Niezwykłe, zwykłe pojazdy

None

Obraz

/ 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

To auto zostało sfotografowane na Wołyniu (Ukraina). Dokładniej - na stacji benzynowej, niedaleko miejscowości Zdobunów. Jak udało nam się ustalić w rozmowie z kierowcą, który okazał się być również konstruktorem tego dziwoląga - jest napędzane silnikiem Audi o pojemności 4.2 litra, zasilanym gazem LPG, który mieści się w 180-litrowym zbiorniku. Tą limuzyną może podróżować 10 pasażerów.
[Fot. Jakub Wielicki]

/ 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Drogowy freestyle w Kairze. Pasażer, podróżujący na zderzaku zabezpiecza ładunek przed upadkiem na jezdnię. W Egipcie kierowcy nie mają zbyt wiele szacunku dla przepisów ruchu. Samochody przejeżdżające na czerwonym świetle, chaos na skrzyżowaniach i parkingach czy ciężarówki, przewożące bez żadnych zabezpieczeń ogromne ładunki to nic nadzwyczajnego.
[Fot. Marek Wieliński]

/ 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Kair. W Egipcie dużą popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju pick-up'y. Załadowane po brzegi towarem świetnie sprawdzają się jako objazdowe sklepy. Najczęściej to nie produkowane już modele japońskich marek: Datsuna, Nissana, Toyoty, czy Mazdy. Sporo jest również amerykańskich Chevroletów.
[Fot. Marek Wieliński]

/ 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Sewastopol. Miasto-bohater w którym stacjonuje duma Rosji, Flota Czarnomorska, pełne jest reliktów minionej epoki. Oprócz mnóstwa pomników, na ulicach nie brakuje klasyków motoryzacji z czasów świetności ZSRR. Na zdjęciu: produkt zakładów AZLK (Awtomobilnyj Zawod Imieni Leninskowo Komsomoła), czyli Moskwicz.
[Fot. Marek Wieliński]

/ 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Do dziś na ulicach miast Rosji, czy jak w tym przypadku - Ukrainy, można spotkać konstrukcje powstałe w oparciu o myśl techniczną przodowników pracy. Autobus GAZ (od nazwy fabryki: Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod), stworzony na bazie produkowanej niegdyś w ZSRR, popularnej ciężarówki.
[Fot. Marek Wieliński]

/ 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Giza. Tuk-tuk - taki trójkołowy motocykl najłatwiej zobaczyć w Bangkoku. Chociaż to azjatycka specjalność - ten egzemplarz wypatrzyliśmy pod piramidami w Egipcie. Podobne, choć może nie tak bogato zdobione pojazdy można spotkać również w Londynie i Brighton. Najczęściej służą jako taksówki. Produkcją tuk-tuków zajmują się takie firmy, jak japońskie Daihatsu, włoska Vespa oraz indyjski Bajaj. W tle - inna motoryzacyjna ciekawostka: samochód tureckiej marki Tofas (Turk Otomobil Fabrikasi A.S.) - zupełnie nieprzypadkowo, łudząco podobny do Fiata.
[Fot. Marek Wieliński]

/ 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Egipt. Niezniszczalny, brytyjski Land Rover na ulicach Kairu. To produkowany od 1948 roku klasyk światowego offroadu. Od ponad 50 lat znakomicie sprawdza się na afrykańskich drogach i bezdrożach. Do dziś używają go armie, służby specjalne, ochrony granic i ratunkowe na całym świecie. W Polsce z Land Roverów korzystają: straż graniczna i jednostki antyterrorystyczne. W kraju produkcji jeżdżą nim brytyjskie siły specjalne SAS.
[Fot. Marek Wieliński]

/ 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Peugeoty 504 z zamontowanym w bagażniku trzecim rzędem siedzeń, znakomicie sprawdzają się w Egipcie jako taksówki, mogące bez trudu przewieźć siedmiu pasażerów. Samochody te do 1983 roku produkowano w Europie, do 1999 w Argentynie, a do 2005 roku w zakładach w Nigerii i Kenii. Model z dwulitrowym silnikiem benzynowym występuje w wersjach o mocy 93 i 103 KM, a diesel o pojemności 2112 ccm ma moc zaledwie 65 KM. Francuska firma Dangel produkowała je w wersji 4x4.
[Fot. Marek Wieliński]

/ 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Ukraina. Zaporożce, kiedyś popularne również na naszych drogach, dziś najłatwiej spotkać za wschodnią granicą. Większość, podobnie jak ten - jest już w opłakanym stanie. Wizualne podobieństwo tego samochodu do niemieckiego NSU Prinza nie jest dziełem przypadku. Rosjanie lubowali się w "pożyczaniu" zachodnich projektów. W niektórych modelach z tyłu, po obu stronach nadwozia montowano charakterystyczne, zaokrąglone chwyty powietrza, chłodzącego silnik.
[Fot. Marek Wieliński]

10 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Rzym. W zatłoczonym centrum Wiecznego Miasta znakomicie sprawdzają się mikrosamochody z silnikami o mocy do 20 KM. Od osiągów, ważniejsza jest możliwość parkowania niemal wszędzie. Prezentowany na zdjęciu, dwuosobowy pojazd jest mniejszy nawet od stojącego tuż obok Smarta Fortwo.
[Fot. Marek Wieliński]

11 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Wyspa Capri. Turystów wożą nietypowe, pozbawione dachów taksówki. Te pojazdy powstały między innymi na bazie Fiatów Marea i Croma oraz Nissanów Serena.
[Fot. Marek Wieliński]

12 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Wyspa Capri. Turystów wożą nietypowe, pozbawione dachów taksówki. Te pojazdy powstały między innymi na bazie Fiatów Marea i Croma oraz Nissanów Serena.
[Fot. Marek Wieliński]

13 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Bari. Klasyka włoskiej motoryzacji - Fiat 500. Popularnością cieszył się zwłaszcza na południu kraju. Pod maską, a raczej chciałoby się powiedzieć - w bagażniku: dwucylindrowy silnik o pojemności 479 ccm i w zależności od wersji - mocy od 15 do 21 KM.
[Fot. Marek Wieliński]

14 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Zapomniany, kilkudziesięcioletni Opel na jednej z ulic Kairu. Najprawdopodobniej to model Rekord z początku lat '60. W Egipcie jest wiele ciekawych, niespotykanych już na naszych drogach samochodów oraz takie, których w Europie nigdy byśmy nie zobaczyli.
[Fot. Marek Wieliński]

15 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Zapomniany, kilkudziesięcioletni Opel na jednej z ulic Kairu. Najprawdopodobniej to model Rekord z początku lat '60. W Egipcie jest wiele ciekawych, niespotykanych już na naszych drogach samochodów oraz takie, których w Europie nigdy byśmy nie zobaczyli.
[Fot. Marek Wieliński]

16 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Ciężarówki w Egipcie mają naprawdę... ciężkie życie. Często przewożą pakunki o masie przekraczającej dopuszczalną ładowność. W tej części świata kierowcy nie przejmują się zbytnio względami bezpieczeństwa - bardzo lubią za to oryginalnie dekorować i przerabiać swoje pojazdy.
[Fot. Marek Wieliński]

17 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

W latach 1983-1992 pod nazwą Nasr w Kairze montowano nasze Polonezy, które podobnie jak Polskie Fiaty 126 i 125 były naszym hitem eksportowym w czasach PRL-u. Za sprawą suchego i ciepłego klimatu północnej Afryki, pomimo upływu lat nadal skutecznie opierają się korozji.
[Fot. Marek Wieliński]

18 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Krym. Trike to dobry sposób na ostrą jazdę. Trójkołowy motocykl z samochodowym silnikiem gwarantuje niezłe osiągi i robi wrażenie.
[Fot. Marek Wieliński]

19 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Polskie Fiaty 126 i 125p oraz Polonezy były naszym hitem eksportowym w czasach PRL-u. Wiele egzemplarzy trafiło do Egiptu, a za sprawą suchego i ciepłego klimatu północnej Afryki, pomimo upływu lat - skutecznie opiera się korozji. Niektóre, jak prezentowany na zdjęciu, przeszły niezbyt dokładne naprawy blacharskie. W latach 70. i 80. montaż tych samochodów odbywał się nawet pod Piramidami. Dokładnie w 1960 roku swoją działalność w Kairze rozpoczęła firma Nasr, która rok później podpisała umowę licencyjną z Fiatem. W roku 1962 w Kairze rozpoczęto montaż, a następnie produkcję modeli 1100, 1300/1500 i 2300. W latach 1972-1983 pod nazwą Nasr 125 montowano tam widocznego na zdjęciu Polskiego Fiata 125, a w latach 1983-1992 również Polonezy. W 1993 roku rozpoczęto wytwarzanie modelu Sahin na licencji tureckiego Tofasa (ten samochód możecie zobaczyć na zdjęciu nr 21).
[Fot. Marek Wieliński]

20 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Egipt. Trójkołowy rower sprzedawcy prażonej kukurydzy na jednej z ulic Hurgady.
[Fot. Marek Wieliński]

21 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

El Nasr Sahin. Pod taką nazwą sprzedawano produkowanego w Egipcie na licencji tureckiej firmy Tofas, Fiata Regatę. Kairski El Nasr był także w latach 1972-83 montownią Polskiego Fiata 125p, a w latach 1983-92 - Poloneza.
[Fot. Marek Wieliński]

22 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Rosyjski tuning. Auto przerobiono tak bardzo, że nie przypomina już oryginału. Służy, jako obiekt do pamiątkowych zdjęć w stylowym przebraniu. W tle można dostrzec niektóre propozycje...
[Fot. Marek Wieliński]

23 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Ukraina. Samochód to nie tylko środek transportu. Ten świetnie się sprawdza, jako objazdowy warzywniak.
[Fot. Marek Wieliński]

24 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Peugeoty 504 z zamontowanym w bagażniku trzecim rzędem siedzeń, znakomicie sprawdzają się w Egipcie jako taksówki, mogące bez trudu przewieźć siedmiu pasażerów. Samochody te do 1983 roku produkowano w Europie, do 1999 w Argentynie, a do 2005 roku w zakładach w Nigerii i Kenii. Model z dwulitrowym silnikiem benzynowym występuje w wersjach o mocy 93 i 103 KM, a diesel o pojemności 2112 ccm ma moc zaledwie 65 KM. Francuska firma Dangel produkowała je w wersji 4x4.
[Fot. Marek Wieliński]

25 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Polskie Fiaty 126 i 125p oraz Polonezy były naszym hitem eksportowym w czasach PRL-u. Wiele egzemplarzy trafiło do Egiptu, a za sprawą suchego i ciepłego klimatu północnej Afryki, pomimo upływu lat - nadal skutecznie opiera się korozji. Na zdjęciu... łudząco podobny do "Malucha" Fiat 133, produkowany także jako Seat 133 w latach 1974-80 (w tym okresie Seat należał do Fiata).
[Fot. Marek Wieliński]

26 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Wołga, czyli klasyka gatunku na ulicach Lwowa. Kiedyś - prestiżowa limuzyna dla wysoko postawionych dygnitarzy. Dziś - tani samochód dla każdego. W dodatku, bardzo pakowny.
[Fot. Marek Wieliński]

27 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Kair. Ruch pieszych miesza się z gęstym ruchem samochodowym. Na szczęście, ryzykowne wyczyny jednych i drugich na ogół nie kończą się wypadkiem.
[Fot. Marek Wieliński]

28 / 28Niezwykłe, zwykłe pojazdy

Obraz

Ukraina. Wołga po restylingu na ulicach Lwowa. To jeden z nowszych modeli tego samochodu. W nadwoziu pojawiło się więcej chromowanych dodatków. Mały krok ku nowoczesności to lusterka z wbudowanymi kierunkowskazami. Czarna owiewka na krawędzi maski to nie gadżet - ma chronić przednią szybę przed niszczycielskimi uderzeniami wszechobecnych na drogach Ukrainy, małych kamieni. W tle: stara, dobra znajoma - Polska Nysa.
[Fot. Marek Wieliński]

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę