WAŻNE
TERAZ

MSWiA potwierdza incydent. Rosyjski kuter przy rurociągu

Najpopularniejsze samochody w Europie

JATO Dynamics przedstawiło raport sprzedaży samochodów w Europie w pierwszych pięciu miesiącach 2013 roku

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 1010. BMW serii 3

Obraz
© zdjęcie producenta

Czas kryzysu na rynku motoryzacyjnym oznacza, że europejscy kierowcy kupują głównie mniejsze samochody. Wśród pierwszej szóstki najchętniej kupowanych samochodów w 2013 roku, aż 5 to przedstawiciele segmentu B. JATO Dynamics przedstawiło raport sprzedaży samochodów w Europie w pierwszych pięciu miesiącach 2013 roku. W pierwszej dziesiątce znalazł się tylko jeden model segmentu wyższego niż auta kompaktowe.

Tym jedynym większym i droższym modelem jest BMW serii 3, czyli wieloletni bestseller w swojej klasie. Szósta generacja tego modelu została wprowadzona do sprzedaży pod koniec 2011 roku i już na dobre zadomowiła się w ofercie. Dzięki temu zanotowała najwyższy wzrost w tym zestawieniu. W 2013 roku do sedana i kombi dołączył sportowy hatchback nazwany Gran Turismo. Warto jednak zauważyć, że modele coupe i kabriolet to jeszcze poprzednia generacja, która już nie cieszy się dużą popularnością. Niedługo zostaną one zastąpione nową serią 4.

Sprzedaż w pierwszych pięciu miesiącach 2013 r.: 83 205 sztuk.
Zmiana sprzedaży rok do roku: +16,6 proc.

/ 109. Opel Astra

Obraz
© zdjęcie producenta

Kompaktowy Opel produkowany między innymi w Polsce ma już kilka lat i mimo atrakcyjnej stylistyki cieszy się coraz mniejszą popularnością. Astra zajęła ostatnie miejsce wśród najpopularniejszych w Europie kompaktów, a przy tym zanotowała bardzo mocny spadek sprzedaży (-18,4 proc), który jeszcze się pogłębił w maju (-22.4 proc.). To zła wiadomość dla pogrążonego w kłopotach finansowych Opla.

Sprzedaż w pierwszych pięciu miesiącach 2013 r.: 85 275 sztuk.
Zmiana sprzedaży rok do roku: -18,4 proc.

/ 108. Nissan Qashqai

Obraz
© zdjęcie producenta

Nissan w 2007 roku mocno zaryzykował i w miejsce typowego kompaktowego hatchbacka, czyli Almery, wprowadził SUV-a o podobnych rozmiarach. Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Qashqai nieprzerwanie cieszy się w Europie dużą popularnością. Choć lifting przeprowadzono jeszcze w 2010 roku, to kompaktowy crossover nadal jest chętnie kupowany i jako jeden z niewielu modeli odnotowuje wzrost sprzedaży. Wszystko dzięki nieustającej modzie na SUV-y.

Sprzedaż w pierwszych pięciu miesiącach 2013 r.: 92 988 sztuk.
Zmiana sprzedaży rok do roku: +2,5 proc.

/ 107. Ford Focus

Obraz
© zdjęcie producenta

Opel Astra nie jest jedynym kompaktowym modelem, którego sprzedaż mocno ucierpiała w ostatnim roku. Również popularny Ford Focus kupowany jest dużo rzadziej. Po kilku latach zainteresowanie Focusem zaczęło spadać, a wyjątkowa odmiana ST nie jest w stanie znacząco poprawić tej sytuacji. Warto też zauważyć, że kompaktowy Ford jako model globalny był najpopularniejszym samochodem na świecie w 2012 roku.

Sprzedaż w pierwszych pięciu miesiącach 2013 r.: 100 226 sztuk.
Zmiana sprzedaży rok do roku: -14,5 proc.

/ 106. Opel Corsa

Obraz
© zdjęcie producenta

Mimo dobrego wyniku Opel musiał uznać wyższość konkurentów, gdyż w swojej klasie zajął dopiero piąte miejsce. Spadek sprzedaży niemieckiego auta należy tłumaczyć wiekiem tego modelu. Wprowadzona do sprzedaży w 2006 roku Corsa jest starsza od wszystkich swoich konkurentów. Podobnie jak w przypadku Astry, również ten model zanotował wysoki spadek sprzedaży w maju (-15,2 proc.). Z tego powodu najprawdopodobniej już w 2014 roku zobaczymy nową Corsę.

Sprzedaż w pierwszych pięciu miesiącach 2013 r.: 105 800 sztuk.
Zmiana sprzedaży rok do roku: -12,0 proc.

/ 105. Peugeot 208

Obraz
© zdjęcie producenta

Model 208 ma pomóc Peugeotowi w powtórzeniu sukcesu jakim był 206. Co równie ważne, miejski samochód jest też najważniejszym autem w ofercie całego koncernu PSA, który boryka się z dużymi problemami spowodowanymi kryzysem. 208 dzięki ciekawej stylistyce i niewielkiej masie (model podstawowy waży 975 kg) łączy ekonomię z wyglądem, a to idealny przepis na sukces w klasie samochodów miejskich. Wprowadzony do sprzedaży w 2012 roku model od razu zdobył popularność nie tylko w rodzimej Francji.

Sprzedaż w pierwszych pięciu miesiącach 2013 r.: 113 982 sztuk.
Zmiana sprzedaży rok do roku: nowy model.

/ 104. Volkswagen Polo

Obraz
© zdjęcie producenta

Niemiecki przedstawiciel segmentu B od dawna znajduje się w czołówce rankingu sprzedaży. Jednak w pierwszych pięciu miesiącach 2013 roku Volkswagen stracił pozycję wicelidera w swojej klasie. Powodem było nie tylko wzmocnienie się konkurencji, ale też dość znaczący spadek sprzedaży tego modelu. Oferowane od października 2009 roku Polo piątej generacji prezentuje najnudniejszą stylistykę wśród samochodów miejskich, co w przypadku aut tej klasy niekoniecznie jest zaletą.

Sprzedaż w pierwszych pięciu miesiącach 2013 r.: 116 415 sztuk.
Zmiana sprzedaży rok do roku: -14,0 proc.

/ 103. Renault Clio

Obraz
© zdjęcie producenta

Francuscy producenci specjalizują się w samochodach miejskich. Nie powinno zatem dziwić, że w czołówce europejskiej sprzedaży znalazły się dwa małe auta z tego kraju. Jeszcze wyżej od Peugeota 208 uplasowało się Renault Clio. Dostępna jako 5-drzwiowy hatchback i kombi nowa generacja popularnego francuskiego auta została wprowadzona do sprzedaży na koniec 2012 roku. Oznacza to, że jest to najnowszy model w zestawieniu, który z miejsca stał się bestsellerem z imponującym wzrostem sprzedaży.

Sprzedaż w pierwszych pięciu miesiącach 2013 r.: 123 565 sztuk.
Zmiana sprzedaży rok do roku: +14,7 proc.

/ 102. Ford Fiesta

Obraz
© zdjęcie producenta

Niewiele lepszy wynik uzyskał wieloletni lider segmentu B, czyli Ford Fiesta. Za sukcesem tego modelu stoi ciekawa stylistyka, świetne właściwości jezdne i przyzwyczajenie klientów. Oferowana od 2008 roku szósta generacja Fiesty zerwała z obrazem nudnego auta i z miejsca została pozytywnie przyjęta przez europejskich klientów. W 2012 roku był to najpopularniejszy model w Europie, jednak w pierwszych pięciu miesiącach 2013 roku jego sprzedaż mocno spadła. Sytuację ma poprawić znaczący lifting przodu miejskiego Forda. Sukces (choć na zdecydowanie mniejszą skalę) odniosła też Fiesta w sportowej odmianie ST - najpopularniejsze auto tego typu.

Sprzedaż w pierwszych pięciu miesiącach 2013 r.: 127 675 sztuk.
Zmiana sprzedaży rok do roku: -12,2 proc.

10 / 101. Volkswagen Golf

Obraz
© zdjęcie producenta

To prawdziwy powrót króla. Volkswagen Golf jest wieloletnim liderem rankingów sprzedaży. Z powodu zmiany generacji końcówka 2012 roku nie była udana dla niemieckiego kompaktu, ale pierwsze miesiące 2013 roku to już spory sukces. Siódma już generacja kultowego hatchbacka sprzedaje się lepiej niż Volkswagen się spodziewał, co wymusiło zwiększenie produkcji. Mimo tego, że Golf VII to zupełnie nowa konstrukcja, przepis pozostał ten sam - spokojny samochód, który ma podobać się każdemu. Ten brak ekstrawagancji zapewnił Golfowi niekwestionowaną pozycję lidera z bardzo dużą przewagą, którą zapewne utrzyma już do końca roku.

Sprzedaż w pierwszych pięciu miesiącach 2013 r.: 196 097 sztuk.
Zmiana sprzedaży rok do roku: -2,1 proc.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę