Trwa ładowanie...

Nie potrafimy jeździć po autostradach. Tak wynika z raportu

Najwyższa Izba Kontroli ostrzega. Na autostradach i ekspresówkach liczba wypadków jest pięciokrotnie wyższa, niż na drogach publicznych. Polska z najniższych poziomem bezpieczeństwa na drogach w Unii Europejskiej.

Nie potrafimy jeździć po autostradach. Tak wynika z raportuŹródło: East News
d28szw9
d28szw9

Autostrady i drogi ekspresowe kojarzą się dużym bezpieczeństwem. Wybieramy je zwykle w drodze nad morze lub góry, pomimo wysokich opłat i nierzadkich utrudnień w ruchu. Jednak policyjne statystyki temu przeczą. Jak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli, liczba wypadków i ich ofiar na autostradach i drogach ekspresowych, w przeliczeniu na 1 000 km długości, jest znacznie (w 2016 r. nawet pięciokrotnie) większa niż ogólnie na drogach publicznych. To zaskakująca różnica. Co jest tego przyczyną?

Przede wszystkich na drogach szybkiego ruchu mamy do czynienia z bardzo intensywny ruchem. Wypadki na autostradzie mają zwykle charakter karamboli i dużych katastrof, w którym udział bierze wiele osób. Ponadto problemem jest kwestia dotarcia do miejsca zdarzenia, a w naszym kraju wciąż nie ma nawyku tworzenia korytarza ratunkowego w razie zatoru, by przepuścić straż pożarną czy pogotowie ratunkowe.

East News
Źródło: East News

Autorzy raportu zauważają, że procedury dotyczące zasad i organizacji prowadzenia działań ratowniczych na autostradach i drogach ekspresowych były zasadniczo spójne i pozwalały na sprawne prowadzenie akcji. Jednak mają wątpliwości do braku opracowanych i wdrożonych planów ratowniczych na połowie sieci autostrad zarządzanej przez GDDKiA. Ponadto informują, że w naszym kraju nie stworzono ogólnokrajowego, jednolitego systemu wymiany informacji i koordynacji działań służb biorących udział w akcjach ratowniczych na autostradach. Rozwiązania funkcjonujące na poziomie lokalnym dotychczas spełniają swoją rolę, jednak mogą się one okazać niewystarczające w przypadku zdarzeń, do których konieczne jest lub będzie zaangażowanie znacznych sił i środków. W ocenie NIK, bez wdrożenia nowoczesnych systemów zarządzania i łączności oraz stałego doskonalenia istniejących procedur, możliwości poprawy koordynacji działania i współpracy służb będą ograniczone.

Kontrolujących również niepokoi niska aktywność policji na autostradach i drogach ekspresowych oraz ich słabego wyszkolenia w zakresie udzielana pierwszej pomocy poszkodowanym. Tylko 25 proc. policjantów drogówki przeszło szkolenie z pierwszem pomocy, a 40 proc. nie szkolono z... ruchu drogowego. Brak rzetelnych danych statystycznych odnośnie zdarzeń na autostradach i drogach ekspresowych to kolejny grzech poszczególnych służb. NIK podaje zaskakującą informacje. Włączony do eksploatacji odcinek autostrady A1 Tuszyn-Piotrków Trybunalski nie posiadał infrastruktury wspierającej działania ratownicze.

Jednym z najważniejszych ustaleń jest to, że polskim kierowcom brakuje podstawowej wiedzy, jak poruszać się po autostradach i drogach ekspresowych. Dla wielu jazda po drogach szybkiego ruchu to kompletnie nowe doświadczenie. Niewielu z nich wie, jak z nich korzystać i jak zachować się w razie wypadku.

d28szw9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d28szw9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj