Nasze drogie fotoradary

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Inspekcję Transportu Drogowego, która od niedawna administruje fotoradarami, czekają spore wydatki. Trzysta urządzeń, które mają zapewnić bezpieczeństwo na drogach, będzie kosztować 45 mln zł.

Obraz
© (fot. PAP/Wojciech Pacewicz)

Czasy, gdy puszkę fotoradaru można było spotkać "na każdym rogu", zbliżają się do nieuchronnego końca. Przenikliwi urzędnicy po kilku latach porównywania statystyk wypadków stwierdzili, że nie zawsze więcej znaczy lepiej. Zgodnie z nową koncepcją spośród ponad tysiąca masztów na fotoradary ma pozostać tylko około trzystu. W tych, które pozostaną, zawsze ma być jednak urządzenie rejestrujące przekraczanie prędkości.

Co dzięki temu zyska społeczeństwo? Ma być bezpieczniej. Oklejone żółtą folią puszki mają być z daleka widoczne, podobnie jak poprzedzające je oznakowanie. Takie rozwiązanie ma sprawić, że kierowca - także w nocy - z daleka zauważy fotoradar i nie będzie rozpraszał swojej uwagi, szukając wzrokiem złowrogiego "oka". Nieuchronność kary za przekroczenie prędkości i skupieni na sytuacji drogowej kierowcy mają być przepisem na podwyższenie poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach. Będzie to jednak kosztowne.

Obraz
© (fot. PAP/Grzegorz Michałowski)

Spośród przejętych przez ITD (Inspekcja Transportu Drogowego - dop. red.) fotoradarów nie wszystkie nadawały się do dalszej eksploatacji. Powstała więc konieczność zakupu nowych. Będzie to około 300 fotoradarów. Niebawem zostanie na nie rozpisany przetarg, a transakcja będzie zrealizowana na przełomie tego i przyszłego roku. Oprócz tych urządzeń ITD zamierza również kupić około 20 fotoradarów do odcinkowego pomiaru prędkości i urządzenia rejestrujące samochody, które przejeżdżają skrzyżowanie na czerwonym świetle.

Zakup jednego fotoradaru to koszt przekraczający 100 tys. zł. Jeśli dodamy do tego koszt montażu urządzenia, można szacować, że jeden nowy fotoradar na drodze będzie kosztował podatników 150 tys. zł. Trzysta takich urządzeń to już 45 mln zł., a należy do tego dodać koszt zakupu fotoradarów do odcinkowego pomiaru prędkości.

Obraz
© (fot. PAP/Mirosław Trembecki)

Za te pieniądze można wybudować w Polsce nieco więcej niż kilometr autostrady. Czy w takim razie inwestycja planowana przez Inspekcję Transportu Drogowego to wyrzucanie pieniędzy w błoto? Być może nie, jednak pod warunkiem, że system ten zostanie odpowiednio wykorzystany. Fotoradary mają trafić w te miejsca, w których jest najwięcej wypadków, szczególnie z udziałem pieszych. Zakładając, że w masztach na okrągło będą funkcjonowały fotoradary, niewielu kierowców pozwoli sobie na ignorowanie ograniczeń prędkości. Powinno przełożyć się to na zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar.

Byłyby to poważne oszczędności dla budżetu państwa, ponieważ jedna ofiara wypadku to dla społeczeństwa strata w wysokości ok. 1,5 mln zł. By fotoradary lepiej spełniały swoją rolę, ma powstać szczegółowa mapa ich rozlokowania. Na razie dokument nie jest jeszcze gotowy, ale ma powstać, nim nowe fotoradary trafią na drogi.

Być może zmiany w dziedzinie fotoradarów przyczynią się do zmniejszenia liczby ofiar wypadków. Nic jednak nie zastąpi szybkiego poszerzenia sieci bezpiecznych dróg. Nie można oprzeć się wrażeniu, że kupowanie fotoradarów idzie znacznie sprawniej niż budowa autostrad i dróg ekspresowych.

WP: Tomasz Budzik

lop/mw

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥