Najtańsze samochody świata - top 10
Od ponad 110 lat własne cztery kółka to największe marzenie milionów ludzi. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie, niektórzy producenci samochodów wprowadzają do sprzedaży możliwie jak najtańsze auta. Nie wszystkie są hitem sprzedaży, ale wiele pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy może zawstydzić bardziej dopracowane i lepiej wyposażone konstrukcje.
Nie wszystkie auta z naszego zestawienia dostępne były w Polsce. Ceny konkretnych modeli przeliczyliśmy więc na złotówki. A gdyby ktoś chciał sprowadzić taki pojazd, wystarczy doliczyć koszty transportu, cła i akcyzy.
Dacia Logan
Od ponad 110 lat własne cztery kółka to największe marzenie milionów ludzi. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie niektórzy producenci samochodów wprowadzają do sprzedaży możliwie jak najtańsze auta. Nie wszystkie stają się hitami sprzedaży, ale wiele pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy może zawstydzić bardziej dopracowane i lepiej wyposażone konstrukcje.
Nie wszystkie auta z naszego zestawienia dostępne były w Polsce. Ceny konkretnych modeli przeliczyliśmy więc na złotówki. A gdyby ktoś chciał sprowadzić taki pojazd, wystarczy doliczyć koszty transportu, cła i akcyzy.
Dacia Logan
Dacia Logan to jeden z najtańszych samochodów na świecie. Już w fazie projektu brano pod uwagę fakt, że samochód ma znosić jazdę po kiepskich drogach w najuboższych rejonach globu.
Rumuński producent samochodów Dacia został przywrócony do życia dzięki współpracy Renault i Nissana. Prosta i wytrzymała konstrukcja okazała się rynkowym sukcesem. Od wprowadzenia Logana do sprzedaży w 2004 roku nabywców znalazły już ponad 2 miliony egzemplarzy. Auto jest także jedną z najtańszych propozycji na polskim rynku. Podstawowa wersja z czterocylindrowym silnikiem 1.2 o mocy 73 KM kosztuje 29 900 zł.
Tata Indica
Tata Motors Indica to pierwszy samochód od podstaw skonstruowany w Indiach. Jego produkcja wystartowała w 1997 i jest kontynuowana do dziś. W szczycie popularności w samych Indiach sprzedawano niemal 8 tysięcy egzemplarzy tego auta miesięcznie. Indica jest eksportowana do Afryki, Ameryki Południowej, a także do Europy. W Polsce również wzbudziła spore zainteresowanie, ale nie przełożyło się ono na zadowalające wyniki sprzedażowe. Słaba jakość, mierne wykonanie i jeszcze gorsze osiągi spowodowały, że prywatny importer musiał szybko wycofać się z rynku.
Klienci mają do wyboru dwa silniki: 1.4 benzyna i 1.3 diesel z bezpośrednim wtryskiem. Moc maksymalna obu jednostek to 75 KM. Podstawowa wersja auta kosztowała w Polsce około 25 tysięcy złotych.
Hyundai i10
Tym razem reprezentant Korei - Hyundai i10. Model ten pojawił się na rynku w 2007 roku. Pod maską mógł pracować jeden z dwóch silników benzynowych: 1.0 lub 1.1. Obie jednostki całkiem sprawnie radziły sobie z masą auta, która w zależności od wersji wynosiła 925 lub 1040 kg. Lista wyposażenia dodatkowego była dość obszerna jak na najniższą półkę cenową. Mały Hyundai mógł być wyposażony w ABS, immobiliser, wspomaganie kierownicy oraz poduszkę powietrzną dla kierowcy. Pierwsza generacja i10 z najsłabszym silnikiem kosztowała około 25 tysięcy złotych.
Najnowsza generacja Hyundaia i10 jest produkowana w Turcji od 2013 roku. Podstawowa wersja ma pod maską silnik 1.0 o mocy 66 KM i kosztuje około 38 tysięcy złotych.
Chery A1
Chińczycy produkują to auto głównie z myślą o eksporcie do Europy i USA, dlatego model A1 ma dość rozbudowaną listę wyposażenia dodatkowego. Już podstawowa wersja ma komputer pokładowy, wspomaganie kierownicy i centralny zamek. Za dopłatą można otrzymać elektryczne otwieranie szyb, elektrycznie sterowane lusterka, manualną klimatyzację i nawet tapicerkę na drzwiach.
Chery A1 z silnikiem o pojemności 1.3 osiąga prędkość ponad 150 km/h. Cena podstawowej wersji to około 20 tysięcy złotych.
Geely HQ SRV
Model ten jest chińską propozycją na rosnące zainteresowanie samochodami typu SUV. Producent przekonuje, że największymi zaletami tego auta są: uniwersalność i niskie zużycie paliwa. Pod maskę może trafić silnik 1.0 52 KM lub 1.5 o mocy 55 KM. Cena podstawowej wersji Geely HQ SRV to w przeliczeniu około 18 tysięcy złotych.
Gelly MR
To pięciodrzwiowy, kompaktowy hatchback chińskiej produkcji wytwarzany od 2000 roku na licencji Daihatsu.
Pod maską pracuje czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy około 94 koni mechanicznych. W 2005 roku auto przeszło facelifting, ale jego konstrukcja sięga początku lat 90. XX wieku. W przeliczeniu na złotówki Geely MR 203 kosztuje około 15 tysięcy.
Chery QQ
Pięciodrzwiowe auto miejskie koncernu Chery Motors nie tylko wam przypomina Matiza. Chwilę po prezentacji tego auta, która nastąpiła w 2003 roku, General Motors oskarżył Chery o bezprawne skopiowanie projektu nadwozia. W 2006 nazwę zmieniono na QQ3. Chiński producent oferuje do wyboru dwa silniki: 0,8 o mocy 51 KM oraz 1,1 o mocy 67 KM. Za podstawową wersję ze słabszym silnikiem trzeba zapłacić niewiele ponad 14 tysięcy złotych.
Maruti 800
To prawdziwy weteran na podium najtańszych samochodów na świecie. Produkcję Maruti 800 rozpoczęto w 1984 roku i od tamtego czasu to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów w Indiach i niektórych krajach Ameryki Południowej. Partia tych aut na przełomie lat 80. i 90. XX wieku trafiła także do Polski. Na naszym rynku samochód ten był sprzedawany jako Suzuki Maruti 800.
Pod krótką maską Maruti pracuje trzycylindrowy silnik o pojemności 800 ccm, który generuje 38 KM. Auto ma czterobiegową skrzynię i rozpędza się maksymalnie do 120 km/h; zużywa średnio około 5 litrów benzyny na 100 kilometrów.
Cena Maruti 800 to w przeliczeniu około 11 tysięcy złotych.
Bajaj Qute
W Indiach firma Bajaj słynie z produkcji motocykli, ale ma też aspiracje dotyczące podboju rynku tanich samochodów. Dane techniczne napędu Qute to 13,5 KM i 19,6 Nm maksymalnego momentu obrotowego z silnika o pojemności 216 ccm. Dzięki pięciobiegowej skrzyni samochód Bajaj rozpędza się do 70 km/h. Wewnątrz wygospodarowano miejsce dla czterech osób i bagażu o objętości 44 litrów. Natomiast łączna ładowność to 400 kg.
Auto ma trafić do 16 krajów świata i ma kosztować równowartość około 8 tysięcy złotych.
Tata Motors Nano
To obecnie najtańszy samochód świata. Jednym z założeń przy jego konstruowaniu było to, żeby zejść z ceną Nano poniżej ceny Maruti 800. Finalnie podstawowa wersja została wyceniona na około 6 tysięcy złotych. Auto ma silnik o mocy 33 KM i rozpędza się do 105 km/h.
Na liście dodatkowego wyposażenia znajdziemy pasy bezpieczeństwa, regulację przednich świateł, zagłówki i podświetlenie deski rozdzielczej. Jeśli w zamówieniu zaznaczymy wszystkie płatne opcje, to cena auta wzrośnie do równowartości 7 tysięcy złotych.
Jakub Tujaka/WP Moto