Zużycie paliwa | * | Pojazd dość oszczędny. |
Nowoczesność konstrukcji | Nowoczesna koncepcja popularnego pojazdu. | |
Wyposażenie seryjne | * | Wystarczające wyposażenie seryjne. |
Wyposażenie seryjne:
Nissan Note Visia
| Poduszki powietrzne | 2 |
| --- | --- |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Układ ABS | S |
| Układ wspomagania nagłego hamowania | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie | S | s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit